برنامه‌نویسی با گوشی / چگونه با موبایل برنامه بنویسیم؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد گسترش برنامه نویسی با موبایل در جامعه هستیم، به طوری که این روش برنامه‌نویسی جزء پرمخاطب‌ترین کارها در دنیا محسوب می شود.

شما دیگر کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از تلفن همراه استفاده نکند و به همین خاطر توسعه‌دهندگان برای تلفن‌های همراه برنامه و قابلیت‌هایی ایجاد کرده‌اند تا افراد بتوانند علاوه بر کارهای روزمره خود، برنامه‌نویسی هم انجام دهند.

اگر شما برنامه‌نویس ماهری باشید قطعا می‌دانید که با وسایلی که بتوان ابزارهای برنامه‌نویسی را روی آن نصب و راه‌اندازی کرد، قطعا هم می‎توان کدنویسی کرد.

برنامه نویسی با موبایل همانند سایر وسایل‌های دیجیتالی نیازمند ابزارهایی برای کدنویسی است زیرا بدون این ابزارها نمی‌توان برنامه‌نویسی انجام داد. شاید با قابلیت‌های گوشی بتوان کدنویسی کرد اما ممکن است این کار به درستی پیش نرود.

ابزارهای لازم برای برنامه‌نویسی با گوشی

استفاده از ویراستار Text Editor

اولین کاری که باید در آغاز کار برنامه نویسی با موبایل انجام دهید، نصب برنامه ویرایشگر کد منبع (Text Editor) است. اساسا یک ویرایشگر به شما اجازه می‌دهد که کدهایی که نوشته‌اید را ویرایش کنید یا آنان را به زبان‌های مختلف ترجمه کنید. به عبارتی دیگر ویراستار Text Editor محیطی است که کدنویسی در آن آغاز می‌شود.

همانند دیگر ویرایشگرهای متنی رایانه‌ها، در این ویرایشگر هم شما می‌توانید رنگ و اندازه فونت خود را مشخص کنید یا اینکه می‌توانید متن مورد نظر خود را copy و paste کنید. خلاصه که این ویرایشگر موبایل همان کاری که شما می‌‌توانید در رایانه انجام دهید را به شما ارائه می‌کند.

اگر شما برنامه‌نویس مبتدی هستید می‌توانید از ادیتورهای رایگان و در حد افراد مبتدی استفاده کنید اما اگر فردی حرفه‌ای در زمینه‌ی برنامه‌نویسی هستید می‌توانید از ادیتورهای حرفه‌ای مانند تکست ادیتورهای VIM استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  افزایش عمر باتری آیفون‌ با چند راهکار ساده

نصب نرم افزار مدیریت برنامه File Manager

اگر به فردی برخورد کردید که برنامه نویسی با موبایل اندروید را به iOS ترجیح داد اصلا تعجب نکنید زیرا در سیستم عامل اندروید برنامه‌ی File Manager وجود دارد که فایل‌های شما را مدیریت و تنظیم می‌کند. با این حال نمی‌توان از این ویژگی زیاد خوشحال بود زیرا این برنامه،‌ برنامه‌نویس را محدود می‌کند و تمامی داده‌های تلفن همراه را نشان نمی‌دهد.

از آنجایی که شما هر برنامه‌ای که ایجاد می‌کنید در دستگاه اندروید شما به عنوان یک فایل ذخیره می‌شود، نیاز به یک explorer یا کاوشگر دارید که دارای انعطاف‌پذیری بالایی باشد و بتواند تمامی فایل‌ها و پوشه‌های مورد نظر شما را پیدا کند.

برای آسان‌تر شدن کار شما می‌توانید از کاوشگر اندرویدی OI File Manager استفاده کنید این کاوشگر می‌تواند پاسخ نیازهای شما باشد.

View-Source Handler

اگر قصد توسعه‌ی یک اپلیکیشن تحت وب را دارید، حتماً باید یک View Source Handler داشته باشید.

این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند با وارد کردن آدرس URL در مرورگر، سورس‌کد را باز کنید.

می‌توانید از View Source Mobile به عنوان یک افزونه (add-on) برای مرورگرهایی مثل Opera Mobile، Dolphin و Firefox استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید از اپلیکیشنی به نام VT View Source استفاده کنید، که یک مرورگر است.

این مرورگر قابلیت‌های افزونه‌ی بالا را ارائه می‌کند و در کنار آنها نیز دارای قابلیت‌هایی اضافه برای برنامه نویسان است.

یک وب سرور (Web Server) برای تستِ اپلیکیشن‌های تحت وب

برنامه نویسان وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب به وب سرور نیاز دارند. فایل‌هایی که کاربرِ هدف می‌تواند از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشد، در این وب سرورها ذخیره می‌شوند.

بیشتر بخوانید  حذف سیم‌کارت فیزیکی از گوشی‌های گوگل

وقتی کاربری از سایت شما بازدید یا از اپلیکیشن آنلاین‌تان استفاده می‌کند، مرورگر آنها با وب سرور شما ارتباط برقرار می‌کند.

در این ارتباط آنها با هم تبادل اطلاعات و محتوایی از سایت را، که باید در صفحه‌ نمایش کاربر نمایش داده شود، تعیین می‌کنند.

می‌توانید برای اهداف تست و Staging از XAMPP و WAMP برای ساخت وب سرورهای محلی (Local Web Server) استفاده کنید، که از معروف‌ترین پکیج‌های وب سرور برای PC هستند.

می‌توانید همین خدمات را در اندروید هم داشته باشید. بهترین اپلیکیشن برای انجام این کار Palapa Web Server است.

این اپلیکیشن پکیجی رایگان شامل MySQL، PHP و Lighttpd است که از قبل کانفیگر (configure) نیز شده‌اند.

البته مراقب باشید که سرور محلی را روی گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر، که ممکن است توانایی لازم برای مدیریت این سرورها را نداشته باشند، راه‌اندازی نکنید.

مستقیماً در خود اپلیکیشن Palapa می‌توانید config سرور را ویرایش کنید.

گزینه‌های بالا ابزارهای اصلی و لازم برای برنامه نویسی تحت وب در یک موبایل هستند.

البته ابزارهای دیگری هم هستند که می‌توانید با استفاده از آنها از موبایل‌تان استفاده‌ی بیشتری ببرید؛ مخصوصاً اگر دستگاه‌تان را روت (Root) کرده باشید.

مثلاً زمانی را در نظر بگیرید که می‌خواهید برنامه‌ نویسی در موبایل را به صورت مداوم انجام دهید. در این صورت احتمالاً می‌خواهید به صورت دستی مجوزهای دسترسی روت را به برخی اپلیکیشن‌ها اعطاء کنید (grant) یا مجوزهای قبلی را از آنها پس بگیرید (revoke). در چنین شرایطی SuperSU بهترین گزینه برای کنترل یک گوشی روت شده است.

به‌علاوه، گوشی هوشمندتان برای تبدیل شدن به یک کامپیوتر به یک خط فرمان (Command Line) نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  آموزش انتقال مخاطبان از تلگرام به گوشی

اگرچه Android Terminal Emulator خدماتی را عرضه می‌کند، اما برای داشتن ویژگی‌های GNU/Linux بیشتر در Terminal Emulator خود BusyBox Free را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *