هر آنچه باید در رابطه با NFT بدانید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

NFT چیست؟ NFT یا توکن غیر قابل تعویض یک دارایی دیجیتال قابل تایید در فناوری بلاک چین است که از فناوری خود استفاده می کند تا به محتوای دیجیتال از ویدیوها گرفته تا آهنگ ها و تصاویر اجازه دهد تا در بلاک چین های ارزهای دیجیتال به ویژه اتریوم، ثبت و احراز هویت شوند. تاثیر اصلی NFT ها آسان کردن مالکیت و فروش محتوای دیجیتال است. در ادامه این مقاله از ایرانی متا قصد داریم به بررسی بیشتر NFT و کاربرد  NFT در متاورس و انواع آن بپردازیم.

NFT چیست؟

 

NFT  مخفف ‘non-fungible token’  و یک دارایی منحصر به فرد به شکل دیجیتالی است که با هیچ NFT  دیگری قابل مبادله نیست و این به آن معناست که هر NFT  یک آیتم منحصر به فرد است. NFTها با استفاده از فناوری بلاک چین از مالک به دیگری منتقل می شوند، که یک دنباله دیجیتال از فروشنده به خریدار ایجاد می کند که تراکنش را تأیید می کنند. این حقوق مالکیت منحصر به فرد را برای خریدار یا مالک جدید رمزگذاری می کند.
در واقع NFT  یا توکن غیر قابل تعویض، یک واحد منحصر به فرد داده است که از فناوری خود استفاده می کند و به محتوای دیجیتالی اجازه می دهد تا در بلاک چین های ارزهای دیجیتال، به ویژه اتریوم، ثبت و احراز هویت شوند. پس از ورود محتوا به بلاک چین، هر تراکنش از نقل و انتقالات تا فروش در زنجیره ثبت می شود و یک دفتر کل تاریخچه منشأ و قیمت به راحتی قابل دسترسی است. تاثیر اصلی NFT ها، آسان کردن مالکیت و فروش محتوای دیجیتال است. برای مثال، پیش از این، هنرمندان دیجیتال می‌ توانستند دنبال کننده های زیادی در رسانه‌ های اجتماعی ایجاد کنند، کارهای تجاری آزاد را جذب کنند، و شاید آثار چاپی و سایر کالاها را با طرح ‌های خود بفروشند، اما برای کسب درآمد مستقیم از هنر دیجیتال مشکل داشتند، که NFT این مشکل را برای آن ها حل کرده است.
دنیای فیزیکی دارایی کلکسیونی منحصر به فرد مانند یک اثر هنری است که ممکن است گواهی مالکیت آن را داشته باشید که صحت آن را تأیید می کند. NFT با فناوری بلاک چین نیاز به گواهی مالکیت را جایگزین می کند. حتی برخی از NFT ها وجود دارند که از فناوری بلاک چین برای ایجاد گواهی مالکیت دیجیتالی برای یک دارایی فیزیکی منحصر به فرد استفاده می کنند. NFTها در سال 2021 به یک سرمایه گذاری محبوب تبدیل شدند و با افزایش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، ایده گرفتن برخی از دارایی های دیجیتال و فروش آن ها به سرمایه گذاران برای خرید آنلاین افزایش یافت.

 

آموزش خرید و فروش NFT

سایت های مختلفی برای خرید و فروش NFT وجود دارد که open sea ، Rarible ،TofuNet و superrare معروف ترین آن ها هستند که طیف گسترده و متنوعی از NFT ها را ارائه می دهند که شما می توانید با ورود به این سایت ها و ایجاد یک حساب کاربری و کیف پول، NFT را خریداری کرده و یا بفروشید.
خرید NFTها مستلزم دقت نظر سرمایه گذار است. برای خرید، ابتدا باید NFT هایی را پیدا کنید که احساس می کنید ارزش آن ها افزایش می یابد و علاقه مند به جمع آوری آن ها هستید. شما می توانید با بررسی بازارهای مختلف که در آن فروش و حراج برگزار می کنند، درباره NFT تحقیق کنید. همچنین می‌ توانید به گروه های گفتگوی NFT بپیوندید تا بتوانید آنچه را که دیگران درباره NFT‌های موجود و نسخه ‌های جدید می‌گویند، یاد بگیرید.
شما نمی توانید یک NFT بدون حساب ارز دیجیتال بخرید. این بدان معناست که ابتدا باید ارز رمزنگاری شده مورد نیاز برای تراکنش را از طریق یک شرکت کارگزاری مانند Coinbase یا Robinhood را خریداری کنید و سپس کیف پول رمزنگاری را که ارز دیجیتال شما را ذخیره می کند به بازاری که در آن تصمیم دارید پیوند دهید. با مراجعه به سایت ایرانی متا می توانید درباره نحوه خرید و فروش توکن های NFT و سرمایه گذاری در متاورس، بیشتر آشنا شوید.

انواع NFT

انواع توکن های NFT را می توان به سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

۱. توکن های اصل یا کپی در شبکه بلاکچین یا دفتر کل توزیع شده، که این توکن ها بر روی شبکه بلاکچین ایجاد شده و به همان شکل در آن موجود هستند.
۲. توکن هایی که حق مالکیت را ارائه می دهند؛ که این دارایی های دیجیتال شامل عرضه NFT به افراد به برای اعطای حق مالکیت دارایی هستند.
۳. فراداده NFT که شامل ارائه مالکیت فایل فراداده مربوط به اینترنت است؛ فراداده به توکن های NFT پیوند می خورد که در اینصورت کاربر حق مالکیت NFT را دریافت نمیکند و فقط از آن استفاده می کند.

بیشتر بخوانید  تاثیر اقتصادی متاورس در هند تا سال 2035 به بیش از 100 میلیارد دلار خواهد رسید

در ادامه کاربرد های رایج NFT را بررسی می کنیم؛

۱. آثار هنری دیجیتال

در حال حاضر، هنر دیجیتال یکی از رایج ترین اشکال توکن غیر قابل تعویض در بازار است و در نگاه اول، پلتفرمی عالی برای حمایت و نمایش آثار خلاقان متنوع این نسل به نظر می رسد. علاوه بر این، ایده استفاده از فناوری برای تشکیل گالری هایی از آثار هنری دیجیتال برای فروش نیز هست. با تکامل مداوم بازار NFT، نوع جدیدی از هنر به نام هنر رمزنگاری، حساب‌ های بانکی میلیاردرها را شکسته است. هنرمندان می توانند این قطعات منحصر به فرد را از طریق توکن های غیرقابل تعویض ذخیره شده در بلاک چین هایی مانند اتریوم برای فروش قرار دهند. چند بازار NFT همچنین به هنرمندان این امکان را می دهد که درصدی از فروش این هنر را با انتقال آن به کاربر دیگر دریافت کنند که این یک ابتکار عالی برای توانمندسازی هنرمندان برای خلق و دیده شدن آثارشان است. از سوی دیگر، خریداران همچنین می ‌توانند از بازار استفاده کنند، زیرا هنر کریپتو اکنون برای ثروتمندان می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بزرگ در نظر گرفته شود. بنابراین فرصتی برای فروش مجدد حقوق مالکیت و کسب سود بر اساس تقاضای بازار وجود دارد. NFTها می توانند پلتفرم آینده خلاقان باشند.

۲. کلکسیون ها و ورزش ها

اگر یک کلکسیون دار هستید، ممکن است بخواهید به معادل های دیجیتالی علایق خود در بازارهای NFT نگاهی بیاندازید. با افزایش تعداد کارت های نسخه محدود، لحظات ورزشی و کلکسیون های موجود به صورت آنلاین، شگفت زده خواهید شد. یکی از اولین نمونه‌ های کلکسیونی توکن های غیر قابل تعویض، Cryptokitties است، که در آن شما می‌ توانید بچه گربه‌ های دیجیتالی با ویژگی ‌های منحصر به‌ فرد از یکدیگر داشته باشید.

در طرف دیگر این طیف، علاقه مندان به ورزش هستند. NTF ها با تبدیل چیزهای ناملموس به کلکسیون در قالب لحظات ورزشی به این جایگاه پاسخ می دهد. با بازار متنوع ورزش، خریداران همچنین می توانند در NFT ها را برای دانشجویان ورزشکار مورد علاقه خود انتخاب کنند. این توکن‌ های غیر قابل تعویض می ‌توانند از کارت‌ های تجارت مجازی ورزشی، کلیپ‌ های ویدیویی و موارد دیگر متفاوت باشند. NFT ها یک بازار آزاد برای علایق مختلف است!

۳. صنعت موسیقی

همانطور که NFT ها چشم انداز هر صنعت دیگری را تغییر می دهند، می توانند پتانسیل تسلط بر دنیای موسیقی را نیز داشته باشند. معمولاً سالها طول می کشد تا نوازندگان در هنگام انتشار یک آلبوم یا تک آهنگ به میلیون ها دلار درامد برسند. اما فروش موسیقی با انحصار توکن‌ های غیر قابل تعویض فقط یک روز طول می‌ کشد تا به میلیون ‌ها دلار برسد. چهره‌ های موسیقی مانند گریمز که در عرض 20 دقیقه پس از انتشار یک قطعه موسیقی ،  5.8 میلیون دلار به دست آوردند، نمونه‌ ای بارزی از کاربرد NFT در صنعت موسیقی هستند.

کاربردهای NFT در متاورس

 

بلاک چین یکی از اصلی ترین مداخلات فناوری در زمان های اخیر است که در مدت زمان کوتاهی محبوب شده است که نقش مهمی در حل مشکل دابل اسپندینگ با خدمت به عنوان پایه ای برای بلاک چین بیت کوین ایفا کرد. پس از آن، بلاک چین همچنین به عنوان پایه ای برای ایجاد NFT یا توکن های غیرقابل تعویض عمل کرد که ویژگی های قابلیت همکاری را معرفی کرد. با این حال، افزایش حجم بحث ‌ها پیرامون پروژه‌ های متاورس NFT و علاقه فزاینده به NFT و متاورس، نیاز به بررسی نقش احتمالی و کاربرد NFT در متاورس  دارد.
NFT ها یا توکن های غیرقابل تعویض دسته جدیدی از دارایی های دیجیتال هستند که منحصر به فرد، تقسیم ناپذیر و تغییر ناپذیر هستند. آنها به نشان دادن مالکیت دارایی های دیجیتال و فیزیکی در بلاک چین کمک می کنند و از آثار هنری دیجیتال گرفته تا صنعت بازی، کاربرد دارند.
برای درک نقش NFT در مرجع متاورس، باید بدانید که متاورس چیست. شما می توانید متاورس را به عنوان یک محیط دیجیتالی در حال اجرا بر روی بلاک چین در نظر بگیرید، جایی که فناوری هایی مانند واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR می توانند به عنوان ارائه دهندگان اجزای بصری عمل کنند. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین، چشم‌ اندازی برای فرصت ‌های تجاری نامحدود و تعامل اجتماعی ارائه می ‌دهد. متاورس محیط های دیجیتالی بسیار متنوع، مقیاس پذیر و قابل همکاری را ارائه می دهد و مهمتر از همه، فناوری های نوآورانه را با مدل های تعامل بین شرکت کنندگان از دیدگاه فردی و سازمانی ترکیب می کند.
تقریباً تمام بحث‌ های پیرامون متاورس به احتمالات ترکیب متاورس و NFT با یکدیگر اشاره می ‌کنند. در حالیکه ، بسیاری از مردم فرض می‌کنند که NFTها تنها مؤلفه دیگری در متاورس هستند. در واقع، می توانید متوجه شوید که NFT و متاورس تقریباً مترادف یکدیگر در نظر گرفته می شوند. دلیل اصلی چنین فرضیاتی به رشد ناگهانی NFTها در زمینه بازی های بلاک چین اشاره دارد. منطقی است که استنباط کنیم فراجهان تنها از طریق جهان های مجازی شکل می گیرد. بازی‌ های تعاملی می‌توانند با ارائه خدمات به جهان ‌های مجازی، توسعه متاورس را پیش ببرند.
علاوه بر این، ارتباط هویت‌ های واقعی با آواتارهای دیجیتال فرصت‌ هایی را برای تعریف دسترسی به فراجهان یا متاورس با NFT ارائه می ‌دهد. اولین نمونه از توکن NFT متاورس در سال 2019 با نمونه دسترسی کنترل شده با NFT ایجاد شد. با یک معیار امیدوارکننده، بسیاری از پروژه‌ های جدید در زمان ‌های اخیر برای سرمایه‌ گذاری بر NFT ها و متاورس ظهور کرده ‌اند. این پروژه ها اساساً بر ایجاد تحولات عظیم در رویکردهای تعامل آنلاین متمرکز هستند. برای مثال پروژه دیسنترالند Decentraland نشان می دهد که چگونه کاربران می توانند با توکن های LAND مالکیت املاک و مستغلات را در متاورس  بدست آورند.
متاورس مفهومی عظیم است و NFTها می توانند به عنوان یک مفهوم کلیدی در اکوسیستم آن عمل کنند. پروژه های متاورس NFT، امکان استفاده از NFT ها را به عنوان سند مالکیت مجازی فراهم می کند. NFT ها یا توکن های غیر قابل تعویض می توانند به دسترسی انحصاری برای ورود به مکان در متاورس در کنار اجازه دسترسی به دیگران کمک کنند.
جالب توجه است که عملکردهای قرارداد هوشمند در NFT همچنین می تواند به فروش املاک و مستغلات در متاورس کمک کند. کاربرد NFT در متاورس اساساً بر دسترسی کنترل شده با NFT در مراحل اولیه توسعه متاورس متمرکز است. درست مانند اولین نمونه واقعی پیاده ‌سازی NFT در متاورس، دسترسی کنترل ‌شده از طریق NFT می ‌تواند به اطمینان از دسترسی VIP به رویدادهای زندگی واقعی و رویدادهای متاورس کمک کند. NFT ها همچنین می توانند نقش مفیدی در انتشار کالاهای لوکس یا امتیازات دسترسی ویژه به دنبال کنندگان داشته باشند. NFTها همچنین می توانند قابلیت همکاری خارج از متاورس را با زیرساخت هایی که از ویژگی های تعامل مبتنی بر مکان و واقعیت افزوده پشتیبانی می کند، معرفی کنند. بنابراین، کاملاً واضح است که متاورس و NFT برای یکدیگر ساخته شده اند.
کاربران و شرکت ‌ها به راحتی می ‌توانند دارایی‌ ها و‌محصولات دنیای واقعی خود را در یک محیط غیرمتمرکز دیجیتالی نشان دهند. متاورس می‌ تواند از طریق استفاده از مدل‌ های بازی نوآورانه در همگام ‌سازی با بازی‌های بلاک چین قابل‌ عملکرد، به دارایی‌ های دنیای واقعی بیشتری باز شود. نقش NFT در متاورس با مدل ‌های جدیدی مانند مدل بازی برای کسب درآمد برجسته‌ تر می‌شود. این نه تنها فرصت استفاده از NFT ها را برای ایجاد تعامل در متاورس ارائه می دهد، بلکه فرصت هایی را نیز به بازیکنان ارائه می دهد. علاوه بر آن، بازی‌ های کسب درآمد، با امکان مالکیت و کنترل کامل دارایی ‌ها به بازیکنان، یک تجربه گیم‌پلی منصفانه را ارائه می ‌کنند.
اصناف به عنوان واسطه ای عمل می کنند که منابع NFT درون بازی مانند دارایی ها و زمین ها را خریداری می کنند. سپس، دارایی‌ ها و زمین‌ ها را به بازیکنانی قرض می‌ دهند که می ‌توانند از آن‌ ها در دنیای مجازی مختلف برای کسب سود استفاده کنند. در عوض، اصناف بازی برای کسب درآمد فقط سهم ناچیزی از درآمد را می گیرند. در نتیجه، می‌توانید با استفاده از NFT، پایه‌ای عالی برای اقتصاد منصفانه و باز در متاورس پیدا کنید. اصناف می‌توانند مانع ورود به بازی‌های بازی برای کسب درآمد را با ارائه سرآغاز به بازیکنان بدون سرمایه اولیه کاهش دهند. بنابراین، شما می توانید از امکان وجود یک اقتصاد منصفانه را در متاورس اطمینان حاصل کنید که به همه امکان مشارکت می دهد. کاربران همچنین می توانند دارایی های NFT خود مانند کلکسیون های درون بازی و املاک دیجیتال را در بازارهای NFT بدون هیچ مانعی معامله کنند. تأثیر پروژه‌ های متاورس NFT همچنین نقش مهمی در تغییر هویت، تجارب اجتماعی و اجتماعی کاربران در متاورس خواهد داشت. کاربران می توانند حمایت خود را از یک پروژه خاص به نمایش بگذارند یا نظرات خود را در مورد دنیای مجازی و واقعی با نگه داشتن دارایی های NFT بیان کنند. در نتیجه، صاحبان NFT همفکر می توانند جوامعی را برای به اشتراک گذاری تجربیات و همکاری در تولید محتوا تشکیل دهند. اگر شما نیز قصد دارید با استفاده از توکن های NFT در متاورس سرمایه گذاری کنید، می توانید از طریق مشاوره سرمایه گذاری در متاورس اطلاعات لازم را در این باره کسب کنید.

بیشتر بخوانید  دادگاه چین: NFTها دارایی‌های مجازی هستند که توسط قانون محافظت می شوند

NFT ها چگونه کار می کنند؟

NFT ها از طریق بازارهای آنلاین مانند Rarity.tools یا NFTcatcher.io بازاریابی و توزیع می شوند. سرمایه گذاران می توانند قبل از انتخاب یک دارایی دیجیتال برای خرید، فهرستی از دارایی ها را بررسی کنند. برای خرید دارایی دیجیتال و ایجاد یک حساب کاربری در بازار که به کیف پول رمزنگاری حاوی سکه ها متصل است، باید ارز دیجیتال داشته باشید.
رایج ترین NFT های بلاک چین از توکن های اتریوم ERC-20 استفاده می کنند. توکن ERC-20 چیزی است که بلاک چین برای صدور قرارداد هوشمند روی بلاک چین اتریوم استفاده می کند. NFT ها را می توان با ارزهای دیجیتال Polygon، Solana و Polkadot نیز خریداری کرد. NFT ها دریچه جدیدی را به روی هنرمندان، شرکت ها و افراد مشهور برای کسب درآمد از دارایی های خود باز کرده اند. هنرمندان می توانند نمایشگاه یا کلکسیونی از دارایی های دیجیتالی ایجاد کنند تا موج جدیدی از سرمایه گذاران و مجموعه داران را به بازار عرضه کنند. سلبریتی ها در حال ایجاد دارایی هایی هستند که بر هویت برند مشهور خود سرمایه گذاری می کنند. برخی از NFT ها به قیمت هزاران، حتی میلیون ها دلار به فروش می رسند.

NFT ها چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارند؟

 

NFTها مشابه ارزهای دیجیتال نیستند. یک NFT از ارز دیجیتال برای انجام تراکنش استفاده می کند و از همان فناوری بلاک چین استفاده می‌کند که ارز دیجیتال از آن استفاده می‌ کند، اما به‌ طور متفاوتی تنظیم شده است. در حالی که یک سکه ارز دیجیتال را می توان به صورت معادل معامله کرد یا مبادله کرد، NFT را نمی توان به صورت مستقیم و با NFT دیگر  معامله کرد و به این دلیل است که هر دارایی رمزنگاری با یک کد شناسایی منحصر به فرد و ابر داده تنظیم شده است که یک NFT را از دیگری متمایز می کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید یک بیت‌ کوین را با بیت‌کوین دیگری مبادله کنید چرا که آنها برابر هستند  اما NFTها به طور برابر معامله نمی‌ شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری

NFTها (توکن‌ های غیرقابل تعویض) نوع خاصی از دارایی‌ های رمزنگاری‌ شده هستند که در آن هر توکن برخلاف دارایی ‌های تعویض‌ پذیر مانند بیت‌ کوین و اسکناس‌ های دلار، که همگی دقیقاً به یک اندازه ارزش دارند، منحصر به‌ فرد است . از آنجایی که هر NFT منحصر به ‌فرد است، می ‌توان از آن‌ ها برای احراز هویت دارایی‌ های دیجیتالی مانند آثار هنری ضبط ‌شده و املاک مجازی استفاده کرد.
همانطور که در این مقاله به توضیح و بررسی NFT و کاربرد آن در متاورس اشاره کردیم، NFTها مالکیت و منحصر به فرد بودن را به ارمغان می‌آورند در حالی که متاورس دنیای دیجیتالی را می ‌دهد که در آن همه چیز ممکن اتفاق بیافتد. ترکیب دنیای دیجیتال و راهی برای نمایش دارایی های واقعی و دیجیتالی در جهان، اقتصاد و تجربیات اجتماعی را تغییر می دهد. در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که NFT ها بخشی از متاورس هستند و برخی دیگر فکر می کنند که NFT ها بلوک های سازنده متاورس هستند، به وضوح مشهود است که NFT ها و متاورس طیف وسیعی از فرصت ها را برای کابران ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *