مزایا و معایب برنامه‌نویسی / از بازار کار مناسب تا نیاز به همیشه به روز بودن

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

حضور یک برنامه نویس در بسیاری از مشاغل به منظور طراحی سایت و یا نرم افزار و… جزو ملزومات یک کسب‌وکار موفق است. به همین دلیل شغل برنامه نویسی یکی از مشاغل پر درآمدزا در جهان می باشد که در کنار این ویژگی مثبت، معایب و مزایای خود را نیز دارد.

به چه کسی برنامه‌نویس می‌گویند؟

به شخصی که به درخواست کارفرمای خود و با در نظر گرفتن نیاز بازار، نسبت به ایجاد و طراحی یک اپلیکیشن، طراحی سایت و به طور کلی تولید محصولات برنامه نویسی اقدام نماید، برنامه نویس می‌گویند.

درست است که کامپیوترها توانمندی‌های زیادی دارند و از عهده خیلی کارها برمی‌آیند، اما در نگاه کلی به‌خودیِ‌خود قابلیت انجام کارهای مختلف را ندارند. در واقع این انسان‌ها یا برنامه نویس‌ها هستند که کامپیوترها را برای انجام امور مربوطه آماده می‌کنند.

برخی از مزایای برنامه‌نویسی:

  • درآمد خوب: شکی نیست که یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب شغل، بحث حقوق و درآمد است. خوشبختانه باید بگوییم اگر تمایل دارید وارد حوزه برنامه نویسی شوید، می‌توانید انتظار ارقام خوبی را داشته باشید. البته پول درآوردن از برنامه نویسی به موارد زیادی وابستگی دارد و برنامه نویسان بسته به شرایط، حقوق و درآمد متفاوتی دارند. در کل می‌توان گفت برنامه نویسی یکی از پردرآمدترین مشاغل در بازار کار فعلی (و البته آینده) است.
  • بازار کار مناسب: با توجه به اتوماتیک شدن بسیاری از مشاغل، نیاز به ساخت برنامه های کامپیوتری رو به افزایش است و همین موضوع، بازار کار گسترده ای برای برنامه نویسی به وجود می آورد. برنامه نویس ها بر اساس علاقه و تجربه خود می توانند به عنوان توسعه دهنده وب اپلیکیشن، توسعه دهنده موبایل اپلیکیشن، توسعه دهنده ارشد، معمار نرم افزار، تحلیل گر سیستم، رایانش ابری، توسعه دهنده CRM، طراح گیم، متخصص اینترنت اشیا، متخصص ماشین، متخصص شبکه های عصبی و متخصص رباتیک و بسیاری از زمینه های دیگر مشغول به کار شوند. یک برنامه نویس هم می تواند در حوزه آموزش برنامه نویسی مشغول شود، هم می تواند به صورت تمام وقت با شرکت ها همکاری کند و هم امکان فعالیت به صورت فریلنسری را دارد که در تمامی موارد امکان کسب درآمد بالا برای وی وجود خواهد داشت.
  • آینده روشن: عصر حاضر که به عصر تکنولوژی نیز معروف است، انقلابی عظیم در سال۲۰۳۰ میلادی در پیش دارد، انقلابی در هوش مصنوعی. هر کسب و کاری، با سرعت در حال اتوماتیک شدن و حذف واسطه های انسانی است؛ اما این واسطه ها، برنامه نویس نیستند. برنامه نویس ها در آینده نه تنها حذف نخواهند شد، بلکه با افزایش مشاغل متکی به برنامه نویسی، جایگاه بهتری خواهند یافت. امروزه کشورهای توسعه یافته مثل کانادا، سوئد، آلمان و ایالات متحده، شرایطی بسیار عالی برای مهاجرت برنامه نویس ها در نظر گرفته اند که با مشغول شدن در این کشورها، پیشرفتی سریع در کنار درآمدهای دلاری در انتظارتان خواهد بود. این شغل در ایران نیز در حال گسترش بوده و امکان کار در شرکت های عظیم خودروسازی، فناوری و کامپیوتر، بیمارستان ها و خیلی از صنایع دیگر برای برنامه نویسان ایرانی وجود دارد.
  • ساعت کاری منعطف: کار در ساعات دلخواه مهم‌ترین ویژگی شغل برنامه‌نویسی است. شما می‌توانید هر ساعت از شبانه‌روز که می‌خواهید کار کنید. برای کارفرما مهم تحویل پروژه در موعد مشخص است و به همین خاطر دست شما در تعیین ساعات کاری باز است. البته این ویژگی در مورد کسانی صدق می‌کند که به‌صورت فریلنسری کار می‌کنند.
  • امکان کار در سراسر دنیا: تکرار مکررات است اگر بگوییم کامپیوترها تا‌چه‌حد در دنیای امروز نفوذ کرده‌اند و بنابراین حضور برنامه نویسان تا چه اندازه مهم است. تفاوتی نمی‌کند کجا باشید، تمامی کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه، به برنامه نویسان نیاز دارند تا بسیاری از زیرساخت‌ها و برنامه‌های مهم را توسعه دهند.
  • تنوع شغلی: حوزه‌های مربوط به علوم کامپیوتر گستردگی زیادی دارند. برنامه نویسی هم به تبع آن حوزه گسترده‌ای است و شاخه‌های زیادی دارد.
بیشتر بخوانید  جاوا یا پایتون؛ کدام یک بهتر است؟

برنامه نویسی مزایای بی شماری دارد که درآمد بالا فقط یکی از آنهاست. این شغل باعث تقویت حل مسئله شده و تفکر متفاوت یا اصطلاحا out of box را در شما نهادینه می کند. برنامه نویسی، یکی از مشاغل تخصصی و سطح بالای جامعه است و به همین دلیل، باعث رشد اعتماد به نفس شما شده و جایگاه اجتماعی بالایی برایتان به ارمغان می آورد.

برنامه نویس ها تکنولوژی ها و پیشرفته های روز را بهتر درک کرده و یاد می گیرند خود را با هر شرایطی تطبیق دهند تا راحت تر زندگی کنند. بهترین مزیت برنامه نویسی که آن را به شغل دوست داشتنی جوان ها تبدیل کرده، امکان دورکاری و انجام کار در منزل است. به علاوه با یادگیری زبان های برنامه نویسی جدید، همیشه امکان رشد و ترقی وجود دارد و آینده شغلی مطمئنی در انتظار شماست.

برخی از معایب برنامه‌نویسی:

  • تغییرات سریع و پیوسته دنیای فناوری
  • نیاز به روز بودن
  • تنش زیاد

ایجاد مشکلات جسمانی همچون چاقی به سبب کمبود تحرک و مصرف بالای قهوه و کافئین توسط برنامه نویسان برای بازدهی بهتر، حملات قلبی به سبب مصرف کافئین و کمبود خواب و تحرک پایین، ضعیف شدن چشم و قدرت بینایی به علت خیره شدن به مانیتور کامپیوتر به طور مداوم و درد کمر به علت زیاد نشستن می‌باشد.

مشکلات روحی و روانی همچون افسرده شدن به سبب عدم تحرک کافی و کمبود ارتباط و تعاملات با سایر افراد، خستگی بالا به علت فشار زیاد کمبود خواب و ایجاد وسواس فکری به علت نیاز به دقت و تمرکز بالا در کدنویسی می‌باشد.

بیشتر بخوانید  چگونه از برنامه‌نویسی به درآمد برسیم؟

سخن پایانی

برنامه نویسی از مشاغل پرطرفدار دنیای امروز است. بسیاری با ناآگاهی و پیش از کسب اطلاعات دقیق، صرفاً با توجه به دورنمای خوب این حرفه به سمت آن می‌روند و ممکن است در این مسیر سرخورده شوند. پس اگر قصد ورود به این حوزه شغلی را دارید، بهتر است قبل از هر چیز از چالش ها، مزایا و معایب و درآمد آن باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *