از کلود(Claude) رقیبChatGPT چه می‌دانید؟ / هوش مصنوعی با پشتیبانی گوگل

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

با وجود توانایی آن‌ها در ایجاد نوشته‌هایی بسیار واقعی، هوش مصنوعی‌های مولدی مانند Bard گوگل یا ChatGPT اوپن اِی آی محدودیت‌های هوش مصنوعی مولد (generative ai) و درک ضعیف خود از واقعیت را نشان داده‌اند.

حالا تیم آنتروپیک (Anthropic) که عمدتاً از اعضای سابق OpenAI تشکیل شده است سعی کرده حرف متفاوتی بزند. این شرکت رویکرد عملگرایانه تری را برای توسعه ربات چت خود به نام Claude اتخاذ کرده. بر اساس گزارش TechCrunch، نتیجه یک هوش مصنوعی است که نسبت به ChatGPT قابل هدایت تر است و احتمال کمتری برای تولید خروجی های مضر دارد.

کلود از اواخر سال 2022 در حال توسعه نسخه آزمایشی محدود خود بوده است، اما اخیراً آزمایش قابلیت‌های مکالمه هوش مصنوعی خود را با شرکایی از جمله Robin AI، Quora و موتور جستجوی امن Duck Duck Go به اشتراک گذاشته است. این شرکت هنوز قیمتی را تعیین نکرده است، اما به TC تایید کرده است که دو نسخه در زمان راه اندازی در دسترس خواهند بود نسخه معمولی و استاندارد و یک نسخه سریع و سبک وزن که Claude Instant نام دارد.

ریچارد رابینسون، مدیرعامل رابین به TechCrunch گفت: «ما از Claude برای ارزیابی بخش‌های خاص قرارداد و پیشنهاد زبان جدید و جایگزین که برای مشتریان ما دوستانه‌تر است، استفاده می‌کنیم. ما دریافتیم که کلود در درک زبان واقعاً خوب است، از جمله در حوزه های فنی مانند زبان حقوقی. همچنین در تهیه پیش نویس، تلخیص، ترجمه و توضیح مفاهیم پیچیده به زبان ساده بسیار مطمئن است”

آنتروپیک می گوید که کلود – که مانند ChatGPT به اینترنت دسترسی ندارد و تا بهار 2021 در صفحات وب عمومی آموزش دیده است. به گفته سخنگوی این شرکت برای جلوگیری از خروجی های جنسیتی، نژادپرستانه و سمی و همچنین برای کمک به انسان آموزش دیده است. اما آنچه کلود را متمایز می کند، تکنیکی است به نام «هوش مصنوعی مشروطه»، چیزی که مزیت خاص این هوش مصنوعی به رقاب است.

بیشتر بخوانید  5 تأثیر تحول‌آفرین هوش مصنوعی بر رشد اقتصادی

آنتروپیک با 10 اصل اساسی کار خود را آغاز اصولی که هنوز افشا نشده‌اند اما ظاهرا بر مفاهیم همچون خیرخواهی، عدم سوء استفاده و خودمختاری استوار است.

سپس این شرکت هوش مصنوعی جداگانه‌ای را بر اساس این اصول اخلاقی آموزش داد و بعد از به نتیجه رسیدن کار Claude را توسط این هوش مصنوعی آموزش داد.

اما این به آن معنا نیست که Claude هیچ ضعفی ندارد. این هوش مصنوعی قبلاً یک ماده شیمیایی کاملاً جدید اختراع کرده و مجوزی برای فرآیند غنی‌سازی اورانیوم گرفته است. همچنین در آزمون های استاندارد برای ریاضی و گرامر نیز امتیاز کمتری نسبت به ChatGPT کسب کرده است.

سخنگوی Anthropic از طریق ایمیل به TechCrunch گفت: ما فکر می کنیم که Claude ابزار مناسبی برای طیف گسترده ای از مشتریان و موارد استفاده آن‌ها است. ما چندین ماه است که در زیرساخت های سرمایه گذاری کرده ایم و مطمئن هستیم که می توانیم تقاضای مشتری را برآورده کنیم. برنامه های دیگر Anthropic شامل اجازه دادن به توسعه دهندگان برای سفارشی سازی قوانین مشروطه هوش مصنوعی است.

بدون شک، آنتروپیک نوعی فشار از سوی سرمایه گذاران را برای جبران صدها میلیون دلاری که صرف فناوری هوش مصنوعی آن شده است، احساس می کند. این شرکت از سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجهی برخوردار است، از جمله 580 میلیون دلار از گروهی از سرمایه گذاران از جمله سام بنکمن-فرید، بنیانگذار FTX، کارولین الیسون، جیم مک کلاو، نیشاد سینگ، جان تالین و مرکز تحقیقات ریسک نوظهور.

اخیراً نیز گوگل 300 میلیون دلار در آنتروپیک سرمایه‌گذاری کرده وی 10 درصد از سهام این استارت را به دست آورده است. بر اساس شرایط این قرارداد، که اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، آنتروپیک موافقت کرد که Google Cloud اولویت نخست خود را در همکاری با شرکت‌هایی قرار دهد که «سیستم‌های محاسباتی هوش مصنوعی» ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید  بحران در توییتر چطور یک مهندس توییتر را از کار انداخت!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *