زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟ / آشنایی با مزایا و معایب آن

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از آنجا که یادگیری «زبان برنامه نویسی پایتون» (Python Programming Language) آسان است، از سوی بسیاری از برنامه‌نویس‌های تازه‌کار به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی انتخاب می شود.

پایتون به عنوان یک «زبان همه‌منظوره» (General-Purpose Language) ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها نیست. به بیان دیگر، می‌توان از آن برای هر کاری، از «تحلیل داده» (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازی‌های کامپیوتری استفاده کرد. بنابراین، یادگیری پایتون بسیار حائز اهمیت است.

معرفی پایتون به عنوان یک زبان عمومی، دنیای برنامه نویسی را متحول کرد. پایتون مانند زبان های دیگر مورد استفاده قرار نمیگرفت و فقط برای حل مسائل خاص استفاده می شد. در واقع می توان از آن در حوزه های مختلفی مانند توسعه وب، توسعه اپلیکیشن، علم داده و هوش مصنوعی استفاده کرد. تطبیق پذیری و نحو ساده این زبان، آن را برای هر برنامه نویس تازه کاری مناسب می کند.

علل استفاده از پایتون

1- برنامه نویسی  سطح بالای انتزاع ارائه شده توسط پایتون به نفع همه برنامه نویسان است. این زبان بسیار تعاملی است و دارای یک نحو ساده است که باعث محبوبیت آن می شود.

2- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین  پایتون به دلیل ماهیت پایدار، انعطاف ‌پذیر و ساده‌ اش، به‌ طور گسترده در زمینه‌ های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌ شود. در واقع، با توجه به وجود ابزارهای هوش مصنوعی و ML، پایتون یکی از زبان‌های مورد استفاده متخصصان داده‌ و یادگیری ماشین است.

3- تجزیه و تحلیل داده ها و علم داده  مانند هوش مصنوعی و ML، حوزه تحلیل داده و علم داده نیز شاهد استفاده گسترده از پایتون است. در حال حاضر یعنی زمانی که ما هر روز داده‌های بیشتری تولید می ‌کنیم، پلتفرم‌ های کارآمد مانند پایتون برای تجزیه و تحلیل، دستکاری و مدیریت داده‌ها تقاضای زیادی دارند.

بیشتر بخوانید  شت‌کوین‌ چیست و چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟

4- توسعه وب و بازی  زمینه های توسعه وب و توسعه بازی در استفاده از پایتون خیلی عقب نیستند. پایتون برای توسعه نمونه های اولیه بازی های سریع بسیار کارآمد است. چارچوب های وب مانند Django و Flask، نه گفتن به پایتون را در انجام فعالیت های مربوط به توسعه وب بسیار دشوار می کنند.

5- سازگاری با تمام سیستم عامل های اصلی  پایتون از تمامی سیستم عامل های محبوب پشتیبانی می کند. همان کدها می توانند بدون کامپایل مجدد روی پلتفرم های مختلف اجرا شوند.

6-sysadmin ها  کسانی که با هنر اسکریپت نویسی آشنا هستند، عمیقا پایتون را درک می کنند. پایتون تضمین می کند که فرآیند خودکارسازی وظایف خسته کننده یا خیلی پیچیده نیست.

7- انجمن پایتون  پایتون جامعه کاربری بسیار بزرگی دارد. این به وضوح نشان می دهد که مهم نیست با چه مشکلی مواجه خواهید شد، در هر صورت می توانید با پشتیبانی انجمن پایتون راه حلی پیدا کنید.

استفاده از پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی مزایای زیادی دارد. انعطاف پذیری، خوانایی، مقیاس پذیری، قابلیت حمل و سرعت برخی از مزایای پایتون است. همچنین python یکی از تنها زبان های برنامه نویسی است که از برنامه های کاربردی ریاضی فشرده پشتیبانی می کند.

مزایا و معایب پایتون

مزایا:

 –  چند منظوره

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره با طیف وسیعی از کاربردها است. از توسعه وب سایت گرفته تا توسعه بازی و توسعه رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ، پایتون یک زبان بسیار کاربردی است. پایتون همچنین یک انتخاب مناسب برای عملیات های امنیتی است. امنیت اطلاعات، امنیت وب سایت و امنیت سایبری همگی قابلیت هایی هستند که با پایتون قابل پیاده سازی هستند.

بیشتر بخوانید  وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

 –  کتابخانه های گسترده

بزرگترین مزیت پایتون تعداد کتابخانه های شخص ثالثی است که از آن پشتیبانی می کند. کتابخانه پایتون یک قطعه کد از پیش نوشته شده است که می توانید آن را در پروژه خود یا مجموعه ای از ماژول ها قرار دهید. کتابخانه استاندارد Python که به زبان C نوشته شده است، مجهز به سینتکس، توکن‌ها و ماژول‌های اصلی است.

توسعه دهندگان پایتون همچنین دارای مخزن گسترده ای از کامپوننت ها و نرم افزار پایتون هستند که در PyPI قرار میگیرند. از این کتابخانه ها می توان برای نوشتن اسناد، تست خودکار، اسکریپت نویسی مرورگرهای وب، مدیریت پایگاه های داده، گرافیک و CGI، سرورهای ایمیل، و threading استفاده کرد.

 –  جامعه پررونق

جامعه توسعه دهندگان پایتون بسیار فعال است. با استفاده از پایتون در فناوری های جدید مانند یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی و امنیت سایبری، محبوبیت آن همچنان افزایش می یابد. تنها در 5 سال گذشته، تعداد برنامه نویسانی که از پایتون استفاده می کنند تقریبا دو برابر شده است. در حال حاضر بیش از 1 میلیون وب سایت از پایتون برای برنامه نویسی سمت سرور استفاده می کنند.

 –  سادگی در استفاده و یادگیری

خوانایی کد و طراحی کاربر پسند جنبه های مهم یک زبان برنامه نویسی هستند. پایتون برای درک و استفاده آسان از طراحی منظم، تمیز و ساختار یافته استفاده می کند. انعطاف پذیری، خوانایی و مفسر قدرتمند پایتون را به یکی از ساده ترین زبان های شی گرا برای استفاده تبدیل کرده است. مدیریت خودکار حافظه یکی دیگر از مزایای ارائه شده توسط پایتون است. همچنین از پارادایم های برنامه نویسی متعدد مانند تابعی و شی گرا پشتیبانی می کند که امکان پیاده سازی آسان را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید  حالت Sleep برای لپ‌تاپ مناسب‌تر است یا Shut Down؟

 +  معایب پایتون

اگرچه پایتون مزایای زیادی دارد، اما معایبی نیز وجود دارد که می تواند مانع توسعه شما شود. این مهم است که محدودیت ها را درک کنید و پروژه خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید. در این بخش برخی از مهم ترین مزایا و معایبی که پایتون دارد را بررسی میکنیم.

 –  سرعت پایین

اگرچه پایتون بهره وری و سرعت توسعه بالایی دارد، اما در مورد زمان اجرا دارای یک نقطه ضعف است. از آنجایی که پایتون به جای کامپایلر از مفسر استفاده می کند، در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی محبوب مانند جاوا یا C++ کند است.

پایتون یک زبان تایپ پویا است. بنابراین تمام کد منبع در زمان اجرا کامپایل می شود که سرعت را کاهش می دهد، به خصوص برای برنامه های وب بزرگ. همچنین یک زبان تفسیر شده است، به این معنی که هر خط یکی یکی اجرا می شود که بر سرعت کلی زمان اجرا تأثیر می گذارد.

 –  استفاده زیاد از حافظه

برنامه های پایتون به دلیل فلسفه طراحی خود از حافظه زیادی استفاده می کنند. داشتن ایدئولوژی “هر چیزی که نیاز دارید از قبل ساخته شده است” به این معنی است که این یک فریمورک شگفت آور سنگین و یکپارچه است. هنگام کار با فضای حافظه محدود، پایتون انتخاب مناسبی نیست.

 –  نامناسب برای موبایل

پایتون قابلیت های کافی برای ساختن یک اپلیکیشن موبایل کامل را ندارد. زبان های دیگر مانند جاوا یا سی پلاس پلاس برای توسعه موبایل بسیار بهتر خواهند بود. اما برنامه های رابط کاربری گرافیکی جدیدی مانند KIvy و BeeWare وجود دارد که می تواند برای برنامه های موبایلی بومی و چند پلتفرمی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *