برگ برنده جدید گوگل در جنگ هوش مصنوعی / ابررایانه بی‌رقیب برای تربیت هوش مصنوعی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

شرکت آلفابت – شرکت مادرِ گوگل – روز سه‌شنبه جزئیات جدیدی در مورد ابررایانه‌هایی که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند منتشر کرد و گفت این سیستم‌ها سریع‌تر و کارآمدتر از سیستم‌های مشابه انودیا هستند.

گوگل تراشه سفارشی خود را تحت عنوان واحد پردازش تنسور یا TPU طراحی کرده است. گوگل از این تراشه‌ها برای بیش از 90 درصد کار شرکت در حوزه آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کند، فرایندی که در آن هوش مصنوعی برای تولید جواب‌هایی شبه‌انسانی آموزش می‌بینید.

Google TPU اکنون به نسل چهارم خود رسیده است. گوگل روز سه‌شنبه مقاله‌ای علمی منتشر کرد که در آن توضیح می‌دهد که چگونه بیش از ۴۰۰۰ تراشه را با استفاده از سوئیچ‌های اپتیکال سفارشی خود برای کمک به اتصال ماشین‌های جداگانه در یک ابررایانه به هم متصل کرده است.

بهبود این ارتباطات به یکی از کانون‌های اصلی رقابت در میان شرکت‌هایی تبدیل شده است؛ چون هوش‌های مصنوعی مشهوری مانند Bard Google یا ChatGPT OpenAI را تقویت می‌کنند و کارکرد بهتر آن‌ها باعث بهبود عملکرد این هوش‌های مصنوعی می‌شود.

گوگل مدعی شده است که ابررایانه‌هایش پیکربندی مجدد اتصالات بین تراشه‌ها را آسان می‌کنند و به جلوگیری از مشکلات و افزایش عملکرد کمک می‌کنند.

نورم جوپی و دیوید پترسون، از مهندسان گوگل، در یک پست وبلاگی در مورد این سیستم نوشتند: این انعطاف‌پذیری به ما اجازه می‌دهد تا توپولوژی اتصال ابررایانه‌ای را برای تسریع عملکرد یک مدل زبان یادگیری ماشین تغییر دهیم.

گوگل در حالی جزئیات مربوط به ابررایانه خود را منتشر می‌کند که این ابررایانه از سال 2020 در یک مرکز داده در شهر میز ایالت اوکلاهاما، در داخل شرکت آنلاین شده است. گوگل گفت که استارت‌آپ Midjourney از این سیستم برای آموزش مدل خود استفاده کرده است، هوش مصنوعی که پس از دریافت چند کلمه تصاویر تازه‌ای تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید  برنامه Paint و Photos ویندوز ۱۱ به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز می‌شوند

در این مقاله، گوگل اعلام کرد که تراشه‌های آن تا 1.7 برابر سریع‌تر و 1.9 برابر انرژی کارآمدتر از سیستم مبتنی بر تراشه A100 انویدیا در مدل‌های مشابه است، تراشه‌هایی که با نسل چهارم TPU در بازار وجود داشت.

سخنگوی انویدیا تا این لحظه از اظهارنظر خودداری کرد. گوگل گفت که نسل چهارم خود را با تراشه پرچمدار فعلی انویدیا H100 مقایسه نکرده است زیرا H100 بعد از تراشه گوگل به بازار آمد و با فناوری جدیدتر ساخته شده است. گوگل اشاره کرد که ممکن است روی یک TPU جدید کار کند که با Nvidia H100 رقابت کند، اما جزئیاتی از این مسئله ارائه نکرده است.

مقاله منتشر شده از سوی گوگل در واقع پرده جدیدی از نبرد هوش مصنوعی است. گوگل با مقاله جدید خود و تأکید روی توانمندی سخت‌افزاری که دارد می‌خواهد بگوید که پتانسیل رقابت با ChatGPT را دارد و قرار نیست با یک ایراد کوچک در Bard از رقابت کنار بکشید.

باید صبر کرد و دید دور جدید رقابت غول‌های فناوری به کجا می‌رسد. آیا سیطره گوگل بر دنیای فناوری و داده و موتور جست‌وجو واقعاً در خطر قرار می‌گیرد یا این غول دنیای آی‌تی برگ برنده دیگری رو می‌کند. برای پاسخ به این سؤال به نظر می‌رسد باید حداقل 6 ماه تا یک سال صبر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *