مروری بر وضعیت متاورس در سال 1401

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

مِتاوِرس فرضیه‌ای از آیندهٔ اینترنت شامل محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار است که دسترسی به آن به وسیله هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی امکان پذیر است.

به گزارش ایرانی متا، زوم ارز نوشت: پذیرش Metaverse در سال 1401 کاهش یافته است، اما اشتیاق سرمایه گذاران و توسعه دهندگان همچنان ادامه دارد. در اینجا مروری بر 12 ماه گذشته این فناوری است.

سال 1401 که به عنوان یکی از پرتلاطم‌ترین سال‌ها برای صنعت ارزهای دیجیتال و بلاکچین شناخته می‌شود، همچنان برای متاورس پرقدرت بوده است. برخی از مهم‌ترین مشارکت‌ها تا به امروز در سراسر سال 1401 بسته شدند، حتی چند مؤسسه غیرمنتظره ،انقلاب Web3 را علی‌رغم بیزاری خود از مفهوم تمرکززدایی، پذیرفتند. در اینجا آنچه شما باید در مورد پیشرفت‌ها، پروژه‌ها و رویدادهای تأثیرگذار بدانید که متاورس را در سال 1401 شکل دادند، آمده است.

متاورس که برای اولین بار توسط نیل استفنسون در سال 1992 در رمان علمی تخیلی Snow Crash ابداع شد و به عنوان یک جهان کامپیوتری قابل دسترسی از طریق عینک های بسیار تخصصی توصیف شد، به صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که مفاهیم و فناوری های مختلف را در خود جای داده است.

این فناوری‌های زیربنایی شامل بلاکچین، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی و فضا از برنامه‌های بازی گرفته تا املاک، مد و ابزارهای مشارکتی قابل همکاری است. همه این موارد با هم در متاورس، به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز برای ایجاد محیط‌هایی برای تعامل کاربر غنی بین تعداد نامحدودی از کاربران شبیه‌سازی دنیای واقعی استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید  «دیالوگ» اولین متاورس همه‌جانبه سریلانکا به نام FUTUREVERSE را راه‌اندازی می‌کند

شکاف بین پلتفرم‌های متاورس متمرکز و غیرمتمرکز در سال 1401 بیشتر شده است، به طوری که The Sandbox و Decentraland تسلط قوی در بازارهای مبتنی بر بلاکچین دارند. از سوی دیگر، چشم انداز متا و مایکروسافت برای ساخت جهان های دیجیتال اختصاصی که تحت کنترل آنها هستند، فاصله بین دو فرهنگ دیجیتال را کاملاً برجسته کرد.

در شکل کنونی خود، و صرف نظر از فرهنگ دیجیتالی آن، متاورس به جهان های دیجیتالی مربوط می شود که با فناوری های فراگیر و اینترنت قابل دسترسی هستند. تمام پیشرفت‌هایی که امروزه تجربه می‌شوند، «پیش متاورس» در نظر گرفته می‌شوند و گزارش اخیر گارتنر انتظار نمی‌رود که تا سال 2030 یعنی 6 سال دیگر پذیرش جریان اصلی و بلوغ کامل فناوری داشته باشد.

با این وجود، مؤسسات و کسب‌وکارها می‌دانند که اگر می‌خواهند در فضایی که مطمئناً در چند سال آینده فضای بسیار رقابتی خواهد بود، پیشرو باشند، باید از هم اکنون استراتژی خود را شروع کنند.

فیس بوک در اکتبر 2021 به متا تغییر نام داد و نشان دهنده تعهد خود برای پیشرفت از گذشته خود به عنوان یک شبکه رسانه اجتماعی و پذیرش دنیای جدید Web3 است. با این حال، علیرغم اعلام سرمایه گذاری بین 10 تا 15 میلیارد دلار در سال، این شرکت در سال 2022 زیان های قابل توجهی را گزارش کرد، به طوری که قیمت سهام آن پس از انتشار 23.6 درصد، 66.29 درصد در سال گذشته و زیان انباشته 9.44 میلیارد دلار در تحقیقات کاهش یافت.

صنایع سرگرمی و هنر در سال 1401 با کنسرت‌های زنده، جشنواره‌ها و رویدادهای هنری فراوانی که جمعیت جوانی را که به دنبال فرصت‌هایی فراتر از محدودیت‌های جغرافیایی بودند سرگرم می‌کردند، علاقه بیشتری را به متاورس برانگیخت. مجموعه‌ها و نمایشگاه‌های توکن های غیرقابل تعویضNFT همیشه در مرکز تجربه متاورس قرار دارند، در حالی که کنسرت‌های زنده بر سرگرمی غالب هستند.

بیشتر بخوانید  پیش‌گام واقعیت مجازی در حال ترک شرکت متا

همه دلایلی وجود دارد که باور کنیم متاورس به چیزی تبدیل می‌شود که می‌توان آن را با دقت بیشتری در چند سال آینده منتهی به سال 2030 تعریف کرد. از آنجایی که هنوز به طور گسترده به عنوان مرحله پیش از متاورس شناخته می‌شود، این فناوری بین سال 2024 به وضعیت پیشرفته خود تبدیل خواهد شد. در مرحله پیشرفته، فناوری‌های توسعه‌یافته در مرحله نوظهور برای ایجاد روش‌هایی برای ایجاد ارتباط بین فضاهای فیزیکی و دیجیتالی به روشی قابل پیمایش و ایجاد تجربه کاربر ساده‌تر و مناسب‌تر برای استفاده اصلی، همگرا می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *