نگاهی به تفاوت میان تتر و بیت‌کوین / خرید کدام یک بهتر است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اگر در زمره افرادی هستید که در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعال هستید، باید بدانید ثبات قیمت و نگهداری ارزش‌ سرمایه خود، یکی از بزرگترین نکته‌ها در معاملات شماست.

بسیاری از معامله گران جدید درگیر این پرسش هستند که خرید تتر یا بیت کوین؟ نمی‌دانند که آیا باید به بیت کوین BTCپای بند باشند یا به تتر USDT توجه کنند.

بیت‌کوین چیست؟

بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتال در بازار کریپتو کارنسی می باشد که در ژانویه 2009 توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. بسیاری از افراد می پرسند که چرا خالق بیت کوین ناشناس باقی مانده است؟ در پاسخ باید بگوییم که بیت کوین آینده سیستم اقتصادی در جهان است و تاکنون توانسته بخش عمده ای از نظام اقتصادی و بانکداری را به نفع خود تغییر دهد. قطعا ناشناس ماندن خالق بیت کوین، به حفظ جان او کمک کرده است و افرادی که منافعشان به خطر افتاده نمی توانند به او آسیبی برسانند تا بیت کوین نابود شود! بیت کوین ارز دیجیتال غیر متمرکز محسوب می شود که کارمزد تراکنش های آن نسبت به پرداخت های سنتی کمتر است.

تتر چیست؟

تتر استیبل کوین محسوب می شود. زیرا قیمت آن از قیمت دلار آمریکا پیروی می کند و نوسان زیادی ندارد. استیبل کوین های متعددی در بازار ارز دیجیتال وجود دارند اما تتر جزو محبوب ترین آن هاست. تتر بلاکچین اختصاصی ندارد و به همین دلیل توکن محسوب می شود. تراکنش های آن ساده، ارزان و سریع انجام می شود. جالب است بدانید که پشتوانه تتر، دلار امریکاست و همین موضوع باعث ثابت ماندن قیمت آن شده است.

قطعا می دانید که معاملات در بازار فارکس و استوک توسط تتر انجام می شوند. به همین علت می توانید به راحتی از این رمز ارز برای انجام تراکنش های خود استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید ارزش دارایی شما در طول زمان حفظ شود می توانید با خرید تتر و انتقال آن به کیف پول شخصی این کار را انجام دهید.

مزایا و معایب بیت‌کوین

حجم معاملات بالا: یکی از دلایلی که بیتکوین را به یک رمز ارز ارزشمند تبدیل می‌کند حجم معاملات بالای آن بوده که نتیجه‌ی اعتماد بازار به این رمز ارز است. در محدوده زمانی یک هفته‌ای پیش از نگارش این مقاله، حجم معاملات این کوین بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال وینک چیست؟

نوسانات قیمتی: این ویژگی درواقع می‌تواند یک مزیت برای افراد خبره و یک تهدید برای افراد تازه‌وارد به بازار ارزهای دیجیتال باشد. نوسانات قیمتی شدید این ارز دیجیتال فرصتی برای کسب سود بیشتر از طریق معامله‌گری بیت کوین در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر است.

ریسک بالا: ویژگی نوسان قیمتی درواقع ریسک خرید بیت کوین را نیز بالا می‌برد. درنتیجه ریسک خرید این ارز با توجه به اختلاف قیمت‌های ناگهانی آن تقریبا بالاست و خرید بدون آگاهی و تحلیل درست می‌تواند موجب ضررهای کلان سرمایه‌گذاران شود.

تراکنش‌های پولی رایگان سریع و آسان: هدف سازندگان این رمز ارز سرعت در تراکنش‌ها، در دسترس بودن و عدم کنترل آن‌ها توسط مراجع بود که تا این لحظه محقق شده است.

پذیرش جهانی: همانطور که گفتیم بنظر می‌رسد این رمز ارز به خوبی در سطح جهانی شناخته شده و اعتماد افراد را به خود جلب کرده است. تا جایی‌که امکان تبادل از طریق این کوین به جای فیات در برخی بازارها فراهم شده است.

امنیت بالا: بلاک چین و شبکه بیت کوین دنیایی ایجاد کرده اند که هک شدن در آن بی‌معنی‌ست. چنین امنیتی در قبال دارایی‌های افراد تا کنون از هیچ طریقی میسر نشده و رقابت با این واحد پولی را دشوار کرده است. بعلاوه بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر نشده و پشتیبانی نمی‌شود، همین عامل امنیت دارایی‌ها را به طرز چشمگیری بیشتر می‌کند.

مزایا و معایب تتر

قیمت ثابت: مهم‌ترین ویژگی رمز ارز تتر بعنوان یک استیبل کوین ثابت بودن قیمت آن است. این ویژگی به معامله‌گران کمک می‌کند در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال بتوانند از ارزش دارایی‌های خود محافظت کنند. چرا که به دلیل پشتیبانی آن توسط یک ارز فیات، ارزش آن ثابت می‌ماند.

حجم مبادلات بالا: تتر هم در مقایسه با بیت کوین در حجم مبادلات کم و کسری ندارد. بطوریکه همواره شانه‌ به شانه‌ی بیت کوین بیشترین حجم مبادلات را در میان کاربران ارزهای دیجیتال داشته و این موضوع قدرت و نفوذ آن را در میان کاربران نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید  نحوه ورود به بازار کار کریپتو

نقدشوندگی بالا: این ویژگی چیزی است که ارزش یک رمزارز را بالا می‌برد. باز هم با توجه به پشتوانه‌ی این استیبل کوین یعنی دلار، قابلیت نقدشوندگی این رمزارز بالا بوده و خرید ارز دیجیتال تتر را به یک سرمایه گذاری قابل اعتماد تبدیل کرده است.

حفظ سرمایه: تتر برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال مثل پارکینگی مطمئن است که دارایی‌های آن‌ها را از طوفان نوسانات بازار حفظ می‌کند. البته برای کاربران ایرانی با توجه به وضعیت اقتصادی مزیت دیگری دارد و آن هم خرید تتر از صرافی بعنوان یک سرمایه دلاری است. راهکاری که از خرید دلار کاغذی ساده‌تر، امن‌تر و بسیار سریع‌تر بوده و در هر نقطه‌ای از دنیا به راحتی در دسترس ماست.

روش‌های درآمدزایی متنوع: روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از معامله‌ی ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از آن‌ها آربیتراژگیری به کمک خرید تتر است. ریسک پایین‌تر و البته سود کمتر ولی مطمئن‌تر از ویژگی‌های این روش معامله است.

پشتوانه‌ی مالی متزلزل: گفتیم که پشتوانه‌ی تتر یک ارز فیات یعنی دلار است. درنتیجه وضعیت این رمز ارز وابسته به ارزی‌ست که در کنترل دولت‌ها بوده و در معرض ریسک نوسانات و تصمیم‌گیری‌های سیاسی قرار دارد.

خطر دستکاری در عرضه: تتر حجم معاملات بالایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد و اگر نگاهی واقع‌بینانه به پشتوانه دلاری آن داشته باشیم، امکان دستکاری در عرضه‌ی آن وجود دارد. چیزی که می‌تواند باعث بروز شوک‌های مختلفی به بازار و قیمت سایر ارزها شود.

تفاوت‌های بیت‌کوین و تتر:

  • همانطور که می دانید، بیت کوین توسط هیچ نهاد، شخص یا سازمانی پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین اساساً ارزش آن تنها به اندازه‌ای است که مردم توافق کنند برای آن بپردازند و تا کنون، به نظر می‌رسد مردم به آن اعتماد بیشتری نسبت به موسسات مالی سنتی دارند. از سوی دیگر، تتر یک محصول تجاری است که توسط شرکتی منتشر شده که ادعا می‌کند توکن‌ها توسط پول واقعی پشتیبانی می‌شوند. البته تا کنون، این توکن به وعده‌های خود عمل کرده است.
  • همانطور که قبلا ذکر شد، هدف اولیه بیت کوین ایجاد یک ارز دیجیتالی بود که در دسترس همه باشد و توسط کسی کنترل نشود. تا حدودی این هدف اکنون با موفقیت محقق شده است. استفاده از بیت کوین برای تراکنش‌های پولی، رایگان، ساده و سریع است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کیف پول ایجاد کنید. بدون اینکه نیازی به ثبت نام یا ارسال اطلاعات شخصی داشته باشید و شروع به ارسال یا دریافت وجوه کنید.
  • در حالی که مسائل فنی تقریباً یکسان است، تفاوت اصلی در قابلیت استفاده از ثبات Tether ناشی می‌شود. با استفاده از تتر، همیشه ارزش پولی که در وهله اول برای آن‌ها پرداخت کرده‌اید، حفظ خواهد شد. این باعث می‌شود که تتر به عنوان یک گزینه پرداخت روزانه بسیار مناسب باشد.
  • توکن‌های تتر یک جایگزین محبوب برای فیات در صرافی‌ها هستند زیرا تحت محدودیت‌های نظارتی کمتری قرار دارند.
  • ارزش بازار برای BTC و USDT یکسان نیست. این مورد شاید مهم‌ترین تفاوت بین این دو ارز باشد. از نظر طراحی، بیت کوین یک ارز ضد تورم است. به این معنی که ارزش آن در طول زمان افزایش می‌یابد. برای تتر، همه چیز متفاوت است. به عنوان یک استیبل کوین، اصلاً قرار نیست معیار ارزش بازار واقعاً برای آن اعمال شود.
  • از نقطه نظر فنی، تتر تفاوت زیادی با بیت کوین ندارد. به این معنا که از فناوری بلاک چین نیرو می‌گیرد و تراکنش‌های آن در دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شود. در مجموع، هر دو ارز دیجیتال در مراحل اولیه توسعه خود هستند. در حالی که هر کدام جایگاه خود را در حوزه مالی دارند، هیچ کدام به عنوان یک سیستم پرداخت به معنای واقعی کلمه قابل استفاده نیستند.
بیشتر بخوانید  آیا خرید بیت‌کوین به صرفه است؟

بیت کوین و تتر جزو پرکاربردترین ارزهای رمزنگاری هستند. بنابراین سؤالاتی مانند «خرید تتر یا بیت کوین» اجتناب ناپذیر هستند. حقیقت این است که این سیستم‌ها اساساً متفاوت هستند و هر کدام در کاری که قرار است انجام دهند، برتری دارند.

شما باید پس از سنجش مزایا و معایب این دو ارز دیجیتال محبوب، تصمیم خود را بگیرید. شما باید جفت‌های موجود برای معامله، نوسانات و نقدینگی را در نظر بگیرید. در حالی که اکثر مردم مایل به خرید بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال هستند، توصیه می‌شود به مزایای تتر USDT نگاهی بیندازید و محبوبیت رو به رشد آن را در معاملات ارزیابی کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *