آشنایی با جاوا اسکریپت / محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی کدام است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

برنامه نویسی را می توان یکی از مهمترین مهارت‌هایی به شمار آورد که در جهان امروز دانستن و یادگیری آن ضروری است، اگر علاقه مند به برنامه نویسی هستید باید بدانید آشنایی با انواع زبان‌های آن الزامی است.

همه این زبان‌ها در جای خود و در نوع مصرفی که دارند، محبوب هستند و برنامه نویسان بسیاری آنها را یاد گرفتن و استفاده می‌کنند.

جاوا اسکریپت از کجا آمد؟

جاوا اسکریپت در سال 1373 شمسی (1995 میلادی) توسط «برندان ایچ» (Brendan Eich) در زمانی ایجاد شد که او یک مهندس نرم‌افزار در شرکت «Netscape» بود. Netscape شرکت آمریکایی است که در زمینه ارائه نرم‌افزارهای اینترنتی فعالیت می‌کند. این زبان در ابتدا قرار بود «LiveScript» نام‌گذاری شود اما طولی نکشید که تغییر نام داد و امروزه به عنوان Javascript شناخته می‌شود.

برخلاف اکثر زبان‌های برنامه‌ نویسی رایج، زبان جاوا اسکریپت مفهومی از ورودی یا خروجی ندارد. جاوا اسکریپت به‌عنوان زبان برنامه‌ نویسی در محیط میزبان طراحی شده است و این به محیط میزبان بستگی دارد که چه سازوکارهایی برای برقراری ارتباط با دنیای خارج فراهم کند. رایج‌ترین محیط میزبان برای آن مرورگر است.

معنا و مفهوم زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

JavaScript که به اختصار JS نیز نامیده می‌شود، یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، داینامیک، شی‌گرا و تفسیری است که از شیوه‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. از این زبان می‌توان برای برنامه نویسی سمت سرور (Server Side)، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده کرد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، یک زبان همه فن حریف است.

بیشتر بخوانید  قیمت شیبا اینو پس از اوج‌گیری میم کوین‌ها به کدام سو می‌رود؟

زبان‎های سطح بالایی مانند JavaScript کار را برای برنامه ‎نویسان ساده‌تر کردند، زیرا ساختار نوشتاری و منطق آن‌ها بسیار به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر شده است. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که آموزش جاوا اسکریپت نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین ساده‌تر است.

جاوا اسکریپت برای دانشجویان و متخصصانی که می خواهند به یک مهندس نرم افزار عالی تبدیل شوند، ضروری است به خصوص اگر در زمینه توسعه وب کار می کنند.

برخی از مزایای مهم یادگیری جاوا اسکریپت:

  • جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است و به همین دلیل یک انتخاب بسیار خوب برای برنامه نویسان میباشد. جاوا اسکریپت با استفاده از چارچوب های مختلف خود مانند jQuery، Node.JS و … به شما کمک می کند تا در هر دو سمت فرانت اند و بک اند، نرم افزارهای فوق العاده ای توسعه دهید.
  • جاوا اسکریپت همه جا هست و تقریبا روی هر مرورگری نصب می شود. بنابراین برای یادگیری آن نیاز به تنظیم و یا نصب محیط خاصی ندارید. کروم، فایرفاکس، سافاری و بسیاری از مرورگرهای دیگر از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کنند.
  • جاوا اسکریپت امکان ساخت وب سایت های بسیار زیبا و سریع را فراهم می کند. می توانید ظاهر و ملموس پذیری وب سایت خود را بهبود داده و بهترین تجربه کاربری گرافیکی را به کاربران ارائه دهید.
  • امروزه جاوا اسکریپت در توسعه برنامه های تلفن همراه، دسکتاپ و بازی ها نیز گسترش یافته است. در نتیجه فرصت های زیادی برای برنامه نویسان آن به وجود آمده است.
  • تقاضای زیاد برای جاوا اسکریپت منجر به رشد فرصت های شغلی و افزایش میزان دستمزد شده است.
  • نکته فوق العاده درباره جاوا اسکریپت تعداد فریمورک ها و کتابخانه های بسیار زیاد آن است که می توانید با استفاده از آنها زمان توسعه نرم افزار را کاهش داده و سرعت تان را بالا ببرید.
بیشتر بخوانید  چگونه از برنامه‌نویسی به درآمد برسیم؟

موارد استفاده از جاوا اسکریپت

  • اضافه کردن تعامل پذیری به وب سایت- اگر می خواهید وب سایتتان چیزی بیشتر از یک صفحه ثابت متنی باشد و به دنبال پویایی و تعامل بیشتر هستید باید از جاوا اسکریپت استفاده کنید.
  • توسعه برنامه های موبایل- جاوا اسکریپت فقط برای توسعه وب سایت ها نیست. در ساخت برنامه های موبایل و تبلت نیز به کار می رود.
  • ساخت بازی های مبتنی بر مرورگر وب- آیا تا به حال به طور مستقیم روی مرورگر وب بازی کرده اید؟ جاوا اسکریپت به تحقق این مورد نیز کمک کرده است.
  • توسعه بک اند وب- درسته، جاوا اسکریپت بیشتر در قسمت فرانت اند یا سمت کاربر استفاده می شود اما این زبان اسکریپتی همه کاره و متنوع است و می تواند در زیرساخت های بک اند یا سمت سرور نیز استفاده شود.
  • ساخت برنامه VR- امروزه مهارت های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی VR بسیار مورد تقاضا هستند. با JS Framework می توانید واقعیت مجازی را توسعه دهید. با کمک React VR نیز می توانید یک برنامه وب مبتنی بر واقعیت مجازی ایجاد کنید.
  • یادگیری ماشین- Tensorflowیک کتابخانه یادگیری ماشین است که برای توسعه برنامه های یادگیری ماشین استفاده میشود. با Tensorflow.js (JS Framework) می توانید یادگیری ماشین را با جاوا اسکریپت انجام دهید. به همین دلیل جاوا اسکریپت در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیز محبوب شده است.

مرورگرهایی که از موتورهای جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند:

  • گوگل کروم
  • فایرفاکس
  • اپرا
  • مایکروسافت Edge
  • Internet Explorer
  • سافاری
  • Netscape Navigator
  • وغیره

بیشتر این مرورگرها این قابلیت را دارند که در آن‌ها جاوا اسکریپت را فعال یا غیرفعال کرد.

بیشتر بخوانید  چه کسی عکس معروف‌ترین پس‌زمینه ویندوز Xp را ثبت کرد؟

سخن پایانی

جاوا اسکریپت در واقع تنها یک زبان برنامه نویسی سمت کاربر (Client Side) نیست. پیش بینی‌ها نشان می‌دهند در آینده ای نه چندان دور همه چیز به سمت بستر وب تعاملی خواهد رفت و این یعنی ما بیش از پیش به زبانی مانند جاوا اسکریپت نیاز خواهیم داشت که بتواند پاسخگوی تمام خواسته‌های ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *