مروری بر متاورس در سال 2022

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بنابر گزارش‌ها، اگرچه میزان پذیرش و استقبال از Metaverse در سال 2022 کاهش یافته است، اما اشتیاق سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان همچنان ادامه دارد. در ادامه این مطلب، به مروری بر فعالیت 12 ماه گذشته این فناوری می‌پردازیم.
سال 2022 که به عنوان یکی از پرتلاطم‌ترین سال‌ها برای صنعت ارزهای دیجیتال و بلاکچین شناخته می‌شود، همچنان برای متاورس پرقدرت بوده است. چرا که طبق گزارش‌ها با بیش از 120 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تنها در نیمه اول سال، این صنعت رکورد فوق العاده‌ای را ثبت کرده است. همچنین، برخی از مهم‌ترین مشارکت‌ها نیز تا به امروز در طول سال 2022 ایجاد شده و حتی چند مؤسسه مانند JP Morgan نیز مفهوم تمرکززدایی را پذیرفتند. در این مطلب، تمام آنچه شما باید در مورد پیشرفت‌ها، پروژه‌ها و رویدادهای تأثیرگذاری که متاورس را در سال 2022 شکل دادند بدانید، آمده است.
متاورس که برای اولین بار توسط نیل استفنسون در سال 1992 در رمان علمی تخیلی Snow Crash ابداع شد و به عنوان یک جهان مجازی قابل دسترسی از طریق عینک‌های بسیار تخصصی توصیف شد، امروزه به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که مفاهیم و فناوری های مختلفی را در خود جای داده است. این فناوری‌های زیربنایی شامل بلاکچین، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و فضا از برنامه‌های بازی گرفته تا املاک و مستغلات، مد و ابزارهای مشترک قابل همکاری است. همه این موارد به طور همزمان در متاورس به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز برای ایجاد محیط‌هایی برای تعامل تعداد نامحدودی از کاربران شبیه‌سازی شده دنیای واقعی، به کار برده می‌شوند.
شکاف بین پلتفرم‌های متاورس متمرکز و غیرمتمرکز در سال 2022 بیشتر شده است، به طوری که The Sandbox و Decentraland تسلط بسیار قوی و قدرتمندی در بازارهای مبتنی بر بلاکچین دارند. از سوی دیگر، چشم انداز متا و مایکروسافت برای ساخت جهان های دیجیتالی اختصاصی که تحت کنترل خود دارند، فاصله بین دو فرهنگ دیجیتال را کاملاً برجسته و قابل توجه کرده است. در شکل کنونی خود و صرف نظر از فرهنگ دیجیتالی آن، متاورس به جهان های دیجیتالی مربوط می‌شود که با فناوری های فراگیر و اینترنت قابل دسترسی هستند. تمام پیشرفت‌هایی که امروزه شاهد آن‌ها هستیم، در واقع «پیش متاورس» در نظر گرفته می‌شوند و طبق گزارش اخیر، انتظار نمی‌رود که این فناوری تا سال ۲۰۳۰ پذیرش جریان اصلی و بلوغ و رشد کاملی داشته باشد. با این وجود، مؤسسات و کسب‌وکارها می‌دانند که اگر می‌خواهند در فضایی که در چند سال آینده مطمئناً فضای بسیار رقابتی خواهد بود پیشرو باشند، باید از همین الان شروع به تدوین یک راهبرد و استراتژی اصولی و مطمئن کنند.

بیشتر بخوانید  آیا کاهش قیمت بیشتری در انتظار بیت‌کوین است؟

غول‌‎‌های فناوری

فیس‌بوک در اکتبر 2021 به متا تغییر نام داد که این نشان‌دهنده تعهد و علاقه به پیشرفت به عنوان یک شبکه اجتماعی و پذیرش دنیای جدید Web3 است. با این حال، علی‌رغم اعلام سرمایه‌گذاری بین 10 تا 15 میلیارد دلار در سال، این شرکت در سال 2022 زیان های قابل توجهی را متحمل شد. مایکروسافت امسال از خرید ۶۹ میلیارد دلاری شرکت بازی‌سازی Activision Blizzard، یکی از عوامل کلیدی در صنعت، با سبد روبه‌رشدی از بازی‌های ویدیویی AAA (با بودجه بالا و پرمخاطب) و نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه خبر داد. با این حال، این معامله همچنان توسط قانون‌گذاران بررسی می‌شود و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده یکی از مهم‌ترین خریدهای فناوری در تاریخ را به چالش می‌کشد تا رقابت منصفانه‌ای را در کنسول‌های بازی با کارایی بالا و خدمات اشتراکی ترویج کند. به تازگی، انویدیا (Nvidia)، نسخه بتا پلتفرم جدید “omniverse” خود را برای توسعه‌دهندگان راه‌اندازی کرد. این پلتفرم همه‌کاره و چندجانبه به تمامی کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی متاورس را بسازند. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند از میان چندین ابزار سه‌بعدی انتخاب کنند، توسعه‌دهندگان می‌توانند از هوش مصنوعی آموزش دیده در دنیای مجازی استفاده کنند، یا شرکت‌ها می‌توانند شبیه‌سازی‌های دیجیتالی فرآیندهای صنعتی خود را بسازند.

موسسات مالی

موسسات مالی بزرگ در سال 2022 در مشارکت با برخی از قدرتمندترین پلتفرم‌های این فضا، حضور خود را در متاورس گسترش داده اند. در ماه فوریه، JP Morgan اولین بانک بزرگی بود که وارد متاورس شد و پس از اعلام این صنعت به عنوان یک فرصت بازار 1 تریلیون دلاری، یک سالن مجازی در پلتفرم Decentraland ایجاد کرد. در همان ماه، دیزنی نیز اعلام کرد که یک مدیر اجرایی جدید به نام مایک وایت را برای اولین حضور خود در متاورس منصوب کرده است. باب چاپک، مدیرعامل دیزنی، تعهد دیزنی به گسترش تخصص و قابلیت خود مبنی بر ساخت و ایجاد داستان های جدید را به دنیای دیجیتال تایید کرد. چاپک گفت: «ما فرصتی داریم که این دو جهان را به یکدیگر متصل کنیم و یک الگوی کاملاً جدید برای نحوه تجربه و تعامل مخاطبان با داستان های دیزنی ایجاد کنیم. در ماه مارس، بانک HSBC و پلتفرم بازی مبتنی بر بلاکچین The Sandbox، شراکت جدیدی را برای ایجاد فرصت‌های جدیدی برای جوامع مجازی جهانی خود اعلام کردند که می‌توانند از طریق سرگرمی، بازی و محتوای تولید شده توسط کاربران به یکدیگر متصل شوند. Standard Chartered نیز در ماه آوریل همراه با The Sandbox به نیروهای خود پیوست تا تجربیات خلاقانه و نوآورانه جدیدی را به مخاطبان خود ارائه دهد. همانطور که الکس منسون، رئیس SC Ventures در Standard Chartered تأیید کرد، “ما در حال ساخت مدل‌های تجاری جدیدی مبتنی بر دارایی‌های رمزنگاری و دیجیتال بوده‌ایم و ظهور متاورس را نقطه عطفی در تکامل وب 3.0 می‌بینیم.”

بیشتر بخوانید  بازی League Of Kingdoms چیست؟

بازار املاک مجازی

روند نزولی ایجاد شده در طول سال در فضای ارزهای دیجیتال، در بازار املاک مجازی نیز منعکس شده است. برای نمونه؛ گزارش شده است که فروش زمین در ماه آگوست 85 درصد کاهش یافته و همچنین میزان حجم نیز از اوج 1 میلیارد دلاری در نوامبر 2021 به حدود 157 میلیون دلار در آگوست کاهش یافته است. علی‌رغم ارقام منفی امسال، انتظارات برای این بخش از متاورس حتی در مقایسه با بازار املاک و مستغلات در دنیای واقعی، هنوز بسیار امیدوارکننده است. چرا که طبق گزارش Chainalysis، قیمت زمین مجازی مبتنی بر بلاکچین از سال 2019 به میزان 879 درصد رشد داشته است، در حالی که قیمت املاک و مستغلات فیزیکی تنها 39 درصد رشد داشته است. پلتفرم مبتنی بر بلاکچین Decentraland هنوز مکانی است که بیشتر فعالیت‌ها در بازار املاک و مستغلات در آن انجام می‌شود و رشد خیره‌کننده ای نیز در آن مشاهده می‌شود که توسط مدیر خلاق بنیاد Decentraland یعنی سم همیلتون، تأیید شده است.

سرگرمی و هنر

حوزه سرگرمی و هنر متاورس در سال 2022 سرشار از کنسرت‌های زنده، جشنواره‌ها و رویدادهای هنری بود. مجموعه‌ها و نمایشگاه‌های توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) همیشه در مرکز توجه متاورس قرار دارند. ستارگان موسیقی مختلفی، مانند آزی آزبورن، در نوامبر 2022 در متاورس اجرا کردند و فستیوال معروف ایالات متحده که کواچلا نام دارد، متاورس را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، بازی‌های ویدیویی و NFT مورد پذیرش قرار داد.

آینده متاورس

دلایل بسیار زیادی وجود دارند که این باور و اطمینان را در ما ایجاد می‌کنند که متاورس چند سال آینده منتهی به سال 2030 ، به چیزی تبدیل خواهد شد که می‌توان آن را با دقت بیشتری تعریف کرد. طبق پیش‌بینی‌ها این فناوری در سال 2024 به حالت پیشرفته خود تبدیل خواهد شد. در سال 2027 نیز در مرحله پیشرفته، فناوری‌های توسعه‌یافته در مرحله نوظهور برای ایجاد روش‌هایی برای ایجاد ارتباط بین فضاهای فیزیکی و دیجیتالی به روشی قابل پیمایش و ایجاد تجربه کاربری ساده‌تر و مناسب‌تر برای استفاده، هم‌راستا خواهند شد. در مرحله رشد و پیشرفت بعدی، متاورس با کسب قابلیت‌های همکاری و تجارب چند منبعی، کامل خواهد شد و کارایی بیشتری را در تمام جنبه‌های زندگی انسان ممکن خواهد ساخت.

بیشتر بخوانید  تلاش متا برای تبدیل فناوری فیلم‌های علمی-تخیلی به واقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *