بیل گیتس نسبت به احتمال سرپیچی هوش مصنوعی از دستورات هشدار داد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
بیل گیتس در یادداشتی هفت صفحه‌ای با اشاره به آغاز عصر هوش مصنوعی، از مزایا و معایب این فناوری هم صحبت کرده است.
به گزارش ایرانی متا به نقل از زومیت، بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت و یکی از سرشناس‌ترین افراد حوزه‌ی فناوری، به تحولاتی که هوش مصنوعی ایجاد کرده واکنش نشان داده است. او که سال‌ها ثروتمندترین فرد دنیا بود، در یادداشتی هفت صفحه‌ای درباره‌ی فناوری نوظهور هوش مصنوعی و مزایای آن برای مردم و صنایع صحبت کرده است.

از نگاه بیل گیتس فناوری هوش مصنوعی در حوزه‌ی مراقبت‌های درمانی، آموزش و کمک به نیروهای کار مزیت‌بخش است. گیتس می‌گوید از خطراتی که هوش مصنوعی به‌همراه می‌آورد آگاه است. از نگاه هم‌بنیا‌ن‌گذار مایکروسافت، هوش مصنوعی ممکن است تصمیم بگیرد که از دستورات سرپیچی کند و اهدافی اختصاصی برای خودش بسازد.

بیل گیتس در بخش آغازین یادداشت جدیدش، پیشرفت‌های اخیر تیم OpenAI و چت‌بات معروف ChatGPT را با اولین باری که در سال ۱۹۸۰ رابط کاربری گرافیکی (GUI) کامپیوترهای شخصی را از نزدیک دید، مقایسه می‌کند. گیتس می‌گوید او و اعضای تیمش با اضافه کردن رابط کاربری گرافیکی به ویندوز باعث شدند این سیستم‌عامل، دنیای کامپیوترهای شخصی را تصاحب کند.

بر اساس گزارش اکستریم‌تک، بیل گیتس می‌گوید پس از دیدن ChatGPT از OpenAI درخواست کرد نسخه‌ای بسازد که بتواند در آزمون زیست‌شناسی AP قبول شود. گیتس انتظار داشت توسعه‌ی این نسخه از ChatGPT یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد، اما پس از تنها چند ماه ChatGPT جدید توسعه داده شد. ChatGPT موفق شد آزمون را به‌طور کامل جواب دهد.

بیشتر بخوانید  رونمایی مایکروسافت از ابزار هوش مصنوعی Copilot

بیل گیتس می‌گوید پس از دیدن موفقیت چت جی پی تی در آزمون زیست‌شناسی AP متوجه شده که در حال تماشای «تولد آینده‌ی حوزه‌ی رایانش» است. مایکروسافت مدتی پس از انتشار عمومی ChatGPT اعلام کرد که ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری می‌کند. این چت‌بات هم‌اکنون در موتور جست‌و‌جوی بینگ و مرورگر اج قابل‌دسترس است.

بیل گیتس فناوری هوش مصنوعی را با دوران اختراع ریزپردازنده‌ها، گوشی‌های هوشمند، اینترنت و کامپیوترهای شخصی مقایسه کرده است.

به عقیده‌ی بیل گیتس، اولین تأثیر بزرگ هوش مصنوعی را در کارهای دفتری خواهیم دید. هوش مصنوعی برای کارمندان در نقش دستیاری همه‌کاره ظاهر می‌شود که همیشه در دسترس است. هوش مصنوعی می‌تواند ایمیل‌های شما را بخواند، جلساتی را که باید در آن‌ها شرکت کنید مشخص کند و حتی چیزهایی را بخواند که نمی‌خواهید با خواندن آن‌ها وقت خود را تلف کنید.

بیل گیتس می‌گوید در حال حرکت به سمت دورانی هستیم که کار دفتری به استفاده از ماوس و کلیک کردن خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل تایپ درخواست در هوش مصنوعی است تا این فناوری کارهای مختلف را انجام دهد. به گفته‌ی بیل گیتس، شرکت‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را در نقش یکی از مدیران قرار دهند که همیشه در دسترس باشد و به تمامی سؤالاتی که کارکنان دارند پاسخ دهد. این مدیر می‌تواند در جلسات شرکت کند و نکات مختلفی را ارائه دهد.

بیل گیتس اعتقاد دارد که هوش مصنوعی مزایای زیادی برای حوزه‌ی مراقبت‌های درمانی و خدمات پزشکی به‌همراه می‌آورد، خصوصاً در کشورهای فقیر. هوش مصنوعی، وظایفی پیش‌‌پاافتاده نظیر ثبت مطالبات بیمه را برعهده می‌گیرد و به کارکنان درمانی امکان می‌دهد که بیش از پیش روی بیماران متمرکز شوند.

بیشتر بخوانید  برنامه چین برای جذب غول‌های آمریکایی؛ بیل گیتس با رئیس‌جمهور چین دیدار کرد

گیتس می‌گوید که هوش مصنوعی ممکن است روزی بخش‌های ساده‌ی تریاژ را انجام دهد و به مردم درباره‌ی شرایط سلامتی‌شان توصیه‌هایی ارائه کند. هوش مصنوعی سپس به بیماران توصیه می‌کند که به پزشک متخصص مراجعه کنند یا نه. به گفته‌ی بیل گیتس، هوش مصنوعی می‌تواند به دستاوردهای پزشکی جدید منجر شود، ازجمله طراحی داروهای جدید، تحلیل عوارض جانبی و مشخص کردن دوز هر دارو.

بیل گیتس می‌گوید هوش مصنوعی در حوزه‌ی آموزش نیز کاربرد خواهد داشت. به عقیده‌ی گیتس، کامپیوترها نتوانسته‌اند مطابق انتظار او، صنعت را متحول کنند. هوش مصنوعی می‌تواند میزان فهم مباحث مختلف توسط دانش‌آموزان را اندازه بگیرد، متوجه شود که آن‌ها چه زمانی حوصله‌شان سر می‌رود و ایده‌هایی برای انگیزه دادن به آن‌ها مطرح کند. بیل گیتس می‌گوید یادگیری مباحث آموزشی همچنان نیازمند معلم خواهد بود، معلمی بتواند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند. هوش مصنوعی این ارتباط را بهبود می‌دهد اما جایگزین آن نمی‌شود.

بیل گیتس می‌گوید در حین آماده شدن برای آینده‌ی گره‌خورده با هوش مصنوعی، باید برای سه چیز آماده شویم. نخست، باید ترسمان را از هوش مصنوعی با مزایایی که این فناوری ارائه می‌دهد، متعادل کنیم. دوم، باید مطمئن شویم هوش مصنوعی صرفاً مخصوص ثروتمندان نباشد و به افراد فقیر نیز مزایایی ارائه دهد. بیل گیتس هوش مصنوعی را رکنی اساسی در مبارزه با نابرابری در سراسر دنیا می‌داند. در نهایت، نباید نگران محدودیت‌های هوش مصنوعی باشیم چون این فناوری با سرعت بسیار زیادی در حد تکامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *