ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

وارد شدن به معامله رمز ارزها فوت و فن های خود را دارد. برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق فوت و فن های زیادی وجود دارد.

برای ترید ارز دیجیتال و فعالیت در بازار کریپتو باید پیش از هر کاری با مهم‌ترین مفاهیم مربوط به ترید ارز دیجیتال آشنایی پیدا کنید تا هنگام گذراندن آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد، بتوانید توضیحات مربوطه را به طور کامل‌تر درک کنید.

معنی ترید به زبانی ساده

در آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد اولین موضوع حائز اهمیت تسلط به مفاهیم اولیه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. شاید اصطلاح ترید را صرفاً در مورد بازار ارزهای دیجیتال شنیده باشید؛ اما ترید مفهوم عمومی‌تری دارد. واژه ترید در لغت، به معنای «مبادله و معامله» است؛ یعنی به طور کلی معنای رد و بدل کردن و مبادله را می‌دهد. واژه ترید می‌تواند در مورد هر بازاری به کار برود و در مورد بازار ارزهای دیجیتال به معنای خرید و فروش و مبادله رمزارزها یا کریپتوکارنسی ها است. ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها بر اساس قیمت‌های اعلام‌شده و از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شوند.

در ترید ارز دیجیتال معامله گرانی که به قصد سرمایه‌گذاری به خرید ارزهای دیجیتال می‌پردازند، باید بعد از اینکه رمزارز مورد نظر خود را خریداری کردند آن را در کیف پول معتبر خود ذخیره نمایند و رمزارز خود را در حساب صرافی نگهداری نکنند. رمزارزها در شبکه‌های بلاک‌چین بین حساب‌ها و کیف پول‌ها جابه‌جا می‌شوند و نقل و انتقال آن‌ها از این طریق انجام می‌گیرند.

تریدر به چه کسی می‌گویند؟

با توجه به این که مفهوم ترید را توضیح دادیم، حالا نوبت این رسیده تا به معرفی مفهوم تریدر بپردازیم. تریدر به معنای معامله‌گر است. معامله‌گر یا تریدر در بازار ارزهای دیجیتال فردی است که به خرید و فروش کریپتوکارنسی مشغول است. در بازار ارزهای دیجیتال دسته‌ای از افراد هستند که به طور مستمر در حال خردی و فروش دارایی‌های دیجیتال هستند. اما دسته دیگر افرادی هستند که این دارایی‌ها را خریداری و سرمایه گذار هستند. این افراد معامله‌گر محسوب نمی‌شوند؛ بلکه سرمایه گذار هستند.

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی برای معامله‌گر و سرمایه گذار قائل نشویم. اما تمایز اصلی بین این دو در مدت زمانی است که این دو گروه دارایی خریداری شده را نگهداری می‌کنند. سرمایه‌گذاران به دید بلندمدت اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنند حال آن که معامله‌گران تمایل دارند دارایی‌ها را برای مدت کوتاه نگهداری و سپس با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

تریدینگ با سرمایه‌گذاری چه تفاوتی دارد؟

هر دوی تریدرها و سرمایه‌گذاران، به دنبال تولید سود در بازارهای مالی هستند. اما روش افراد برای رسیدن به این هدف متفاوت است.

بیشتر بخوانید  قیمت بیت‌کوین به 29 هزار دلار می‌رسد؟

به طور کلی، سرمایه‌گذاران به دنبال تولید سود در بلند مدت (مثلا طی سال‌ها یا دهه‌ها) هستند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران افق زمانی بلند مدتی دارند، نرخ‌های بازگشت هدفشان نیز بزرگ است.

اما تریدرها درصدد استفاده از نوسانت قیمت در بازار هستند. این افراد دائما وارد پوزیشن‌ها شده و از آن‌ها خارج می‌شوند و در هر ترید و معامله خود، بازگشت‌های سرمایه کوچکتری را در نظر دارند.

کدام گزینه، یعنی سرمایه گذاری در رمز ارزها یا ترید و معامله ارز دیجیتال مناسب‌تر است؟ کدام یک برای شما بهتر است؟ تصمیم با خود شماست. می‌توانید کار را با یادگیری بازار و کسب تجربه عملی آغاز کنید. با گذشت زمان، قادر به تعیین گزینه بهتر متناسب با اهداف مالی، شخصیت و پروفایل معاملاتی خود هستید.

انواع ترید ارز دیجیتال

در این بخش از آموزش ترید کردن ارز دیجیتال و پس از تعریف ترید و تریدر بهتر است ببینیم چند نوع روش برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد و برچه اساس دسته‌بندی می‌شوند:

  • اسکالپینگ: اسکالپینگ (Scalping) به معنای سیستم معاملاتی است که در آن تریدر به منظور کسب سود‌های متوالی هرچند به میزان مختصر از آن استفاده می‌کند. در این حالت ممکن است تریدر تنها چند ساعت یا حتی چند دقیقه بعد از خرید دارایی خود، آن را به فروش برسند.
  • معاملات روزانه: معاملات روزانه (Day trading) همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، به این صورت است که معامله‌گر در آن موقعیت‌های معاملاتی را در یک روز باز و در همان روز می‌بندد.
  • معاملات پوزیشن یا موقعیت گیری: در معاملات پوزیشن (Position trading) کسب سود از طریق تغییرات قیمتی غالب اتفاق می‌افتد. احتمالاً ترند نزولی یا ترند صعودی به گوشتان خورده است. ترند یا روند را جهت حرکت قیمت در یک دوره زمانی طولانی تعیین می‌کند.
  • معاملات سوئینگ: در معاملات نوسانی یا سوئینگ (Swing trading) هدف تمرکز بر تغییرات بیشتر قیمت است. در این نوع سبک معامله‌گری موقعیت‌ها ممکن است برای روز‌ها یا هفته‌ها حفظ شوند.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

هر  بازار مالی مزایا و معایب متفاوتی دارد که منحصر به ماهیت همان بازار است. در این بخش از آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد، ابتدا به بیان مزایای ترید و سپس به بیان معایب آن می‌پردازیم.

مزایای ترید ارز دیجیتال

  • نوسانات زیاد و سود کلان در زمان کوتاه: یکی از مزایای ترید ارزهای دیجیتال کسب سودهای زیاد در اثر نوسانات شدید است.
  • بدون محدودیت زمانی و بودن تعطیلی: در هر ساعتی از شبانه‌روز و برخلاف سایر بازارهای مالی امکان ترید در تمام دنیا برقرار است.
  • بازدهی سریع: بازدهی سریع به شما کمک می‌کند سرمایه اندک را در مدت کوتاه به مبلغی کلان تبدیل کنید.
بیشتر بخوانید  آشنایی گام به گام با تتر / رمز ارزی با ویژگی‌های منحصر به فرد

معایب ترید ارز دیجیتال

  • عدم رشد کافی زیرساخت ها در بازار ارز دیجیتال
  • ریسک بسیار بالا و نوسانات قیمتی
  • ریسک از دست دادن کل مبلغ سرمایه و صفر شدن قیمت دارایی
  • بازار ارز دیجیتال فاقد ناظر است.
  • امنیت پایین دارایی‌ها
  • آسیب‌پذیری عمومی و به خصوص آسیب پذیری افراد ناآگاه در برابر انواع کلاهبرداری‌ها

اشتباهات رایج در ترید

  • احتساب رمزارزها به‌عنوان دارایی و ضرورت اظهار میزان سود کسب شده در این بازار، طبق قوانین برخی کشورها
  • وضعیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال که هیچ سازمان فیزیکی از آن به طور رسمی پشتیبانی نمی‌کند.
  • استفاده به عنوان روش پرداخت در امور انواع کسب و کارها، در حالی که کاربران بسیاری برای آن آموزش ندیده‌اند
  • پول‌شویی و یا به سرقت رفتن دارایی سرمایه‌گذاران بزرگ

ترید روزانه (Day Trading) در ارز دیجیتال به چه معناست؟

دی تریدینگ استراتژی است که شامل ورود و خروج از پوزیشن‌ها طی یک روز است. این عبارت از بازارهای لگاسی (Legacy Market) نشات گرفته و به معنای این است که این پوزیشن‌ها تنها برای بازه‌های مشخص طی یک روز باز خواهند بود. خارج از این بازه‌های زمانی، تریدرهای روزانه هیچ پوزیشن بازی نخواهند داشت.

بازار رمز ارزها مشمول زمان‌های باز و بسته شدن نیست و امکان ترید و معامله ارز دیجیتال در هر ساعت از روز در سال وجود دارد. با این حال، دی تریدینگ در حوزه کریپتوکارنسی‌ها به نوعی سبک معاملاتی اتلاق می‌شود که تریدرها طی 24 ساعت به پوزیشن‌ها وارد و از آن‌ها خارج می‌شوند.

در دی تریدینگ برای انتخاب دارایی‌ها جهت معامله، معمولا باید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید. از آنجایی که سودآوری در چنین بازه زمانی کوتاهی بسیار کم است، بهتر است طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها را انتخاب کرده و به حداکثر کردن بازده‌تان بپردازید. با این حال، برخی برای سال‌ها فقط با یک جفت دارایی به معامله روزانه می‌پردازند.

این سبک یک استراتژی معاملاتی بسیار فعال است. دی تریدینگ می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد، اما به همان اندازه نیز دارای ریسک است. به همین ترتیب، استراتژی معامله روزانه بیشتر برای تریدرهای باتجربه مناسب است.

چگونه ترید ارز دیجیتال را آغاز کنیم؟

اگر تصمیم به شروع معامله گرفته‌اید، باید یک سری نکات مهم را بدانید. اول اینکه شما به مقداری سرمایه نیاز دارید. اگر پس‌انداز اضافه‌ای نداشته و با پول مورد نیاز زندگی‌تان شروع به ترید کنید، تاثیر آن را خواهید دید. تریدینگ ساده نیست و اکثر قریب به اتفاق تازه‌واردان پول‌شان را از دست می‌دهند. باید انتظار از بین رفتن پول کنارگذاشته برای معامله و عدم توانایی جبران آن را داشته باشید. به همین خاطر است که توصیه شده ابتدا نحوه ترید ارزهای دیجیتال را آموزش دیده و سپس با پول کم معامله‌گری را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال لونا چیست؟

نکته مهم دیگر، استراتژی کلی معامله شماست. راه‌های ممکن زیادی برای پول درآوردن در بازارهای مالی وجود دارد. بسته به زمان و تلاشی که صرف می‌کنید، امکان انتخاب از میان استراتژی‌های مختلف برای دستیابی به هدف مالی‌تان وجود دارد.

نکته آخر اینکه بسیاری از تریدرها زمانی بهترین عملکرد را دارند که معامله منبع اصلی درآمدشان نیست. به همین خاطر، تحمل بار احساسی نسبت به زمانی که زندگی‌شان به این امر وابسته است، راحت‌تر خواهد بود. حذف عواطف مهمترین فوت و فن تریدرهای موفق برای معامله ارز دیجیتال است. بنابراین، خصوصا زمانی که تازه این راه را آغاز کرده‌اید، باید تریدینگ و سرمایه گذاری را به چشم یک کار فرعی بنگرید. به یاد داشته باشید که با هدف یادگیری و تمرین، با مقدار کمی سرمایه شروع کنید. شاید بررسی راه‌های کسب درآمد منفعل از رمز ارزها نیز بد نباشد.

آموزش ترید ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس

اگر خواهان ورود به دنیای رمز ارزها هستید، چه کاری باید انجام دهید؟ اول از همه، باید ارز فیات‌تان را به کریپتوکارنسی تبدیل کنید. ساده‌ترین راه، مراجعه به صفحه خرید رمز ارز بایننس است. اما با توجه به سخت‌گیری‌های اخیر این صرافی برای احراز هویت و تحریم ایران، این کار برای کاربران داخلی مقدور نیست، بنابراین بهترین کار، انتخاب یک صرافی ایرانی مانند بیت 24 است. البته پیش از خرید به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید.

پس از خرید ارز دیجیتال، گزینه‌های شما برای آغاز ترید و معامله فراوان است. مثلا می‌توانید وارد بازار اسپات یک صرافی شده و شروع به ترید کنید. اگر هم در این حوزه تجربه دارید، می‌توانید از معاملات مارجین یا فیوچرز که در این مقاله توضیح دادیم استفاده کنید. همچنین فرصت‌های کسب درآمد منفعل مانند استیکینگ، وام‌دهی، پیوستن به یک استخر استخراج و موارد بسیار دیگر وجود دارد.

تا اینجا، تمام این روش‌ها در یک صرافی متمرکز مانند بایننس قابل انجام است. در این صرافی‌ها شما با واریز رمز ارز خود، فعالیت مالی را درون سیستم داخلی صرافی انجام می‌دهید. با این وجود، به لطف معجزه بلاک چین، گزینه‌های دیگری به‌نام صرافی غیر متمرکز (DEX) نیز ظهور کرده‌اند. در این پلتفرم‌ها، ارزهای مجازی هیچ‌گاه کیف پول شما را ترک نکرده و کنترل کامل آن‌ها بر عهده خودتان است. همچنین می‌توانید والت سخت افزاری خود را مستقیما به این صرافی‌ها متصل کنید.

صرافی‌های متمرکز بر فضای کریپتو مسلط هستند. اما به باور بسیاری از تریدرها و علاقه‌مندان بلاک چین، حجم قابل توجهی از معاملات در آینده متعلق به صرافی‌های غیر متمرکز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *