سرمایه‌گذاری در بازار کرپیتو / معایب و مزایا

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از روزی که بیت کوین (bitcoin.org) و بلاک چین پا به عرصه ی ظهور گذاشتند همواره منتقدینی داشته اند و دارند. بسیاری از منتقدین ارزهای دیجیتال منتظر افت این ارزها هستند، اما احتمالا هیچ وقت ارزهای دیجیتال به این نتایج نخواهند رسید. به همین دلیل است که برخی از بزرگان اقتصادی جهان فناوری بلاک چین را بهترین ابتکار قرن در تاریخ اینترنت می دانند.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) نوع خاصی از پول دیجیتالی است که به صورت الکتریکی تولید می‌شود. ذخیره‌ی ارز دیجیتال نیز به‌صورت دیجیتالی و در کیف پول‌های دیجیتالی انجام می‌شود. در واقع ارز دیجیتال دارایی دیجیتالی است که ممکن است مانند سهام و اوراق قرضه، ارزش خود را افزایش دهد یا از دست بدهد. پس، کریپتوکارنسی دارایی دیجیتالی است که از فناوری بلاک چین برای واگذاری مالکیت به هر واحد استفاده می‌کند. نکته‌ی مهم این است که برای تولید ارز دیجیتال و ارسال و دریافتش نیازی به بانک‌ها یا مراکز متمرکز نیست. کریپتوکارنسی از سیستم‌های رمزنگاری شده به هنگام معاملات استفاده می‌کند.

نکته‌ی جالب درباره‌ی ارز دیجیتال این است که ارزش یک واحد کریپتوکارنسی به این بستگی دارد که مردم بخواهند واحدهای ارز دیجیتال را بخرند. یعنی اگر افراد زیادی کریپتو بخرند، ارزشش افزایش پیدا می‌کند و اگر افراد خرید کریپتو را متوقف کنند، ارزش آن کاهش پیدا می‌کند. ارتباط بین اعتماد و ارزش همیشگی است.

بیشترین استفاده‌ای که در حال حاضر از ارز دیجیتال می‌شود معاملات است. معامله یا ترید ارز دیجیتال خرید و فروش مکرر رمز ارزها برای کسب سود بیشتر است. معامله‌گر یا تریدر با خرید و فروش ارزهای دیجیتال و با استفاده از نوسان قیمت‌ها تلاش می‌کند سود بیشتری کسب کند. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال محدود به کاربران سرمایه‌گذار نیست و شرکت‌ها نیز وارد بازار ارز دیجیتال شده‌اند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی در آمازون؛ ربات‌ها بررسی محصول می‌نویسند!

اگرچه بیشتر کاربران به بازار کریپتو به چشم سرمایه گذاری کوتاه‌مدت و پربازده نگاه می‌کنند، کاربردهای متنوع ارز دیجیتال در حال گسترش است. بعضی از کسب و کارهای معتبر و بزرگ مانند Whole Foods، Etsy، Expedia و PayPal امکان پرداخت به‌صورت رمزارز را در ازای دریافت خدمات فعال کرده‌اند. حتی برای مبادله کالا یا خدمات دو شخصی که علاقه‌مند به پرداخت با ارز دیجیتال باشند می‌توانند از این طریق به مبادله بپردازند.

طبق آمار اتحادیه فین‌تک سنگاپور، از سال ۲۰۲۱ بیشتر از سیصد میلیون نفر وارد بازار کریپتوکارنسی شده‌اند و خرید ارز دیجیتال را تجربه کرده‌اند. سیصد میلیون نفر از کل مردم جهان زیر ۴ درصد از افراد را شامل می‌شود، اما میان همین افراد نیز رقابت شدیدی در سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر در جریان است. از سوی دیگر، pewresearch.org آماری منتشر کرده است که ۸۶ درصد از آمریکایی‌ها درباره سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و بازار کریپتو اطلاعات زیادی ندارند و تا به حال فقط ۱۶ درصد از مردم آمریکا از ارزهای دیجیتال استفاده کرده‌اند.

سه دلیل عمده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال:

  1. شما با سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال از کاهش ارزش پولتان در مقابل تورم کنونی جلوگیری می کنید.
  2. همان طور که می دانید با توجه به شرایط کنونی کشور و ثبات نداشتن قیمت دلار، با تبدیل پول ریالی خود به دلار و خرید ارز های دیجیتال یک معامله دو سر سود انجام داده اید.
  3. این ارزها می‌توانند دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می کنند.

با تمام این اوصاف، یک اشتباه بزرگ برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ اینکه تحت تاثیر جو بازار یا رشد بالای این ارزها قرار بگیرید و ترس از دست دادن سود باعث شود مقدار زیادی از یک ارز را در اوج قیمتی خریداری کنید در حالی که هیج شناختی از آن رمز ارز ندارید. این یک اشتباه بسیار خطرناک است و نباید مرتکب آن شوید.

بیشتر بخوانید  به‌روزرسانی iOS 16.6 و iPadOS 16.6 منتشر شد

روش‌های متنوع برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال:

  • خرید و نگهداری ارز دیجیتال (هولد یا هودل کردن)
  • آربیتراژ (اختلاف قیمت بین صرافی‌ها)
  • ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال
  • تریدینگ و معامله گری
  • شناسایی و شرکت در ایردراپ‌های معتبر
  • استکینگ و سود سپرده گذاری ارز دیجیتال
  • ربات‌های معامله گری و استفاده از هوش مصنوعی
  •  شرکت در ICO , IEO , IDO ها
  • دریافت دستمزد با ارز دیجیتال
  • درآمد از بازی‌های بلاک چینی
  • قرض دادن ارزهای دیجیتال
  • ساخت، خرید و فروش NFT

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال دارید باید بهترین روش‌های آن را بشناسید.

خرید ارز دیجیتال از صرافی و نگهداری (هولد یا هودل کردن) یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای معامله گران به شمار می‌رود. ریسک سرمایه گذاری در این بخش پایین است و میزان بازدهی و مدت زمان لازم برای بازدهی زیاد است. کاربران برای هودل کردن نیاز به سرمایه‌ی اولیه دارند.

ماینینگ یکی دیگر از راه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در بخش کریپتوکارنسی است. البته به خاطر داشته باشید که باید ارز دیجیتال موردنظرتان قابلیت کسب از طریق ماینینگ داشته باشد. ضمن اینکه ماینینگ در برهه‌هایی از زمان سود بالا دارد که قیمت ارز دیجیتال مدنظر بیشتر از گس فی لازم برای ماینینگ باشد.

تریدینگ و معامله گری را می‌توان برای تریدرها روشی مناسب دانست. در تریدینگ میزان ریسک و بازدهی بالا و مدت زمان بازدهی پایین است. برای تریدینگ حتما باید سرمایه اولیه داشته باشید.

سخن آخر

باید در نظر داشته باشید که ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری معمولی نیستند. نوسانات قیمت ارز های دیجیتال بسیار بالاست. هنوز قوانین آن واضح و مشخص نیست و ریسک این وجود دارد که دولت این ارزها را ممنوع کند، یا اینکه به هر دلیلی دسترسی‌تان به کیف پول را از دست بدهید. بنابراین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک است.

بیشتر بخوانید  افزایش 40 درصدی حملات فیشینگ در حوزه رمزارزها تنها در یک سال

به همین خاطر اگر قصد سرمایه گذاری دارید، فقط باید آن مقدار از سرمایه‌تان که حتی اگر کاملا از بین برود هیچ خللی در زندگی شما ایجاد نشود را در این زمینه سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *