نگاهی به کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف پزشکی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) در تجارت مدرن، زندگی روزمره و حتی مراقبت‌های بهداشتی استفاده می شود.

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

بکارگیری هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی در بسیاری از جنبه‌های مراقبت از بیمار و فرآیندهای اداری به مراکز خدماتی مراقبت‌های بهداشتی کمک کرده و راه حل‌های موجود را بهبود بخشیده و بر چالش‌ها غلبه می‌کند.

فناوری‌های هوش مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی با اکثر حوزه مراقبت‌های بهداشتی ارتباط تنگاتنگی دارند، اما روش هایی که پشتیبانی می‌کنند به طور قابل توجهی بین بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی متفاوت است.

در حالی که برخی از مقالات نشان می‌دهند که استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند در برخی از روش‌ها مانند تشخیص بیماری به خوبی یا بهتر از انسان عمل کند، اما در واقعیت چند سالی طول خواهد کشید تا هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی جایگزین انسان شود.

در واقع هوش مصنوعی در پزشکی الگوریتم‌هایی هستند که با روش‌های مبتنی بر یادگیری و پیش بینی، به مدل‌هایی برای تحلیل داده‌های پزشکی و کشف بینش‌ها برای کمک به بهبود نتایج سلامت و تجربیات بیمار دست پیدا می‌کنند. به لطف پیشرفت‌های اخیر در علم کامپیوتر و انفورماتیک، هوش مصنوعی (AI) به بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت های بهداشتی مدرن تبدیل شده است. امروزه بسیاری از پزشکان متخصص در محیط‌‌های بالینی و یا آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی از الگوریتم ‌های هوش مصنوعی و سایر برنامه‌های کاربردی مرتبط با آن‌ها استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، رایج ترین نقش‌های هوش مصنوعی در پزشکی، پشتیبانی تصمیم گیری بالینی و تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی است. ابزارهای پشتیبانی تصمیم بالینی با فراهم کردن دسترسی سریع به اطلاعات یا تحقیقات مرتبط با بیمار، درمان‌ها، داروها، سلامت روان و سایر نیازهای بیمار به پزشکان در امر تشخیص و تصمیم‌گیری کمک می‌کنند. در تصویربرداری پزشکی، ابزارهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر سی تی اسکن، اشعه ایکس، ام آر آی (MRI) و سایر تصاویر به منظور یافتن و تشخیص ضایعات یا سایر یافته‌هایی است که شاید از نگاه یک رادیولوژیست‌ انسانی مخفی مانده و با گذر زمان بیمار را دچار عارضه‌های شدیدتری کند.

بیشتر بخوانید  استفاده از ChatGPT در محیط شرکت‌ها ممنوع می‌شود!

هوش مصنوعی در پزشکی را می توان به دو زیر گروه تقسیم کرد:

مجازی و فیزیکی

  • بخش مجازی از کاربردهایی مانند سیستم های پرونده الکترونیک سلامت تا راهنمایی مبتنی بر شبکه عصبی در تصمیم گیری های درمانی را شامل می شود.
  • بخش فیزیکی مربوط به روبات هایی است که در انجام جراحی ها، پروتزهای هوشمند برای افراد معلول و مراقبت از سالمندان کمک می کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف پزشکی:

۱)قلبی-عروقی

-تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی

-پیشبینی ریسک بیماری های قلبی-عروقی

۲)تست های علملکرد ریوی

۳)کنترل تست های قند خون

۴)پیشبینی کاهش GFR و بیماری های کلیوی

۵)تصویر برداری تشخیصی در مشکلات گوارشی

۶)نورولوژی(مغز و اعصاب)

-تشخیص صرع و مانیتور تشنج

-ارزیابی راه رفتن، وضعیت بدن و لرزش

۷) تشخیص سرطان در هیستوپاتولوژی

۸) تصویربرداری پزشکی و اعتبار سنجی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی

نقش هوش مصنوعی در تشخیص دقیق‌تر و کاهش خطاهای پزشکی

در سال ۲۰۱۵ دلیل ۱۰ درصد از مرگ و میرها در آمریکا تشخیص اشتباه بیماری و خطاهای پزشکی عنوان شد. به همین دلیل یکی از کارهای مهم هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی، می تواند کاهش خطاهای پزشکی و کمک به تشخیص درست بیماری ها باشد.

عدم اطلاع دقیق و کامل از سوایق بیماری افراد یکی از دلایل مهمی است که می تواند منجر به خطاهای پر هزینه و مرگ آور پزشکی شود. با توجه به همه این اطلاعات، هوش مصنوعی می تواند با سرعت بسیار زیادی یک بیماری را پیش بینی و یا تشخیص دهد. برای مثال در یک مطالعه، مدل هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم ها و یادگیری عمیق توانست در تشخیص مورد سرطان سینه بهتر از ۱۱ پاتولوژیست دیگر عمل کند.

بیشتر بخوانید  اعتقاد 42 درصد از مدیران عامل شرکت‌ها به نابودی بشر توسط هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی در موثر بودن روند درمان بیماران

در صنعت بهداشت و درمان، زمان برابر پول و سرمایه است. ارائه یک تجربه کارآمد به بیمار این اجازه را به بیمارستان ها ، کلینیک ها و پزشکان می دهد تا روزانه بیماران بیشتری را پذیرفته و درمان کنند.

در سال 2016 بیش از 35 میلیون بیمار به بیمارستان های ایالات متحده مراجعه کردند که هر یک از آنها دارای بیماری متفاوت و پوشش بیمه ای متفاوتی هستند که شرایط مختلفی ایجاد می کند. مطالعه‌ای در سال 2016 با بررسی 35000 پزشک نشان داد که 96٪ از شکایات بیمار در مورد عدم خدمات به مشتری، سردرگمی در مورد کاغذ بازی‌ها و تجربیات منفی در مقابل ارائه خدمات است.
با استفاده از نوآوری های جدید هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان، می توان به تجربه بیمار بهبود بخشید و علاوه بر آن به پرسنل بیمارستان کمک کرد تا میلیون ها نقطه داده را سریع‌تر و مؤثرتر پردازش کنند.

آینده پزشکان تحت تاثیر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

پزشکان در آینده به مهارت‌های زیادی جهت به کار بردن مناسب هوش مصنوعی در کار خود نیازمند خواند بود؛ علاوه بر فهم اصول پزشکی، به دانش کافی در مفاهیم ریاضی، اصول هوش مصنوعی، علم داده و مسائل اخلاقی و حقوقی مرتبط نیاز خواهد بود. این مهارت‌ها به پزشکان کمک خواهند کرد که از داده‌های منابع مختلف بهره ببرند، بر ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی نظارت کنند و مواردی را که احتمال می‎‌رود الگوریتم‌ها دقت کافی نداشته باشند را شناسایی کنند. علاوه‌ بر این مهارت‌های ارتباطی و لیدرشیپ و هوش هیجانی اهمیت دو چندانی خواهند یافت.

بیشتر بخوانید  هشدار رییس FTC نسبت به احتمال افزایش کلاهبرداری در پی توسعه ChatGPT

سخن آخر

الگوریتم‌های هوش مصنوعی نه تنها خودروهای ما را ایمن‌تر و خرید را آسان‌تر می‌کنند، بلکه به طور فزاینده‌ای به تشخیص بیماران کمک می‌کنند و در هنگام مراقبت از آنها بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کنند.

هوش مصنوعی وعده می دهد که علم پزشکی را به روش هایی تغییر دهد، اما بسیاری از کاربردهای عملی آن هنوز در مراحل اولیه خود هستند و نیاز به بررسی و توسعه بهتر دارند. متخصصان پزشکی نیز برای ارائه بهتر مراقبت های بهداشتی به جامعه باید خود را با این پیشرفت ها همگام کنند و با آنها سازگارشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *