وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از طریق وردپرس که یک سیستم مدیریت محتوا سایت ساز است می‌توانید به راحتی و با صرف هزینه‌ی بسیار پایین و در زمان کم وب‌سایت شخصی خود را بسازید.

وردپرس چیست؟

برای راه‌­اندازی یک وب‌سایت سیستم‌­های مدیریت محتوای زیادی در دسترس هستند که برخی از آن­‌ها نسبت به بقیه برتری­‌هایی دارند، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متشکل از قالب­‌ها و پوسته­‌های بسیار متنوع است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می­‌گیرد، شما با استفاده از این سیستم بدون داشتن مهارت در برنامه‌­نویسی می‌­توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید.

دو روش برای ساخت سایت وجود دارد که شما به‌ دلخواه می­‌توانید از آن‌­ها استفاده کنید. روش اول سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و روش دوم طراحی و برنامه­‌نویسی است.

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا یا CMS

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، سایت­‌ها برای مدیریت به دو نوع بخش‌­بندی می‌­شوند: یکی سایت­‌های استاتیک یا ایستا و دوم سایت‌های داینامیک یا پویا. سایت‌های استاتیک (ایستا) معمولا با زبا­ن‌های HTML, CSS ایجاد می‌شوند و هزینه کمتری نسبت به سایت‌های داینامیک (پویا) برای ساخت دارند. اگر می‌خواهید تفاوت بین سایت‌های استاتیک و داینامیک را بدانید

برای راه‌اندازی وب‌سایت می‌توانید توسط نرم‌افزارهای مختلفی سایت خود را راه‌اندازی کنید. در علم طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت برای پیاده‌سازی یک وب‌سایت باید کدهایی نوشته شود. به‌عنوان‌مثال در زبان HTML برای این‌که یک تصویر در یک صفحه وب قرار دهیم باید کد img src را در کدهای آن صفحه قرار می‌دادیم.

سایتی که با سیستم‌های مدیریت محتوا ایجاد می‌کنید در واقع همان سایت‌های داینامیک یا پویا هستند. اگر درزمینه‌ی طراحی سایت مبتدی هستید و قصد دارید یک وب‌سایت ایجاد کنید پیشنهاد می‌کنیم که از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل WordPress استفاده کنید، چرا که طراحی و برنامه‌نویسی سایت بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است.

بیشتر بخوانید  برنامه‌نویسی با گوشی / چگونه با موبایل برنامه بنویسیم؟

سیستم مدیریت محتوا به چه معناست؟

سیستم مدیریت محتوا یا همان Content Management System) CMS) یک سیستم نرم‌افزاری مدیریت محتوای تحت وب می‌باشد، که شما با استفاده از این سیستم نرم‌افزاری می‌توانید، محتوا سایتتان (متن، فیلم ، تصویر و هر چیز دیگری) را مدیریت کنید.

با استفاده از این CMS می‌توانید بدون دانش برنامه‌نویسی از صفر تا صد یک سایت را راه‌اندازی کنید، همچنین بدون نیاز به تغییر کدهای برنامه‌نویسی شده سایت، به سایتتان محتوا اضافه کنید و محتوا را به‌راحتی آب خوردن مدیریت کنید.

از ویژگی‌‌­های CMSها می‌­توان به ویرایش راحت و سریع مطالب، ویرایش قدرتمند صفحه‌های سایت، دسته‌بندی مطالب، صرفه‌جویی در زمان، پشتیبانی مطمئن و سفارشی‌سازی اشاره کرد. از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب می‌‌­توان به WordPress, Joomla, Drupal اشاره کرد.

آشنایی با کاربردهای وردپرس

پاسخ به این که کاربرد وردپرس چیست؟ شاید در حالت کلی دشوار باشد. چرا که ویژگی های بی شمار وردپرس، این سیستم مدیریت محتوا را به یک سیستم همه کاره در راه اندازی سایت تبدیل نموده است. در ادامه تنها به برخی از این ویژگی های بی شمار خواهیم پرداخت.

  • وردپرس برای راه اندازی و ساخت سایت در چند دقیقه طراحی شده است.
  • به کمک وردپرس خیلی سریع سایت شما راه اندازی می شود.
  • این سیستم مدیریت محتوا یا CMS یک سایت ساز رایگان است.
  • وردپرس به راحتی روی هاست قابل نصب می باشد.
  • امکان نصب وردپرس در فولدر های هاست وجود دارد و اجباری به نصب روی ریشه هاست نیست.
  • امکان نصب چندین وردپرس در هاست وجود دارد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.
  • امکان فشرده سازی مطالب و محتوا در وردپرس به راحتی با سیستم gzip فراهم شده است.
  • امکان طراحی و ساخت قالب وردپرس برای توسعه دهنگان فراهم شده است تا به دلخواه قالب وردپرس سایت خود را طراحی و شخصی سازی نمایند.
  • یک سیستم جستجوی داخلی در وردپرس تعبیه شده است که کار جستجوی مطالب را بسیار ساده می نماید.
  • وردپرس به طور پیش فرض امکان عضو گیری و مدیریت کاربران در سطوح دسترسی مختلف را فراهم کرده است.
  • امکان نصب افزونه وردپرس طراحی شده توسط دیگران فراهم شده است تا امکانات فراوان وردپرس باز هم بیشتر و بیشتر گردد.
  • در بخشی از سایت وردپرس افزونه های بسیاری به صورت رایگان جهت افزایش امکانات وردپرس برای دانلود قرار گرفته است.
  • قالب های وردپرسی رایگان بسیاری نیز توسط طراحان سراسر دنیا در مخزن وردپرس برای دانلود رایگان جمع آوری شده اند
  • و بیشمار ویژگی دیگر…
بیشتر بخوانید  نگاهی به آینده برنامه‌نویسی در جهان / هوش مصنوعی برنامه‌نویسان را حذف می‌کند؟

وردپرس از چه زمانی عرضه شد؟

وردپرس در 27 می سال 2003 توسط مت مولنوگ عرضه شد. این نرم‌افزار در ابتدا به‌طور گسترده از سمت وبلاگ نویسان مورد استقبال قرار گرفت. بعد از گذشت مدتی این پروژه توسعه داده شد و به‌صورت یک برنامه منبع باز و رایگان در اختیار همه قرار گرفت و همان‌طور که قبل‌تر توضیح دادیم WordPress با یک جامعه فعال به‌صورت کاملا خودجوش و فریلنسر برای توسعه وردپرس تلاش می‌کنند.

سخن پایانی

اگر نسبت به استفاده از وردپرس برای راه اندازی سایت خود دو دل هستید و یا اینکه هنوز قانع نشده‌اید، چه چیزی بهتر از مقایسه سایت های استفاده کننده از آن خواهد بود؟! برای اطمینان از محبوبیت وردپرس می توان به وب سایت هایی مثل wpbeginner، سایت جی زی، بلک بری و… اشاره کرد که در فهرست استفاده‌کنندگان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند. تا به امروز میتوان گفت که میلیون ها سایت از وردپرس استفاده می‌کنند، همین موضوع باعث شده تا آن را به محبوب ترین نرم افزار وبلاگ نویسی تبدیل کند. این سیستم، به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده که بلاگ نزدیک به 500 کمپانی پرسود و مجلات دوره ای از آن استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *