از مارک زاکربرگ تا ایلان ماسک؛ بزرگان چطور متاورس را کشتند و آن را دفن کردند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

متاورس دیگر وجود ندارد؛ به نظر می‌رسد این پیامی است که شرکت‌های بزرگ در حال مخابره آن هستند. تنها کمی بیش از یک سال پیش بود که این فناوری به عنوان موج بزرگ بعدی دنیای فناوری شناخته می‌شد. هر شرکتی، صرف‌نظر از حوزه فعالیتش، احساس می‌کرد که ضروری است در مورد متاورس و پروژه‌های مرتبط با آن صحبت و فعالیت کند.

مدیران عامل احساس می‌کردند با تکرار مکرر کلمه متاورس مورد قضاوت قرار می‌گیرند؛ در نتیجه به طور مکرر از متاورس سخن می‌گفتند. اما متاورس چیست؟

متاورس، به بیان ساده، یک دنیای جایگزین مجازی است که در آن ما از طریق آواتارها، با استفاده از اشیا تکنولوژیک مرتبط با فناوری مانند هدست و عینک به تعامل با دنیای جدید می‌پردازیم.

این مفهوم در طول پاندمی کرونا به شدت مورد توجه قرار گرفت؛ چون تمام جهان در قرنطینه بود و مردم به دنبال راه فراری می‌گشتند. اما برای مارک زاکربرگ، مدیرعامل وقتِ فیسبوک، غول رسانه‌های اجتماعی متاورس انقلاب جدیدی در فناوری بود. در اکتبر 2021، زاکربرگ آینده‌ای آرمان‌شهری را توصیف کرد که در آن مردم تجربه‌های دیجیتالی همه‌جانبه‌ای را تجربه خواهند کرد.

زاکربرگ متاورس را به خاک کشید

متاورس با ادغام ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) و سایر محصولات مرتبط با دارایی‌های دیجیتال بیش‌ازپیش در حال مورد توجه قرار گرفتن بود. در نتیجه این توجه و شیدایی کریپتویی کسی از خود نپرسید که مدل اقتصادی شرکت‌های علاقه‌مند به متاورس چیست؟ اساساً شرکت‌ها چگونه قصد کسب درآمد با متاورس را دارند؟ موارد استفاده روزمره از متاورس چیست؟

به نظر می‌رسد که متاورس فرصت پاسخ به این سؤال را نخواهد داشت؛ زیرا اکنون توسط هوش مصنوعی (AI) که یک تغییر پارادایم جدی در دنیای فناوری است، کنار گذاشته شده است. هوش مصنوعی به عنوان انقلابی تازه در حوزه فناوری شناخت می‌شود، انقلابی به بزرگی اینترنت و حتی شاید بزرگ‌تر از آن.

بیشتر بخوانید  قیمت دوج‌کوین در پی جایگزینی لوگوی آن با لوگوی توییتر 20 درصد افزایش یافت

هوش مصنوعی پیام‌آور عصر جدیدی است، عصر جدیدی که زندگی روزمره در آن تحت سلطه هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند است. حالا دگرگونی زندگی روزمره توسط ربات ChatGPT رایج شده است، رباتی که می‌تواند شیوه جست‌وجو در اینترنت را عوض کند.

این مسئله باعث ایجاد یک مسابقه نفس‌گیر بین شرکت‌های بزرگ فناوری و استارت‌آپ‌ها شده است. زاکربرگ که از طرف‌داران سرسخت متاورس بود، تصمیم گرفت با قرار دادن هوش مصنوعی در اولویت شرکت خود عملاً متاورس را دفن کند؛ اقدام که حمایت سهام‌داران را در پی داشت.

زاکربرگ در پستی در 27 فوریه در فیسبوک نوشت: «ما در حال ایجاد یک گروه محصول سطح بالا در متا هستیم که بر هوش مصنوعی مولد متمرکز است تا کار خود را در این زمینه سرعت ببخشند.»

زاکربرگ ادامه می‌دهد: ما با گرد هم آوردن تیم‌های مختلف شرکت که روی هوش مصنوعی مولد کار می‌کنند، تمرکز روی این مسئله را آغاز کرده‌ایم.

ایلان ماسک مرگ متاورس را جشن می‌گیرد

در حالی که زاکربرگ عملاً متاورس را کشت و دفن کرد، ایلان ماسک، چهره‌ای که هرگز به این مفهوم اعتقاد نداشت، به تازگی با آن خداحافظی کرده است. این غول حوزه آی‌تی به تازگی متاورس را با بیماری مقایسه کرده که جهان را آلوده کرده است. او معتقد است که دنیا به تازگی بر این بیماری غلبه کرده و در حال بهبودی است.

غول فناوری پس از انتشار اخباری مبنی بر تصمیم دیزنی برای کاهش شدید هزینه‌های بخش متاورس خود، تشییع جنازه متاورس را جشن گرفت. به گفته وال استریت ژورنال، دیزنی در حال حذف بخش متاورس خود است و تقریباً تمام 50 عضو این بخش شغل خود را از دست داده‌اند. این بخش روزی قرار بود شیوه‌ای جدید برای داستان‌گویی دیزنی باشد.

بیشتر بخوانید  چه زمانی تتر بخریم بهتر است؟

ماسک با اشاره به گزارش وال‌استریت ژورنال گفت: طبیعت شفابخش است. کاربران توییتر نظر او را در مورد متاورس به اشتراک گذاشتند و یادآوری کردند که متا و دیزنی و سایر شرکت‌ها میلیاردها دلار برای این مفهوم هزینه کرده‌اند.

یکی از کاربران توییتر اظهار داشت: رقابت خوبی بین فیسبوک و توییتر در مورد اینکه چه کسی بیشترین پول را هدر داده است شکل گرفت. کاربر دیگری گفت: به نظر می‌رسد برای ایجاد یک متاورس به 50 کارمند نیاز ندارید. شما فقط به هوش مصنوعی درست نیاز دارید تا متاورس بسیار بهتری برای شما ایجاد کند. کاربر دیگری افزود: مردم هنوز زندگی واقعی را ترجیح می‌دهند.

با این همه یک پرسش مهم باقی می‌ماند و آن این است که آیا موج جدید ابزارهای گوناگون هوش مصنوعی نیز بعد از مدتی مانند متاورس کنار گذاشته می‌شوند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *