آینده متاورس، متای زاکربرگ نیست

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

آینده متاورس، متای زاکربرگ نیست

شرکت متا (Meta) عمدتاً نتوانسته انتظارات کاربران را برآورده کند. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) عملکرد ضعیف متا را به این واقعیت نسبت می‌دهد که انتقال به متاورس سال‌ها طول می‌کشد. در واقعیت، متای زاکربرگ آن چیزی نیست که مردم می‌خواهند و متاورسی نیست که فناوری در آینده‌ای قابل پیش‌بینی بتواند آن را فعال کند. تلاش او برای انحصار متاورس در نهایت با شکست مواجه خواهد شد و آینده متاورس بسیار دموکراتیک‌تر از آنچه او ارائه می‌دهد خواهد بود.
انبوه مشکلات متا با تلاش او برای انحصار متاورس آغاز می‌شود. آن‌ها سابقه استفاده از این تکنیک را دارند و سال‌ها از ویژگی‌های نوآورانه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی کم‌تر شناخته شده کپی کرده‌اند. در سال 2017، متا ویژگی Stories Snapchat را به سرقت برد و آن را در اینستاگرام (Instagram) اعمال کرد. محبوبیت این ویژگی باعث افزایش کاربران روزانه اینستاگرام از 100 میلیون به 250 میلیون نفر در ماه‌ شد، در حالی‌که کاربران روزانه اسنپ‌چت (Snapchat) کاهش یافت.
متا اکنون قصد دارد تا جاه‌طلبی‌های انحصاری خود را در مورد متاورس نیز اعمال ‌کند. مانند، تغییر نام پر سروصدا که به وسیله‌ی آن قصد دارد قلمرو خود را نشان سایرین بدهد.
روش‌های انحصاری قبلاً برای متا خوب کار کرده. با‌این‌حال، این تکنیک‌ها برای توسعه متاورس امکان‌پذیر نیستند، زیرا متاورس صرفاً یک برنامه شبکه اجتماعی نیست بلکه می‌توان گفت یک تکامل تکنولوژی است. همانطور که زاکربرگ می‌گوید، متاورس «نسخه بعدی اینترنت» است. با این‌حال، اگر یک شخص یا شرکت به تنهایی آن را توسعه می‌داد، نمی‌توانست به آنچه امروز است تبدیل شود. حتی اینترنت نیز با تلاش جمعیِ هزاران انسان خلاق از زمینه‌ها، فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف ایجاد شد.
تام بولستورف (Tom Boellstorff)، استاد مردم‌شناسی که تحقیقات گسترده‌ای در مورد جهان‌های مجازی منتشر کرده است، اهمیت توسعه متنوع را تقویت کرد. بولستورف در مصاحبه‌ای گفت: «ما نمی‌خواهیم فقط مارک زاکربرگ‌ها باشند که با متاورس عکس می‌گیرند. ما می‌خواهیم صداها و فضاهای منبع باز بیشتری داشته باشیم.»
سخنان بولستورف یادآوری مهمی است که انحصارها مانع نوآوری می‌شوند.
بیشتر بخوانید  بازی، فرصت‌ها و مهارت‌هایی را برای متاورس نظامی فراهم می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *