رونمایی شرکت OpenAI از هوش مصنوعی GPT-4

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

شرکت OpenAI از پیشروهای صنعت هوش مصنوعی از آخرین نسل هوش مصنوعی خود یعنی جی پی تی 4 که توانایی درک متن و عکس را به صورت همزمان دارد رونمایی کرد.

به گزارش ایرانی متا به نقل از گجت نیوز، تکنولوژی هوش مصنوعی جی پی تی 4 یا همان GPT-4 جدیدترین شاهکار شرکت OpenAI و نسل بعدی GPT-3 و 3.5 است که قابلیت‌های آن، مغز شما را منفجر می‌کند.

شرکت OpenAI یکی از پیشروهای صنعت هوش مصنوعی به حساب می‌آید که فناوری GPT-3 و GPT-3.5 و چت بات ChatGPT آن‌ها، تقریبا برای اکثر ما آشنا هستند.

همین چند روز قبل بود که زمزمه‌های رونمایی از تکنولوژی GPT-4 به گوش ما رسید و حالا این شرکت از آخرین نسل هوش مصنوعی خود یعنی جی پی تی 4 پرده برداشته است که توانایی درک متن و عکس را به صورت همزمان دارد و حتی می‌تواند نوشته‌ها را به ویدیو تبدیل کند! در ادامه به صورت کامل با ویژگی‌های جذاب GPT-4 آشنا می‌شویم.

قابلیت ها و کاربردهای فناوری و هوش مصنوعی GPT-4

پلتفرم و هوش مصنوعی جی پی تی 3.5 فقط با ورودی متن کار می‌کرد اما در این نسخه، حتی می‌توانید از تصاویر هم به عنوان ورودی استفاده کنید.

همچنین هوش مصنوعی GPT-4 نسبت به نسل‌های قبلی خود، از رفتار انسانی‌تری برخوردار است. برای مثال این فناوری در آزمون وکالت، حتی از شرکت‌ کنندگان واقعی هم نمره بالاتری را دریافت کرده و با اختلاف 10 درصد، تمام آن‌ها را شکست داده است.

بد نیست بدانید که این عدد برای آزمون مشابه در GPT-3.5، تقریبا 10 درصد پایین‌تر از شرکت کنندگان انسانی بود. این عدد در آزمون‌های دیگر مثل LSAT (آزمون ورودی دانشگاه حقوق) یا امتحان عمومی GRE هم دقیقا تکرار شده است.

بیشتر بخوانید  رونمایی تسلا از ربات انسان‌نمای خود! + فیلم

البته اگر GPT-4 و GPT-3.5 را در کاربردهای معمولی مثل ایجاد مکالمه‌های روزمره مقایسه کنیم، شاید هیچ تفاوتی را در بین آن‌ها پیدا نکنید. فرق این دو هوش مصنوعی زمانی مشخص می‌شود که کار به جاهای باریک و بن بست می‌رسد؛ آن‌گاه متوجه خواهید شد که هوش مصنوعی جی پی تی ۴ چقدر خلاقانه‌تر و قابل اعتمادتر جواب شما را می‌دهد.

همچنین هوش مصنوعی GPT-4 می‌تواند کار پردازش تصویر را تا حدود قابل قبولی انجام دهد و حتی عکس‌ها را تفسیر کند. برای مثال، این فناوری قادر است تا به راحتی، تفاوت کابل لایتنینگ آیفون را تشخیص دهد، حتی اگر در پوشش کابل VGA کامپیوتر مخفی شده باشد؛ البته این سیستم فعلا در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد و باید تست‌های نهایی خود را در شرکت شریک OpenAI یعنی شرکت Be My Eyes به اتمام برساند. در نهایت شاید این تکنولوژی در پروژه جدید OpenAI یعنی کشف اکسیر عمر هم دخیل باشد اما فعلا در این مورد، هیچ خبری به صورت رسمی منتشر نشده است.

در عکس بالا، کاربر از هوش مصنوعی جی پی تی ۴ درخواست می‌کند تا ایراد تصویر را بگوید و دقیقا همانطور که مشخص است پاسخ زیر را دریافت می‌کند:

مردی که لباس خود را سوار بر تاکسی اتو می‌کند، چیز عجیب و غیر عادی این عکس به حساب می‌آید.

این بار توسعه دهندگان سعی کرده‌اند تا هوش مصنوعی GPT-4 را با یک میم گول بزنند. این میم یا همان عکس خنده‌دار، چند ناگت مرغ در یک سینی را به تصویر می‌کشد که چیزی شبیه به نقشه جهان را خلق کرده‌اند. هوش مصنوعی جی پی تی 4 کاملا تفاوت غذا و نقشه را تشخیص داده است و به این راحتی‌ها گول نمی‌خورد!

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی GPT-5 فعلا منتشر نخواهد شد

قابلیت پردازش تصویر در هوش مصنوعی جی پی تی ۴ و ساخت غذا

برای مثال شما یک تصویر از یخچال منزل خود را به هوش مصنوعی GPT-4 می‌دهید. حالا این فناوری نه تنها می‌تواند تمام اشیاء داخل تصویر را به تفکیک نام ببرد، بلکه می‌تواند یک دستور غذایی ساده و مبتنی بر وسایل داخل یخچال را هم به شما نمایش دهد؛ آن هم به صورت گام به گام! حتی می‌توانید نمودارهای فروش خود را به صورت تصویری و در قالب عکس و متن، به GPT-4 دهید و سپس گزارش‌های ماهانه یا سالانه خود را به صورت خلاصه شده دریافت کنید. این کار برای تکالیف مدرسه، تحقیق‌های دانشگاهی، مقاصد برنامه نویسی یا حتی نوشتن فیلم نامه هم قابل اجرا است.

اشتباهات خنده دار هوش مصنوعی جی پی تی ۴ در ابتدای کار

هوش مصنوعی جی پی تی 4 برای پاسخ دادن به مخاطبان، علاوه بر استفاده از داده‌های موجود در فضای اینترنت، از سیستم تکرار و تجربه هم استفاده می‌کند که همین مورد باعث می‌شود تا جواب برخی سوالات را از دیدگاه‌های متفاوت و خنده‌دار بدهد. برای مثال هوش مصنوعی GPT-4 در پاسخ سوال «الویس پریسلی که بود؟» را با متن «پسر یک بازیگر» جواب داده است! البته که الویس پریسلی، پسر یک بازیگر ناشناخته‌ی آمریکایی بوده اما همه ما می‌دانیم که شهرت الویس پریسلی حتی دسته کمی از مایکل جکسون ندارد! همین تفاوت دیدگاه‌ در جی پی تی ۴ می‌تواند حسابی دردسرساز شود؛ درست مثل ضرر 100 میلیارد دلاری هوش مصنوعی گوگل Brad!

محدودیت های هوش مصنوعی جی پی تی ۴ و سوالات ممنوعه

اگر در چت بات ChatGPT که بر مبنای GPT-3 طراحی شده بود، سوال پزشکی یا نحوه ساخت یک ماده منفجره را بپرسید، احتمالا به جواب قانع کننده‌ای می‌رسید. این موضوع در هوش مصنوعی GPT-4 کاملا تغییر کرده و سطح سوالات غیر مجاز تا 82 درصد افزایش یافته و اکنون نمی‌توانید هر چیزی را بپرسید و توقع جواب کامل را داشته باشید. همچنین سوالات مربوط به خودزنی و آسیب فیزیکی به بدن هم تا ۲۹ درصد محدود شده‌اند.

بیشتر بخوانید  ثبت رکورد جدیدی در بازار بیت‌کوین

قیمت و نحوه دسترسی به هوش مصنوعی GPT-4

برخلاف GPT-3 و به مانند GPT-3.5، هوش مصنوعی جی پی تی 4 پولی است و برای دسترسی به آن باید عضو ChatGPT Plus باشید و به مانند تمام توسعه دهندگان در صف انتظار قرار بگیرید؛ البته در حال حاضر فقط آمریکایی‌ها می‌توانند در صف انتظار باشند و مردم سایر نقاط جهان، فعلا باید صبر کنند. قیمت هر 1000 توکن در هوش مصنوعی GPT-4 بین 0.03 تا 0.06 دلار متغیر است. هر 1000 توکن، به شما اجازه می‌دهند تا تقریبا 750 کلمه را در قالب یک مکالمه، با هوش مصنوعی جی پی تی 4 داشته باشید.

تکنولوژی جی پی تی 4 به ربات ChatGPT و بینگ مایکروسافت هم می‌آید؟

فناوری هوش مصنوعی جی پی تی 4 هم در قامت پلتفرم API و هم در ربات چت جی پی تی حضور خواهد داشت. همچنین شرکت مایکروسافت که چندی پیش از هوش مصنوعی خود برای بینگ و مرورگر ادج رونمایی کرده بود، حالا از اضافه شدن تکنولوژی GPT-4 به بینگ خبر می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *