نگاهی به آینده برنامه‌نویسی در جهان / هوش مصنوعی برنامه‌نویسان را حذف می‌کند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

با افزایش تعداد برنامه نویسان و فرصت استخدام برنامه نویس در بازار کار، چندین زبان و ابزار برنامه نویسی تا به امروز ظاهر شده و یا به حاشیه رانده شدند، همچنین پویا بودن کار در زمینه توسعه نرم افزار منجر به تغییر مداوم نیازهای شغلی برنامه نویسان نیز شده است.

وضعیت برنامه‌نویسی در ایران

در ایران مشاهده می‌کنیم که روز به روز به افرادی که به رشته و حرفه برنامه نویسی علاقه مند می‌شوند، افزوده می‌شود. آنها به دنبال کسب درآمد بالا و همچنین همگام شدن با تکنولوژی هستند. درست کردن اپلیکیشن موبایل و همچنین طراحی وب‌سایت، از جمله کارهای مهمی هستند که برنامه نویسان بزرگ سراغ آن می‌روند و از آنها درآمد کسب می‌کنند. آینده شغلی برنامه نویسی، تماما به تکنولوژی و فناوری مرتبط است و با ظهور هر علم و فناوری جدید، این حرفه دستخوش تغییر می‌شود.

آینده برنامه‌نویسی چگونه خواهد بود؟

این سوال امکان دارد در ذهن هر شخصی مطرح شود که در این حوزه فعالیت می‌کند یا قصد ورود به آن را دارد. بررسی وضعیت برنامه نویسی در آینده بسیار مهم و با ارزش است، چرا که به انتخاب مسیر علمی و شغلی مناسب افراد کمک می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که زبان‌های برنامه نویسی در آینده دارای کدهای کم و شاید بدون کد باشند. همچنین می‌توان گفت که زبان برنامه نویسی پایتون (Python) یکی از زبان‌هایی است که به احتمال زیاد آینده درخشانی خواهد داشت.

آینده برنامه نویسان فعلی به سمتی می‌رود که به دلیل سرعت پیشرفت فناوری باید هر روز در حال مطالعه و پیشرفت در زمینه کاری و مهارت خود باشند تا به عملکرد مورد انتظار جامعه و شرکت‌ها برسند. همه افراد نمی‌توانند برنامه نویس شوند و مهارت‌های افراد در یادگیری مباحث با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال، از سال ۱۳۹۶ شمسی (۲۰۱۸ میلادی) ظهور شرکت‌های استارت‌آپی (Startup)، مؤسسات آموزشی و بوت‌کمپ‌ها (Boot Camp) به سرعت در حال افزایش بوده است.

بیشتر بخوانید  بهره‌برداری از متاورس برای تولید خبر

ایده اصلی این شرکت‌ها، ارائه خدمات به افرادی است که به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستند. همچنین، بوت‌کمپ‌هایی برای آموزش کدنویسی به کودکان نیز ارائه شده‌اند. بنابراین، با توجه به این که دانش‌آموزان و متخصصان زیادی به دنبال یادگیری برنامه نویسی هستند، پس ثروت و شرکت‌ها به این سمت سوق پیدا کرده‌اند. در نتیجه دو راه وجود دارد که برنامه نویسان می‌توانند با استفاده از آن‌ها آینده بهتری برای خودشان رقم بزنند:

  • مهارت‌های خود را در زبان‌های جدید ارتقا دهند.
  • به مباحثی بپردازند که مهارت‌هایشان در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیش‌بینی وضعیت کاری برنامه‌نویسی در آینده

۱- برنامه نویسی انتزاعی‌تر و خلاصه‌تر خواهد بود.

۲- هوش مصنوعی به ابزاری مهم برای برنامه نویسان تبدیل می‌شود، اما جایگزین ابزارهای مهم دیگر نمی‌شود. برای انجام کارهای سطح بالا در برنامه نویسی، همیشه نیاز به فناوری‌های جدید است و هوش مصنوعی به عنوان فناوری آینده، می‌تواند بهترین کمک برای برنامه نویسان آینده برای تولید کارهای باکیفیت باشد.

۳- یک زبان برنامه نویسی جهانی بوجود می‌آید.

۴- هر برنامه نویس نیاز به کار با دیتا دارد.

۵- برنامه نویسان یک اصل اساسی در سیستم آموزش خواهند شد.

نقش واقعیت مجازی و افزوده در آینده برنامه‌نویسی

صاحب نظران حوزه برنامه‌نویسی معتقدند که در آینده استفاده از فناوری‌هایی نظیر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در بخش Front End از برنامه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد و به همین دلیل برنامه‌نویسان باید مهارت‌های مربوط به پیاده‌سازی این دو فناوری در برنامه‌ها را هرچه سریعتر فرا بگیرند. به عبارت دیگر، دنیای واقعیت مجازی و افزوده قرار است در آینده نزدیک به بخشی مهم در حوزه برنامه‌نویسی تبدیل شده و آینده زبان های برنامه نویسی را دستخوش تغییرات اساسی کند.

بیشتر بخوانید  انواع رمزارزها در ایران / بهترین ارز دیجیتال ایرانی کدام است؟

این کارشناسان همچنین اعتقاد دارند در طی سال‌های آینده زبان‌های برنامه‌نویسی که پیاده‌سازی این دو فناوری در دو پلتفرم وب و برنامه‌های موبایل در آن‌ها ساده‌تر است، با پیشرفت‌های بسیاری همراه خواهند بود و با اقبال بسیاری از سوی کاربران روبرو می‌شود.

برنامه‌نویسی وب به چه سمتی خواهد رفت؟

برنامه نویسی یکی از شغل‌های مرتبط با تکنولوژی است که با ظهور فناوری‌های جدید، دستخوش تغییرات اساسی می‌شود. از آنجایی که بخش قابل‌توجهی از پیشرفت دنیای فناوری به این علم وابسته است، می‌توان شغل برنامه نویسی را یکی از پرتقاضاترین مشاغل در آینده توصیف کرد.

در دنیای دیجیتال امروز، وب سایت‌ها به‌عنوان ویترین و بهترین تبلیغ برای کسب‌وکارهای مختلف شناخته می‌شوند. از این رو، یک برنامه نویس وب اولین فرصت برقراری ارتباط با مشتری بالقوه را ایجاد می‌کند که بسیار حائز اهمیت است. به همین یکی از پردرآمدترین شغل های برنامه نویسی همواره برنامه نویسی وب بوده است.

گرچه برنامه نویسی وب کمی با کدنویسی برای ساخت یک نرم‌افزار یا ویرایش آن متفاوت است، اما اساساً همان کاری را انجام می‌دهد که در برنامه نویسی نرم‌افزار با آن مواجه هستیم، یعنی ایجاد رابط قابل‌فهم بین کاربر و رایانه.

برنامه نویسی به ما این امکان را می‌دهد که با هر سیستم یا ماشین الکترونیکی ارتباط برقرار کنیم. بر همین اساس، در دنیای دیجیتالی امروز که دستگاه‌های الکترونیکی به بخش جدا نشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند، برنامه نویسی را می‌تواند یکی از برترین شغل‌ها از نظر تقاضا و درآمد توصیف کرد.

البته درآمد شغل برنامه نویسی در ایران و سایر نقاط جهان به عوامل متعدد مانند سطح تخصص، میزان تجربه و مدارک رسمی کسب شده توسط برنامه‌نویس وابسته است و نمی‌توان یک رقم مشخص برای آن تعیین کرد.

بیشتر بخوانید  چرا مهاجرت از اندروید به iOS منجر به سردرگمی کاربران می‌شود؟

بااین‌حال، بدون شک در آینده برنامه‌نویسی یکی از شغل‌های پرطرف‌دار خواهد بود که بازار بسیاری داغ و روبه‌رشدی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *