ناکامی ایلان ماسک در تصاحب شرکت OpenAI

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
منابع آگاه از عدم توفیق ایلان ماسک در تصاحب OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) خبر دادند.
به گزارش ایرانی متا به نقل از زومیت، آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ برای تصاحب OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) اقدام کرده اما شکست خورده است. ماسک عضو گروهی بود که در سال ۲۰۱۵ این آزمایشگاه متمرکز بر هوش مصنوعی را به‌عنوان شرکتی غیرانتفاعی بنیان‌گذاری کرد.

OpenAI با این هدف بنیان‌گذاری شد که نتایج تحقیقاتش را به‌صورت عمومی ارائه دهد و به کل جامعه مزیت برساند؛ با این‌حال ایلان ماسک در اوایل ۲۰۱۸ نگران شد که OpenAI در حال جا ماندن از گوگل است. ماسک در همین راستا پیشنهاد کنترل کامل بر OpenAI و رهبری این شرکت را مطرح کرد، اما سایر بنیان‌گذاران OpenAI ازجمله سم آلتمن (مدیرعامل فعلی) و گرگ براکمن (رئیس فعلی) با پیشنهاد ایلان ماسک مخالفت کردند.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ از تیم هیئت‌مدیره‌ی OpenAI جدا شد. آن‌طور که ورج می‌نویسد، ماسک قبلا وعده داده بود که یک میلیارد دلار به OpenAI تزریق کند اما قبل از خروجش تنها ۱۰۰ میلیون دلار به این شرکت کمک کرد. عهدشکنی ایلان ماسک برای OpenAI مشکل‌ساز شد، چون کار روی مدل‌های هوش مصنوعی نظیر DALL-E و GPT بسیار هزینه‌بر بود.

در همین راستا OpenAI در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد به‌منظور تأمین هزینه‌ی پروژه‌هایش از حالت غیرانتفاعی درمی‌آید. زمان زیادی نگذشته بود که روابط تجاری محکمی بین مایکروسافت و OpenAI شکل گرفت. مایکروسافت میلیاردها دلار سرمایه و مقدار قابل‌توجهی منابع در اختیار OpenAI قرار داد و یک‌سری قرارداد انحصاری با این شرکت امضا کرد.

منابع آگاه به‌طور مستقیم نگفته‌اند که عهدشکنی ایلان ماسک عامل ایجاد رابطه‌ی تجاری بین مایکروسافت و OpenAI بود یا نه، اما این منطقی‌ترین تفسیر ممکن است. این اتفاق شاید در نگاه اول چندان مهم نباشد، اما در واقع مهم‌ترین تصمیم مدیران OpenAI محسوب می‌شود. دریافت بودجه‌ی سنگین از مایکروسافت به OpenAI کمک کرد در سریع‌ترین زمان ممکن ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندی توسعه دهد و توجه کل جهان را به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید  تصمیم ماسک برای تبدیل X به پلتفرمی فعال در امور مالی

رابطه‌ی OpenAI با مایکروسافت باعث شده است شرکت خالق چت جی پی تی رویکردش را دررابطه‌با انتشار عمومی تحقیقات حوزه‌ی هوش مصنوعی تغییر دهد. OpenAI به هنگام رونمایی مدل زبانی جدید GPT-4 جزئیات فنی خاصی ارائه نداد و این موضوع انتقاد تحلیلگران را به دنبال داشت. یکی از مدیران OpenAI در مصاحبه‌ای گفت این شرکت با ارائه‌نکردن جزئیات فنی در تلاش بوده است برتری خود را نسبت‌به رقبا حفظ کند و جلوی سوءاستفاده از این فناوری را بگیرد.

مایکروسافت از زمان امضای قرارداد سنگین با OpenAI، فناوری‌های این شرکت را به بسیاری از محصولات خودش اضافه کرده است. افزون‌بر مرورگر اج و موتور جست‌و‌جوی بینگ، نرم‌افزارهای خانواده‌ی آفیس نیز از مزایای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک از زمان تغییر رویکرد OpenAI بارها به‌صورت عمومی از این شرکت انتقاد کرده است. او ماه گذشته گفت OpenAI با این هدف خلق شد که شرکتی متن‌باز باشد و دستاوردهایش را در دسترس عموم قرار دهد، اما امروزه به‌طور کامل روی «سود حداکثری» متمرکز شده است و اساساً توسط مایکروسافت کنترل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *