هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها چه جایگاهی دارد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

تصور کنید درب اتاق هتل خود را بدون استفاده از کلید و از طریق ابزارهای تشخیص چهره باز کنید. چهره شما به هویت شما تبدیل شده و تراکنش‌های روزمره را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند.

آماده باشید تا ظرف چند دقیقه پس از ثبت سفارش، محصولات خود را با هواپیماهای بدون سرنشین کوچک مستقیماً درب منزل تحویل بگیرید.

دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی با درک تفاوت‌های ظریف و زمینه مکالمه، تماس‌هایی شبیه به انسان برای رزرو قرار ملاقات، مثلاً در سالن محله شما برقرار می‌کنند.

خود را برای عمل توسط یک ربات جراح آماده کنید. در چند سال آینده، یک جراح فیزیکی تنها تماشاچی خواهد بود و یک ربات عمل جراحی را انجام می‌دهد. این به بیماران کمک می‌کند تا گزینه‌های مراقبت خود را بهتر درک کنند.

این موارد تنها چند نمونه از چگونگی تغییر هوش مصنوعی در اینده است. پیشرفت‌های آینده هوش مصنوعی به نظر دور از دسترس هستند اما زودتر از آنچه که فکرش را بکنیم به اینجا می‌رسند. شرکت‌های برتر فناوری در حال رقابت برای پیاده سازی هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هستند که این ما را به آینده‌ واقعاً خارق‌العاده و هیجان‌انگیز هوش مصنوعی هدایت می‌کند.

تعریفی کوتاه از هوش مصنوعی

هوش‌مصنوعی که توسط ربات‌ها ظهور پیدا می‌کند در مقابل هوش‌طبیعی که در جانداران مشاهده می‌شود، قرار می‌گیرد؛ همچنین کتاب‌های AI پیشرو این شاخه را به عنوان شاخه مطالعه بر عوامل هوشمند تعریف می‌کنند. کاربردهای هوش‌مصنوعی شامل موتورهای جست‌وجوی پیشرفته وب، فهم زبان انسان، خودروهای خودران، تصمیم‌گیری خودکار و رقابت در بالاترین سطوح سامانه‌های بازی استراتژیک می‌شود.

تاثیر هوش‌ مصنوعی بر زندگی بشر 

اگر بخواهیم هوش‌مصنوعی را با یکی از تکنولوژی‌ها و اکتشافات تاریخ بشریت مقایسه کنیم، شاید نزدیک‌ترین مقایسه اختراع ماشین‌های جریان الکتریسیته، ماشین ژنراتورهای برق و کشف پدیده برق است که صنایع و زندگی‌های انسان را به‌طور گسترده‌ای تحت تأثیر قرارداد. با توسعه تولید برق و استفاده از ماشین‌آلات تکنولوژی‌های جدیدی مانند لوازم خانگی برقی، ماشین‌ها و تجهیزات مختلف الکتریسیته و وسایل روشنایی اختراع شد همچنین تغییرات بسیار گسترده‌ای در جهان به‌وجود آمد.

بیشتر بخوانید  ثبت رکورد جدیدی در بازار بیت‌کوین

تأثیراتی که توسعه هوش‌مصنوعی بر جهان دارد مشابه تغییراتی است که کشف و بهره‌برداری از پدیده الکتریسیته و تجهیزات روشنایی ایجاد کرد، اما تغییراتی که قبل و بعد از توسعه هوش‌مصنوعی ایجاد می‌شود به مراتب وسیع‌تر از اختراع ماشین‌آلات مرتبط با الکتریسیته خواهد بود.

وضعیت هوش مصنوعی در سال 2023

در زمینه توسعه‌ نرم‌افزارهای خودکار در‌حدود دو سال پیش، شرکت فناوری اطلاعات Forrester توسعه‌ هوش‌های مصنوعی‌ را پیش‌بینی کرد که، قادر به کدنویسی خواهند کرد. آنچه امروز براساس پیش‌بینی این شرکت شاهد تحقق آن هستیم، حضور سیستم‌هایی تحت‌عنوان TuringBot است. حال همین شرکت پیش‌بینی می‌کند که در‌سال ۲۰۲۳، TuringBotها نزدیک به ۱۰ درصد از کدهای سراسر دنیا را خواهند نوشت. شرکت داده IDC نیز پیش‌بینی می‌کند که، درنتیجه‌ افزایش خودکارسازی توسعه‌ نرم‌افزارها، شغل توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار تغییر می‌کند و با گرفتن شکل مدیریتی و نظارتی به خود پیچیده‌تر می‌گردد. توسعه‌ نرم‌افزارهای هوش مصنوعی از این قاعده مستثنی نخواهد بود. طبق پیش‌بینی IDC تا‌انتهای سال ۲۰۲۳، بیشتر سازمان‌ها در دست‌کم ۳۰ درصد از برنامه‌های خودکارسازی و هوش مصنوعی‌شان، به ابزارهای توسعه‌ای بدون کد روی می‌آورند. تمامی این رویدادها به‌گسترش مقیاس انقلاب دیجیتالی و البته، دموکراتیزه شدن هوش مصنوعی کمک می‌کنند.

طبق آمار Forrester، در‌حال‌حاضر ۶۵ درصد از بازاریاب‌های B2B برای بهبود تجربه‌ مشتریان و برقراری ارتباط با آنها از مکالمات خودکار و دستیارهای مجازی مجهز به هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این روند در‌سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت. طی ‌سال آینده، شرکت‌ها سعی خواهند کرد تا با تکیه بر فناوری‌های مکالمه‌ای خدمات خود را از رقبایشان متمایز سازند و احترام و توجه لازم را به مشتریان‌ ارائه دهند.

بیشتر بخوانید  رونمایی از دستیار امنیت سایبری مایکروسافت مبتنی‌ بر GPT-4

مطالعات Gartner نشان می‌دهند که، امروزه در‌سطح دنیا حدود ۱۷ میلیون نفر در مراکز تماس با مشتریان مشغول ‌به ‌کار هستند. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که سطح خودکارسازی تعاملات این کارکنان از ۶/۱ درصد حال‌حاضر به ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۶ می‌رسد. در‌این‌بازه‌ زمانی، کاربرد هوش مصنوعی‌های مکالمه‌ای در مراکز تماس با مشتریان به کاهش ۸۰ میلیارد دلاری هزینه‌های مربوط به نیروی کار می‌انجامد.

Forrester پیش‌بینی می‌کند که در‌سال ۲۰۲۳، سیستم‌های هوش مصنوعی عواملی همچون بیمه، موقعیت مکانی، دسترسی‌پذیری، احتمال لغو و سوابق درمانی را تحلیل می‌کنند، تا گردش‌های کاری و برنامه‌ریزی خدمات بهداشت‌ودرمان را بهینه سازند. تحلیل این داده‌ها باعث می‌شود مشکلات پرهزینه‌ رفع شوند. به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های هوشمند می‌توانند براساس متغیرهایی همچون احتمال پاسخگویی، با بیماران حاضر در لیست ‌انتظار تماس بگیرند و بدین‌ترتیب، مدت‌زمان انتظار برای مراجعه به پزشک را که به‌صورت میانگین ۶/۲۰ روز به‌طول می‌انجامد، ۲۵ درصد کاهش دهند. تحقیقات Forrester حاکی ‌از‌ این‌ است که، خدمات جزئی بهداشت‌ودرمان در اولویت این تغییرات قرار خواهند ‌گرفت و به ‌صورت ‌کلی، با کاهش فشار فزاینده در این حوزه، تجربه‌ مراجعان و بیماران را ارتقاء خواهند ‌بخشید.

امروزه هوش مصنوعی در عملیات‌ اساسی حوزه‌های مختلف ادغام‌ شده است. در‌این‌راستا، مطالعات شرکت Forrester نشان‌‌ داده‌ که در سال ۲۰۲۲، ۷۳ درصد از متخصصین تحلیل ‌داده به ‌سراغ فناوری‌های هوش مصنوعی رفته و ۷۴ درصد از این تعداد، شاهد تأثیر مثبت این تغییر در سازمان‌هایشان بوده‌اند.

جایگاه هوش مصنوعی و روند پیشرفت آن شتاب بسیار بالایی دارد. اگر سال ۲۰۱۸ از الکسا می‌پرسیدید: «سال بعد را چطور پیش‌بینی می‌کنی؟» در پاسخ می‌گفت: «می‌خواهید این روز را در تقویم باز کنم؟». ولی امروزه، این دستیار دیجیتال معذرت‌خواهی می‌کند و می‌گوید که نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی ‌کند. طی ۳ سال گذشته، شاهد نمونه‌های فراوانی از پیشرفت این فناوری‌ها بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید  توانایی هوش مصنوعی در پیش‌بینی آهنگ‌های موفق

در سال ۲۰۲۲، اخبار شگفت‌آوری از مدل‌های زبانی بزرگ شنیدیم. یکی از جدیدترین دستاوردهای این مدل‌ها که تحت‌عنوان مدل‌های بنیادین نیز شناخته می‌شوند، ChatGPT است که از زمان انتشارش تاکنون یعنی کمتراز یک ماه، حدود یک میلیون کاربر جذب کرده است. کاربران این مدل عمدتاً توسعه‌دهندگان نرم‌افزار هستند که برای حل مشکلات کدنویسی از آن استفاده می‌کنند.

The Verge می‌گوید که Stack Overflow، وب‌سایت محبوب پرسش‌وپاسخ برای کدنویس‌ها و برنامه‌نویس‌ها، در‌حال‌حاضر به کاربرانش اجازه نمی‌دهد پاسخ‌هایی را که به وسیله‌ ChatGPT تولید شده‌اند، در این پلتفرم به اشتراک بگذارند، زیرا معتقد است پاسخ‌هایی که ChatGPT به‌سرعت ارائه می‌دهد، بعد از بررسی دقیق‌تر اشتباه از آب درمی‌آیند.

علت اهمیت هوش مصنوعی / چرا هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی برای آینده ما بسیار مهم است زیرا هوش مصنوعی پایه و اساس یادگیری کامپیوتر را تشکیل می دهد. از طریق هوش مصنوعی، رایانه ها می توانند حجم عظیمی از داده ها را به کار گیرند و از هوش آموخته شده خود برای تصمیم گیری و نتیجه گیری بهینه در زمانی استفاده کنند که از انسان انتظار انجام این موارد می‌رود. هوش مصنوعی مسئول همه چیز است، از پیشرفت های پزشکی در تحقیقات سرطان گرفته تا تحقیقات پیشرفته تغییرات آب و هوایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *