هوش مصنوعی جدید گوگل پزشکان را به حاشیه می‌راند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

هوش مصنوعی جدید گوگل که به تازگی بر روی آن در حال کار است، با دقت به سؤالات پزشکی پاسخ می‌دهد و به دنبال راهی برای درمان سرطان است.

به گزارش ایرانی متا به نقل از زومیت، گوگل در جریان برگزاری رویداد سالانه‌ی The Check Up چند پروژه‌ی جدید مبتنی‌بر سلامتی معرفی کرد. اعضای تیم Google Health جزئیاتی درباره‌ی تغییرات جدیدی که به‌زودی در موتور جست‌و‌جو اعمال می‌شود منتشر کردند و گفتند گوگل ابزارهایی برای ساخت اپلیکیشن‌های سلامتی به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. گوگل همچنین تحقیقات گسترده‌ای با محوریت کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌ی سلامتی انجام داده است.

بر اساس گزارش CNBC، گوگل اعلام کرد مشغول همکاری با چند شرکت حوزه‌ی سلامتی است تا سیستم سونوگرافی، درمان سرطان و غربالگری بیماری سل بر پایه‌ی هوش مصنوعی توسعه دهد.

گوگل همچنین جزئیاتی درباره‌ی مدل زبانی Med-PaLM که در حوزه‌ی پزشکی کاربرد دارد، منتشر کرد.

مدل زبانی Med-PaLM اواخر سال گذشته‌ی میلادی معرفی شد. این هوش مصنوعی به‌گونه‌ای طراحی شده است که پاسخ‌هایی دقیق به سؤالات پزشکی ارائه دهد.

Med-PaLM اولین سیستم هوش مصنوعی دنیا است که موفق شد نمره‌ی قبولی (بیش از ۶۰ درصد) در سؤالات چندگزینه‌ای مشابه آزمون‌ مجوز پزشکی آمریکا دریافت کند.

گوگل می‌گوید دومین نسخه از مدل زبانی‌اش (Med-PaLM 2) توانسته است به‌طور مداوم در سؤالات امتحان پزشکی در سطح «متخصص» ظاهر شود.

Med-PaLM 2 به بیش از ۸۵ درصد دقت دست پیدا کرده و امتیازاتش ۱۸ درصد بیشتر از نتایج اولیه بوده است.

دکتر آلن کارتیکیسالینگام، یکی از اعضای ارشد تیم تحقیقاتی Google Health، می‌گوید گوگل در حال مقایسه‌ی پاسخ‌های Med-PaLM با پاسخ پزشکان و متخصصان بالینی است.

بیشتر بخوانید  تصمیم متا برای استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ساخت تبلیغات هدفمند

او می‌گوید پاسخ‌های Med-PaLM در زمینه‌ی دقت علمی، سوگیری و احتمال آسیب‌رساندن به کاربر، ارزیابی می‌شوند.

کارتیکیسالینگام در رویداد شب گذشته‌ی گوگل نشان داد که Med-PaLM 2 چگونه به سؤالاتی نظیر «اولین علائم هشداردهنده‌ی ذات‌الریه چیست؟» یا «آیا بی‌اختیاری ادرار قابل‌درمان است؟» پاسخ می‌دهد.

پاسخ‌های Med-PaLM 2 در برخی مواقع هم‌سطح با متخصصان بالینی بود و گاهی اوقات حتی جزئيات بیشتری در بر داشت؛ با این‌حال در سناریوهای دیگر، Med-PaLM 2 نتوانست پاسخی دقیق ارائه دهد. کارتیکیسالینگام گفت: «ما همچنان در حال یادگیری هستیم.»

کارتیکیسالینگام می‌گوید با در نظر گرفتن ماهیت حساس اطلاعات پزشکی، احتمالا سیستم‌هایی نظیر Med-PaLM به‌این‌زودی‌ها در دسترس کاربران عمومی قرار نمی‌گیرند. این عضو ارشد تیم تحقیقاتی گوگل اعتقاد دارد که نوآوری‌های جدید باید به شیوه‌ی مسئولانه و در محیطی کنترل‌شده خلق شوند.

گوگل قصد دارد به همکاری با پژوهشگران و متخصصان حوزه‌ی پزشکی ادامه دهد تا Med-PaLM بیش از پیش بهبود پیدا کند. این شرکت در آینده جزئيات بیشتری منتشر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *