واکنش بیل گیتس به درخواست‌ها برای توقف هوش مصنوعی / باید حوزه‌های پیچیده و گمراه‌کننده را شناسایی کنیم

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
بیل گیتس در مصاحبه‌ی جدیدش از مخالفت خود با درخواست توقف توسعه‌ی هوش مصنوعی خبر داد و این فناوری را دارای مزایای پرتعدادی برشمرد.
به گزارش ایرانی متا به نقل از زومیت، بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت که بارها با اقدامات بشردوستانه خبرساز شده است، درباره‌ی درخواست گروهی از پژوهشگران سرشناس برای توقف توسعه‌ی هوش مصنوعی صحبت کرده است. یادداشتی که چنین درخواستی مطرح کرد، به‌امضای ایلان ماسک و یکی از بنیان‌گذاران اپل نیز رسیده بود.

بیل گیتس برخلاف امضاکنندگان نامه‌ی یادشده معتقد است که هوش مصنوعی قرار نیست جایی برود و بهتر است راه‌هایی برای استفاده از این فناوری پیدا کنیم. گیتس در مصاحبه با رویترز گفت توقف جهانی توسعه‌ی هوش مصنوعی اقدامی بسیار دشوار است: «فکر نمی‌کنم که درخواست از گروهی خاص برای متوقف‌کردن هوش مصنوعی، مشکلات را حل کند.»

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گوید: «مشخصاً مزایای زیادی در این چیزها وجود دارد. کاری که باید انجام دهیم، این است که حوزه‌های پیچیده و گمراه‌کننده را شناسایی کنیم.»

گیتس پیش‌تر گفته است که هوش مصنوعی را می‌توان در حوزه‌های بسیار مختلفی نظیر آموزش و تغییرات اقلیمی استفاده کرد. اهمیت هوش مصنوعی صرفاً به بهبود حوزه‌هایی خاص محدود نمی‌شود. گیتس می‌گوید باید تلاش کنیم که همه‌ی مردم از مزایای هوش مصنوعی بهره‌مند شوند.

بیل گیتس معتقد است که هوش مصنوعی در حوزه‌های دیگری مثل سیستم جهانی مراقبت‌های درمانی کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند با انجام کارهایی مثل پر‌کردن توضیحات بیمه و فرم‌های مختلف، زمان بیشتری به کارکنان درمانی بدهد تا کارشان را با‌کیفیت‌تر انجام دهند.

گیتس می‌گوید آن‌هایی که به‌دنبال توقف توسعه‌ی هوش مصنوعی هستند، باید به‌خاطر بسپارند که این فناوری هنوز دنیای فیزیکی را کنترل نمی‌کند و نمی‌تواند به هدف‌های اختصاصی خودش دست یابد.

بیشتر بخوانید  رونمایی ترکیه از اولین مجری خبر هوش مصنوعی خود + فیلم

گروهی از پژوهشگران ارشد حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌همراه ایلان ماسک و چند چهره‌ی شاخص دیگر در بیانیه‌ای هشدارآمیز درخواست کرده‌اند تمامی شرکت‌ها توسعه‌ی هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از GPT-4 را به‌مدت حداقل ۶ ماه متوقف کنند. این یادداشت ادعا می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته خطراتی جدی برای جامعه و بشریت به‌همراه دارد.

به‌عقیده‌ی منتقدان، آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی وارد مسابقه‌ای کنترل‌نشدنی برای توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های یادگیری ماشین شده‌اند؛ سیستم‌هایی که هیچ‌کس حتی سازندگانشان توانایی درک یا پیش‌بینی یا کنترل آن‌ها را ندارند.

بیل گیتس می‌گوید با درخواست توقف توسعه‌ی هوش مصنوعی مخالف است و این کار نمی‌تواند جلو مشکلاتی را بگیرد که صنعت فناوری با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. گیتس می‌گوید کلید حل مشکلات، تمرکز بر بهتر‌کردن هوش مصنوعی است: «این فناوری جدید می‌تواند به مردم در همه‌جا برای بهبود زندگی‌شان کمک کند.»

به‌عقیده‌ی بیل گیتس، لازم است که دنیا قوانین جدیدی وضع کند تا مزایای هوش مصنوعی بر تمامی معایب این فناوری سایه بیندازد و همه‌ی مردم صرف‌نظر از محل زندگی و سرمایه‌شان از این مزایا لذت ببرند: «عصر هوش مصنوعی مملو از فرصت‌ها و مسئولیت‌ها است.»

بیل گیتس می‌گوید: «واقعاً نمی‌فهمم که آن‌ها (نویسندگان یادداشت انتقادی) انتظار دارند چه کسی توسعه‌ی هوش مصنوعی را متوقف کند. مشخص نیست که تمامی کشورهای دنیا با توقف توسعه موافقت می‌کنند یا نه. نمی‌فهمم که چرا باید توسعه را متوقف کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *