آشنایی گام به گام با تتر / رمز ارزی با ویژگی‌های منحصر به فرد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

هر تتر (Tether) که ارزی دیجیتال است با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، این ارز دیجیتال با واحد اختصاری USDT در رتبه سوم بهترین رمز ارزهای دیجیتال موجود در بازار بعد از بیت کوین و اتریوم قرار دارد.

نقش تتر در جلوگیری از نوسانات ارزهای دیجیتال

در حال حاضر Tether در بازار ارز دیجیتال منبع اصلی نقدینگی به شمار می‌رود‌ و ارزش بازار آن بیشتر از 60 میلیارد دلار است. تتر برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گرها فواید بسیار زیادی به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها، جلوگیری از نوسانات شدید ارزهای دیجیتال و کاهش هزینه تراکنش است. تتر به عنوان یکی از رمز ارزهای استیبل کوین ارائه شده توسط شرکت ifinex، دارای ارزشی ثابت است که هر واحد از آن توسط یک دلار پشتیبانی می‌شود‌. ثابت بودن قیمت و باقی‌ماندن ارزش هر تتر نزدیک به مقدار یک دلار آمریکا، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ارز دیجیتال است. این ویژگی باعث شده‌است که تتر به یک دارایی بسیار امن برای سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

آشنایی با کاربردهای تتر

از مهم‌ترین کاربردهای تتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درامان‌ماندن از نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال
  • انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری

فرض کنید یک بیت کوین را با قیمت ۸,۰۰۰ دلار خریده‌اید. کمی بعد قیمت به ۱۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. در این صورت، خیلی سریع و آسان بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل و ۱۰,۰۰۰ واحد USDT ذخیره می‌کنید.

سپس، قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و به ۶,۰۰۰ دلار می‌رسد؛ اما ارزش سرمایه شما همچنان ۱۰,۰۰۰ دلار است و با آن می‌توانید در قیمت‌های پایین بیت کوین بیشتری بخرید.

بیشتر بخوانید  کسب درآمد در متاورس / چگونه در متاورس به سود برسیم؟

علاوه‌بر‌این‌، این ارز دیجیتال را به‌راحتی می‌توانید در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل یا کامپیوتر خود یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها ذخیره کنید. ارسال و دریافت USDT به‌ سادگی و سرعت ارسال ایمیل است. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا این ارز دیجیتال برای معامله‌گران بسیار محبوب باشد.

اکنون این ارز دیجیتال روی بلاک چین‌هایی از‌جمله بیت کوین، اتریوم، ترون، سولانا، پالیگان، اولنچ، الگورند و چندین‌و‌چند بلاک چین دیگر منتقل می‌شود. این نشان می‌دهد که دسترسی به تتر بسیار آسان است و می‌توان آن را روی انواع کیف پول‌ها مثل کیف پول‌های اتریوم، ترون، سولانا و اولنچ ذخیره کرد.

تتر در کشورهای تحریم‌شده چگونه استفاده می‌شود؟

سکونت در کشورهای تحریم شده نظیر ایران، دردسرهای زیادی برای مردم جامعه ایجاد می‌کند، مخصوصا اگر آن‌ها با افراد و شرکت‌هایی در دیگر نقاط دنیا مراوده مالی داشته باشند. استفاده از سیستم‌های پولی – بانکی متداول با توجه به اجبار برای احراز هویت امکان‌پذیر نیست. حتی اگر راهی برای دور زدن این محدودیت‌ها وجود داشته باشد، کارمزد بالایی دارد، بدون این که کاملا بدون ریسک باشد! اما نحوه کار با ارزهای دیجیتال مثل تتر کاملا ناشناس است. شما می‌توانید بعد از تهیه کردن مقداری USDT از یک صرافی داخلی، آن‌ را با کمترین کارمزد ممکن به هر نقطه‌ای از دنیا ارسال کنید. ارز طی چند ثانیه به مقصد خواهد رسید. سرعت بالا و کارمزد پایین ارسال و دریافت رمز ارز Tether به اندازه‌ای است که حتی افراد ساکن کشورهای مصون از تحریم هم (مخصوصا برای مبادلات بین‌المللی) از آن استفاده زیادی دارند.

افرادی که برای کار به دیگر نقاط دنیا مهاجرت کرده‌اند، می‌توانند با استفاده از USDT برای خانواده یا دوستان خود در ایران پول بفرستند. طرف دریافت‌کننده، با مراجعه به یک صرافی رمز ارز معتبر و ثبت نام در آن، خیلی سریع ارز تتر را تبدیل به وجه رایج کشور می‌کند. یک مثال دیگر، فرستادن پول برای فرزندان دانشجوی خود در دانشگاه‌های خارج است. مثال‌هایی از این دست به عنوان کاربرد ارز دیجیتال تتر بسیار زیاد هستند.

بیشتر بخوانید  توییت ایلان ماسک قیمت APT را در عرض چند دقیقه بالا برد

ممکن است تصور کنید چنین کاری با دیگر دارایی‌های دیجیتال رمزنگاری شده مثل اتریوم هم امکان‌پذیر است، اما دوباره باید همان عاملی که از گسترش استفاده و کاربرد رمز ارزهای عادی جلوگیری کرده و بسیاری را به سمت استیبل کوین‌ها نظیر Tether سوق داده است، اشاره کنیم؛ تغییرات قیمت متعدد و شدید ممکن است به عوض شدن ارزش دارایی ارسال شده از زمان فرستادن تا زمان نقد شدن، منجر شود. به همین دلیل هنوز عده زیادی از پذیرش رمز ارز به جای پول خودداری می‌کنند، مگر تتر یا یک توکن باثبات دیگر باشد.

آیا امکان استخراج تتر وجود دارد؟

استخراج یا ماینینگ اصطلاحی است که اولین مرتبه با ظهور نخستین رمز ارز مطرح شد و هنوز نیز برای اشاره به دریافت رایگان یک ارز دیجیتال به وسیله فعالیت در شبکه آن، استفاده می‌شود. در این فرآیند شما قدرت پردازشی کامپیوتر خود را (به منظور بررسی، تایید و ثبت تراکنش‌ها) در اختیار نتورک قرار می‌دهید و در عوض پاداش دریافت می‌کنید. این پاداش در قالب رمز ارز بومی همان بلاک چین به شما اهدا می‌شود. اما آیا چنین کاری برای ارز دیجیتال USDT هم امکان‌پذیر است؟ امکان ماین کردن Tether وجود دارد؟

خیر! همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تتر بستری اختصاصی برای خود ندارد و از نتورک‌های موجود استفاده می‌کند. پس نمی‌توانید با فعالیت در بلاک چین اختصاصی ارز دیجیتال USDT به عنوان اعتبارسنج، پول بومی آن را دریافت کنید. اگر در نتورک‌های پشتیبانی‌کننده از این رمز ارز تبدیل به یک گره شوید، کوین بومی همان‌ها را دریافت خواهید کرد (مثلا TRX در ترون یا ETH در اتریوم). پس عملا امکان کسب رایگان تتر به این شیوه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  احتمال افزایش نوسانات قیمت بیت‌کوین در پی کاهش نقدینگی وجود دارد

در پروژه‌های جدیدی که بعد از بیت کوین ظهور کردند، استیکینگ جایگزین فرآیند استخراج شده است. در اینجا دیگر به کامپیوترهایی با توان پردازشی بالا نیاز ندارید. کافی است در یک دستگاه کاملا معمولی، مقداری از رمز ارز اختصاصی بلاک چین را داخل آدرسی مشخص قفل کنید و سپس به یک اعتبارسنج تبدیل شوید. در ادامه، پاداش کسب خواهید کرد. اگرچه تتر یک زنجیره بلوکی منحصربه‌فرد برای خود ندارد، اما برخی صرافی‌ها امکان استیک کردن آن را فراهم کرده‌اند. این کار مشابه سپرده‌گذاری پول در یک حساب بانکی و دریافت سودی توافقی است. در صورت برداشت زودتر از موعد مقرر، بخشی یا کل سود پرداخت شده تا آن زمان کسر خواهد شد. به عنوان مثال، بر اساس طرحی که صرافی بایننس در آخرین ماه سال 2022 ارائه کرد، با سپرده‌گذاری رمز ارز USDT در آن سودی حدودا 5.5 درصدی (سالانه) کسب خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *