12 ویژگی مهم اندروید 14 را بشناسید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

سیستم‌عامل محبوب موبایل یعنی اندروید نسخه جدید دیگری در راه دارد؛ اندروید 14. نسخه آینده اندروید نوید بهبود حریم خصوصی، امنیت و عملکرد را می‌دهد. گوگل همچنین به بهبود تجربه صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تاشو اشاره کرده است.

به نوشته وایرد، اندروید 14 هنوز در حال توسعه است و در حال حاضر تنها به عنوان پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان در دسترس است، اما نسخه نهایی احتمالاً در پاییز منتشر خواهد شد. در اینجا ویژگی‌هایی را که تاکنون درباره آن صحبت شده با هم مرور می‌کنیم.

نحوه دانلود و نصب اندروید 14

گوگل تاکنون دو پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان از اندروید 14 را منتشر کرده است. این پیش‌نمایش‌ها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا نسخه آینده سیستم‌عامل تلفن همراه را آزمایش کنند، از ویژگی‌های جدید مطلع شوند و برنامه‌ها یا بازی‌های خود را با آن تست کنند.

ما نصب اندروید 14 را توصیه نمی‌کنیم؛ چون هنوز در فاز تست است، اما اگر مصمم هستید که پیش‌نمایش را امتحان کنید، باید یک گوشی هوشمند گوگل پیکسل Pixel 4A 5G یا جدیدتر داشته باشید تا بتوانید نسخه‌ توسعه‌دهندگان را راحت تست کنید. پیش از تست بک‌آپ گرفتن را فراموش نکنید.

نگاهی به برترین ویژگی‌های اندروید 14

می‌توانید در  سایت توسعه‌دهنده Google اطلاعات دقیقی کسب کنید، اما متأسفانه باید گفت با توجه به آنچه دیدیم اندروید 14 تا حد زیادی مانند یک ارتقا کوچک نسبت به نسخه قبلی خود به نظر می‌رسد، بدون هیچ پیشرفت شگفت‌انگیزی.

عمر باتری بهبودیافته

گوگل تلاش جدی برای بهبود کارایی اندروید برای کاهش مصرف انرژی انجام داده است. تغییرات در نحوه رسیدگی به وظایف پس‌زمینه، دانلودها و آپلودها توسط سیستم‌عامل، در کنار چند ترفند دیگر، به دارندگان اندروید این امکان را می‌دهد که عمر باتری گوشی خود را افزایش دهند. البته نباید منتظر تغییر و گام بزرگ و تاریخ‌سازی باشید.

بیشتر بخوانید  اپل واچ سری 9 چه ویژگی‌های جدیدی خواهد داشت؟

فونت‌های بزرگ‌تر و مقیاس‌بندی دقیق‌تر

تغییر به فونت بزرگ‌تر در اندروید 13 به 130 درصد در تلفن‌های پیکسل گوگل محدود شده بود، اما اندروید 14 به شما امکان می‌دهد فونت‌ها را تا 200 درصد افزایش مقیاس دهید. برای جلوگیری از طرح‌بندی‌های نامناسب، سیستم از مقیاس‌بندی غیرخطی استفاده می‌کند، به این معنی که کلماتی که قبلاً بزرگ‌تر شده‌اند (مانند سرفصل‌ها) بزرگ‌تر نمی‌شوند و متن برای افراد دارای اختلال بینایی خواناتر می‌شود.

فلاش نوتیفیکیشن

اندروید 14 به شما امکان می‌دهد فلاش دوربین و فلاش صفحه‌نمایش را برای اعلان‌های دریافتی روشن کنید. این برای سال‌ها در سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی (مانند دستگاه‌های سامسونگ) و آیفون‌ها در دسترس بوده است، اما بخشی از ویژگی سیستم‌عامل نبود. می‌توانید یکی یا هر دو را روشن کنید و رنگی را که نمایشگرتان چشمک می‌زند را انتخاب کنید. این ویژگی در اصل برای افراد کم‌شنوا توسعه‌یافته است.

پشتیبانی بهتر از صفحه‌نمایش‌های بزرگ

اولین چیزی که گوگل در پیش‌نمایش اولیه توسعه‌دهندگان اعلام کرد کمک به توسعه‌دهندگانی بود که سعی می‌کردند اپلیکیشن‌هایی بسازند که به خوبی با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش سازگار شوند. می‌توان انتظار داشت که حالا صفحه‌نمایش‌های بزرگ هم اندرویید در تراز صفحه‌نمایش‌های کوچک داشته باشند.

محدود کردن دسترسی به عکس و ویدیو

اگر از ماهیت اعطای دسترسی صفر و یکی یک برنامه به عکس‌ها و ویدئوهای خود ناراحت هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید اندروید 14 گزینه‌ای را برای انتخاب عکس‌ها و ویدئوهای خاصی که اجازه دسترسی به آن‌ها را دارند اضافه می‌کند. اپل نیز ویژگی مشابهی را در iOS 14 معرفی کرد.

امنیت بیشتر و پیشرفته‌تر

از آنجایی که بدافزارها تمایل دارند نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را هدف قرار دهند تا از پیشرفت‌های امنیتی در نسخه‌های جدیدتر جلوگیری کنند اندروید 14 به شما اجازه نمی‌دهد برنامه‌های خیلی قدیمی را روی گوشی خود نصب کنید.

بیشتر بخوانید  فراهم شدن امکان گفتگوی کاربران اندروید با ChatGPT از طریق اپلیکیشن «زیگپ»

شاید مهم‌ترین ویژگی امنیتی نسخه 14 پشتیبانی بهبودیافته برای احراز هویت است که امکان ورود بیومتریک را به جای استفاده از رمزهای عبور برای برنامه‌های بیشتری فراهم می‌کند.

ترجیحات محلی بیشتر

دما را بر حسب سانتیگراد یا فارنهایت ترجیح می‌دهید؟ هفته دوشنبه شروع می‌شود یا یکشنبه یا شنبه؟ دنبال تقویم یا اعداد خاصی هستید؟ اندرویید گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

قابلیت اتصال به ماهواره

مدتی است که سروصدایی در مورد اتصال ماهواره‌ای برای تلفن همراه به وجود آمده، به خصوص از زمانی که اپل سال گذشته Emergency SOS را از طریق ماهواره با آیفون 14 معرفی کرد. پشتیبانی از چنین قابلیتی در اندروید 14 با از سوی معاون ارشد گوگل برای اندروید، هیروشی لاکهایمر، تأیید شده است. البته جزئیات اتصال و کیفیت آن مشخص نیست.

بهبود حرکات به عقب

در حال حاضر مشخص نیست که یک سوایپ به عقب شما را در اندروید به کجا می‌برد. گاهی اوقات صفحه اصلی است، گاهی اوقات یک صفحه قبلی یا یک برنامه دیگر. به نظر می‌رسد این مسئله به طور جدی بهبودیافته باشد.

شبیه‌ساز اپلیکیشن یا App Cloning

افرادی که دو حساب در یک برنامه دارند از این ویژگی شاد خواهند شد. نسخه دوم از یک برنامه به شما امکان می‌دهد از دو حساب به طور هم‌زمان استفاده کنید. برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند راه‌هایی را برای انجام این کار با برنامه‌های منتخب ارائه می‌کنند. اما حالا این قابلیت قرار است وارد اندرویید شود. البته بعید نیست این ویژگی در نسخه نهایی منتشر نشود.

اتصال به تجهیزات هوشمند سلامتی یا Health Connect

ممکن است از یک برنامه برای ترازوی هوشمند، از برنامه دیگر برای دویدن و از برنامه دیگر برای مانیتور کرد وضع خواب خود استفاده کنید. برنامه Health Connect Google راهی برای متمرکز کردن این داده‌ها است. احتمال دارد این برنامه روی اندروید 14 از پیش نصب شود.

بیشتر بخوانید  پیوستن انویدیا به جمع شرکت‌های تریلیون دلاری

گزینه‌های اشتراک‌گذاری بهبودیافته

منوی اشتراک‌گذاری در اندروید مدت‌هاست که در دستگاه‌ها و برنامه‌های اندرویدی مختلف چندان جالب نیست. بسیاری احتمال بهبود این منو را می‌دهند هر چند هیچ‌چیز قطعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *