هوش مصنوعی چیست؟ / آشنایی با کاربردها و نحوه کار آن

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

واژه هوش مصنوعی این روزها بسیار شنیده می شود. اگر شما هم به دنبال این هستید که درباره آن بیشتر بخوانید و معنای واقعی آن را درک کنید این مطلب را دنبال کنید.

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند.

مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود نداشته باشد اما باز هم بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مانند جستجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی و غیره، همه متاثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می‌کنیم.

انقدر این استفاده نا ملموس است و به آن عادت کرده ایم که در آن لحظه حس نمی‌کنیم که داریم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. دلیل اصلی آن این است که نمی‌دانیم هوش مصنوعی واقعا چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد.

از آنجایی که آینده ازآن هوش مصنوعی خواهد بود بهتر است به جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی یاد بگیریم که چه کارهایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم.

در وصف بیشتر مفهوم AI در کامپیوتر و سایر امورات زندگی بشر می‌توان گفت:

  • هوش مصنوعی از رایانه‌ها و ماشین‌ها برای تقلید از توانایی‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری ذهن انسان استفاده می‌کند.
  • در حال حاضر، AI به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود ندارد؛ اما بسیاری از فعالیت‌هایی روزمره ما، همچون جست‌وجوی اینترنتی، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی، تبلیغات آنلاینی که دریافت می‌کنیم و… همگی متأثر از هوش مصنوعی هستند.
  • در یک تعریف دیگر می‌توان گفت که هوش مصنوعی نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است. منظور ماشینی است که طوری برنامه‌نویسی شده تا مثل انسان فکر کرده و توانایی تقلید از رفتارهای انسان را داشته باشد.
  • فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی همگی بخشی از چشم‌انداز AI هستند.
بیشتر بخوانید  دسترسی تمامی کاربران کروم دسکتاپ به بینگ چت مایکروسافت

نگاهی به تاریخچه هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. زمانی‌که نیروهای آلمانی برای رمزنگاری پیام‌های خود به نیروهای‌شان از ماشینی به نام «Enigma» استفاده می‌کردند؛ دانشمند انگلیسی به نام آلن تورینگ «Alan Turing» برای رمزگشایی کدهای ماشین آلمانی‌ها، ماشین دیگری به نام «Bombe» را همراه تیمش اختراع کرد. تولد مکالمه AI نیز با نوشته‌های آلن تورینگ در کتابی تحت عنوان «ماشین‌های محاسباتی و هوش» در سال 1950 منتشر شد، مطرح شد.

تورینگ که اغلب به عنوان پدر علم کامپیوتر از وی یاد می‌شود، چنین سؤالی را مطرح می‌کند: «آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟» برای پاسخ به این سؤال، او آزمایشی را ارائه می‌دهد که اکنون به نام «آزمون تورینگ» شناخته می‌شود. در این آزمون، یک بازجوی انسانی سعی می‌کند بین یک کامپیوتر و پاسخ متنی انسان تمایز قائل شود.

این آزمون از زمان انتشار خود تا به امروز، مورد بررسی‌های دقیق قرار گرفته، اما همچنان بخش مهمی از تاریخ هوش مصنوعی و همچنین یک مفهوم همیشگی در علم فلسفه محسوب می‌شود؛ چراکه از ایده‌های پیرامون زبان‌شناسی استفاده می‌کند!

کاربردهای متفاوت هوش مصنوعی / از خرید تا خدمات درمانی

استفاده از هوش مصنوعی در خریدهای اینترنتی

هوش مصنوعی در خرید آنلاین بسیار پرکاربرد است. وب‌سایت‌های بزرگ همچون آمازون سعی می‌کنند تا با استفاده از این تکنولوژی، به خریدهای کاربران خود جهت داده و پیشنهاداتی را بر اساس جستجوهای قبلی آن‌ها، ارائه دهد.

تلفن‌های همراه هوشمند

امروزه تلفن‌های هوشمند علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌ است. این تلفن‌ها با هوش‌مصنوعی خود، به افراد کمک می‌کنند تا کارهای روزمره خود را باکیفیت و سرعت بیشتری انجام دهند. به‌عنوان‌مثال دستیار صوتی گوشی‌های اپل (سیری) می‌تواند به تمام داده‌های موجود در فضای اینترنت دسترسی داشته باشد و به همه‌ سؤالات شما پاسخ دهد.

مترجم‌های آنلاین

نرم‌افزارهای مترجمی که از هوش‌مصنوعی بهره می‌برند، این قابلیت را دارند تا کار ترجمه، تشخیص زبان به‌صورت خودکار و سایر فعالیت‌های مرتبط را انجام دهند. این تکنولوژی به کاربران کمک می‌کند تا بدون دانش زبان، از تمام متون‌های خارجی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  سلول‌های مغز انسان هوش مصنوعی می‌سازند

تأمین امنیت فضای مجازی و اینترنت

با آنلاین شدن اطلاعات، مشکل حفظ آن‌ها در برابر هکرها دشوار شده است. هوش مصنوعی با شناخت الگوها کمک می‌کند تا حملات سایبری تشخیص داده شود و تا حد زیادی به حفظ داده‌های کاربران کمک ‌کند.

هوش مصنوعی در کسب‌وکارها

هوش مصنوعی به دلیل قابلیت پردازش خود، کمک زیادی به انواع کسب‌وکارها می‌کند، امّا بیشترین خدمت آن مرتبط با مشاغلی است که نیاز به تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات دارند.

شبکه درمانی و پزشکی

  • سازماندهی اطلاعات: سیستم‌های هوش‌مصنوعی کمک می‌کنند تا یادداشت‌های پزشکی با کمترین میزان خطای انسانی دسته‌بندی شود و اطلاعات بیمار برای رجوع مجدد پزشکان، به‌راحتی قابل خواندن باشد.
  • نظارت‌های تشخیصی:  هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بیماران در موقعیت‌های غیرضروری بتوانند علائم خود را بررسی کنند. روش کار به این صورت است که بیماران با واردکردن مشخصات در سیستم تشخیصی بیمارستان‌ها، از وضعیت خود باخبر می‌شوند. این کار از راه دور انجام می‌گیرد و باعث می‌شود تا حجم کار پزشکان کاهش یابد و فقط موارد ضروری را بررسی کنند.
  • کمک به شناخت بیماری:  هوش مصنوعی با استفاده از بینایی کامپیوتری و شبکه‌های عصبی کانولوشنال  (convolutional neural network)،می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به رادیولوژیست‌ها، اسکن‌های MRI را بررسی کند. این مسئله کمک می‌کند که تومورها با خطای بسیار کمتر از حالت عادی، شناخته شوند.
  • جراحی‌های رباتیک:  میزان خطای جراحی‌های رباتیک در مقایسه با انسان، بسیار کمتر است. ربات‌های جراح بر خلاف انسان می‌توانند بدون خستگی، به طور مداوم عمل‌های جراحی را انجام دهند. تمام این موارد در نتیجه باعث می‌شود که بیماران، در مدت‌زمان کمتری بهبود یابند و نیاز به حضور آن‌ها در بیمارستان کاهش پیدا کند.
  • بررسی دائم وضعیت بدن:  وضعیت سلامت افراد ممکن است متغیر باشد و یک فرد بیمار نیاز دارد تا علائم حیاتی او، به‌صورت مداوم بررسی شود. هوش مصنوعی با بررسی داده‌هایی که از فرد دریافت می‌کند، توانایی تشخیص یک بیماری را حتی قبل از وقوع، دارد.

هوش مصنوعی در مشاغل آنلاین

  • فروش بیشتر: همان‌طور که قسمت‌های قبلی مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم، وجود هوش‌مصنوعی در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین باعث می‌شود تا مخاطبان بتوانند محصولات مشابه بیشتری را مشاهده کنند. معمولا افراد از توصیه‌های هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند و رقم خریدشان افزایش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهایی آنلاین، علاقه‌مند به اجرای هوش‌مصنوعی در وب‌سایت‌های خود هستند؛ زیرا این موضوع به طور قابل‌توجهی باعث افزایش درآمد آن‌ها می‌شود.
  • چت‌های هوشمند: چت‌های هوشمند یک ابزار جذاب برای وب‌سایت‌ها است. شما می‌توانید در این ربات‌ها، پاسخ‌های متفاوتی را برای سؤالات کاربران خود، تنظیم کنید و به جستجوی آن‌ها در سایت، جهت دهید. توجه داشته باشید که تمام این مراحل یکبار تنظیم می‌شود و حتی در هنگام ساعت‌های پرترافیک وب‌سایت، نیازی به حضور شما نخواهد بود.
  • مدیریت و پردازش داده: هوش مصنوعی قادر است تا با بررسی داده‌ها، تقاضا و بسیاری از پارامترهای متفاوت، پیش‌بینی‌هایی را در خصوص اتفاقات پیشِ رو ارائه دهد. بیشترین کاربرد این موضوع در بورس و مدیریت سهام است.
  • سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو: اکثر ما همه‌روزه برای دسترسی به اطلاعات مختلف از اینترنت استفاده می‌کنیم. اما آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که این فضا چگونه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهد که دقیقاً به دنبال آن هستیم؟ تجارت الکترونیک تنها با این موضوع معنا پیدا می‌کند که کاربران دقیقاً چیزی را بیابند که به دنبال آن هستند. گوگل یکی از قدرتمندترین هوش‌مصنوعی را در این زمینه دارد. این تکنولوژی، نتایج جستجو را طبق هزاران یا میلیون‌ها پارامتر، بررسی کرده و نتایج را به‌صورت بهینه شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
بیشتر بخوانید  واکنش بیل گیتس به درخواست‌ها برای توقف هوش مصنوعی / باید حوزه‌های پیچیده و گمراه‌کننده را شناسایی کنیم

هوش مصنوعی در شرکت‌ها:

    • جایگاه سازی مناسب: هوش مصنوعی با بررسی اطلاعات، به قرارگیری کارکنان در گروه‌های مناسب کمک می‌کند و باعث می‌شود تا وظایف و مأموریت‌ها، دقیقاً بر اساس ویژگی و شایستگی افراد به آنها محول شود.
    • جذب کارکنان جدید: قابلیت NLP هوش‌مصنوعی این توانایی را دارد تا چندین هزار رزومه را در مدت‌زمان کوتاهی بررسی کند. این مسئله کمک می‌کند تا شرکت‌ها از کارمندان جدید خود آسوده‌خاطر باشند؛ زیرا هوش مصنوعی، تخلف انسانی را در این فرایند از بین می‌برد و باعث می‌شود تنها افرادی انتخاب شوند که شایستگی لازم را داشته باشند.

در عصر حاضر، بیشتر افراد، رشته هوش مصنوعی را به عنوان بهترین رشته دنیا می‌شناسند. این رشته هر روز بیشتر مطرحیت پیدا می‌کند. همان‌ طور که قبلاً اشاره کردیم، AI می‌تواند ترکیب ایده‌آلی برای فناوری بلاک چین باشد. با توجه به رشد روزافزون سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین، دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) و سایر موارد از این دست، AI نیز در راستای آن‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و آینده متعلق به چنین فناوری‌هایی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *