حرکت شگفت‌انگیز مولتی میلیاردر ایرانی / دارا خسروشاهی راننده اوبر شد + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

مدیرعامل ایرانی شرکت اوبر از تجربه چندین ماهه رانندگی خود در این شرکت به صورت مخفی و تحت عنوان یک کمپین خبر داد.

به گزارش ایرانی متا، دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی‌تبار شرکت اوبر اخیرا اعلام کرد در طول پاندمی کرونا، چند ماه را به‌صورت مخفی و تحت‌عنوان یک کمپین، در قالب راننده این شرکت مشغول به کار شده تا تجربه رانندگان را شخصا لمس کند. البته این تجربه باعث شد تا او تک تک فرضیاتی که در ذهن داشت را دوباره مورد بررسی قرار دهد.

اوبر چیست؟

اوبر یک سرویس هم‌سفری آنلاین در آمریکاست که با نصب اپلیکیشن آن در تلفن‌های هوشمند، می‌توان تاکسی دربست گرفت و به‌طور خودکار، مسافران را با نزدیکترین راننده مرتبط کرده و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد.

با بررسی‌های انجام شده، اوبر نخستین شرکت نوپا در جهان است که بیشترین و گرانترین سهام را دارد. پس از تغییراتی که در اوبر انجام شد از تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۱۷ برابر با ۶ شهریور ۱۳۹۶ دارا خسروشاهی به عنوان مدیر عامل اجرایی آن برگزیده شد.

شرکت اوبر در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان اوبرکَب توسط گرت کمپ و تراویس کالانیک بنیان‌گذاشته شد.

در روز سال نو میلادی ۲۰۰۹ پس از اینکه کمپ و دوستانش برای استخدام یک راننده شخصی ۸۰۰ دلار آمریکا هزینه کردند کمپ تصمیم گرفت که روشی پیدا کند که هزینه رفت‌وآمد را کاهش دهد. به نظر کمپ، تقسیم هزینه رفت‌وآمد بین مسافران باعث کاهش چشمگیر آن می‌شد و تفکر او به راه‌اندازی اوبر انجامید.

در آغاز ۲۰۱۹ تخمین زده شد که اوبر ۱۱۰ میلیون کاربر در سراسر جهان داشته باشد که ۶۹ درصد بازار مسافربری آمریکا را شامل می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۹ (میلادی) یک میلیارد سفر انجام داد.

بیشتر بخوانید  پشتیبانی مایکروسافت از کورتانا متوقف می‌شود

دارا خسروشاهی کیست؟

دارا خسروشاهی (زاده ۷ خرداد ۱۳۴۸ در تهران) مالک کسب‌وکار ایرانی آمریکایی و مدیر عامل اجرایی اوبر است. او پیشتر مدیر عامل اجرایی اکسپیدیا بود.

دارا خسروشاهی در سال ۱۹۹۱ کارشناسی مهندسی بیوالکتریک خود را از دانشگاه براون گرفت؛ و مانند برخی از اعضای خانواده خود در امور مالی و فناوری مشغول کار شد.

دارا خسروشاهی از ۱۹۹۱ (میلادی) هفت سال برای بانک سرمایه‌گذاری الن و همکاران کار کرد. در ۱۹۹۸ (میلادی) به دعوت بری دیلر به عنوان رئیس مشاور ارشد برنامه‌ریزی راهبردی رئیس شرکت به شرکت یواس‌ای نتورک پیوست. پس از آن، در شرکت دیگر بری دیگر، به جایگاه مدیر ارشد مالی آی‌ای‌سی رسید.

آی‌ای‌سی شرکت اکسپدیا را در سال ۲۰۰۱ (میلادی) خرید. دارا خسروشاهی از سال ۲۰۰۵ به مدیر عامل اجرایی آن شرکت برگزیده شد و آن را بدل به پردرآمدترین آژانس مسافرتی آنلاین آمریکا کرد. دامنه کار این شرکت را به شصت کشور جهان توسعه داد و درآمد آن را چهار برابر کرد. وی همچنین در کنار مسئولیت‌های بسیار خود از سال ۲۰۱۵ در هیئت مدیرهٔ نیویورک تایمز کمپانی نیز عضویت دارد.

نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۶ درآمد دارا خسروشاهی را در میان بالاترین درآمد مدیران عامل در آمریکا (بیش از ۹۶ میلیون دلار آمریکا) معرفی کرد.

در ۲۷ اوت ۲۰۱۷ هیئت مدیره اوبر به او به عنوان مدیر عامل اجرایی تازه رای دادند و او را به عنوان مدیر عامل جدید ارزشمندترین شرکت نوپای فناوری در جهان برگزیدند. اوبر در شرایطی به دارا خسروشاهی سپرده شد که بحران سختی را تجربه می‌کرد.

تجربه خسروشاهی از رانندگی در اوبر

آقای خسروشاهی در طول چند ماه، بدون آنکه شناسایی شده و خودش را معرفی کند، در قالب راننده، ده‌ها مسافر را در شهر سانفرانسیسکو جابجا کرد.

او حالا در گفتگو با وال استریت ژورنال گفته:« فکر می‌کنم در این صنعت به‌طور کلی، تا حدودی رانندگان دست کم گرفته می‌شوند.» او از این تجربه که به‌عنوان یک راننده اوبر مسافران را جابجا می‌کرد، بهره برد تا تغییرات مهمی را در اپلیکیشن اوبر اعمال کند.

بیشتر بخوانید  خدمات آنلاین اپل روی دستگاه‌های قدیمی غیرفعال می‌شود

در طول مدتی که او به عنوان راننده اوبر مشغول فعالیت بود، به دلیل رد کردن درخواست برخی از مسافران و دریافت انعام از برخی از مشتریان از سوی اپلیکیشن تنبیه شد و در عین حال با چندین چالش دیگر نیز روبرو شد که به او کمک کرد تا مشکلاتی که راننده‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند را از نزدیک لمس و درک کند.

خسروشاهی با به اشتراک گذاشتن تجربیاتش در طول آن دوره اعلام کرد که برای ثبت‌نام به‌عنوان راننده اوبر با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل رد کردن درخواست برخی ازمسافران، از سوی اپلیکیشن تنبیه شده و در عین حال یادآوری کرد که بی‌ادبی برخی از مسافران اوبر، برایش سخت و غیرقابل تحمل بوده.

کمپین آقای خسرو شاهی که پروژه بومرنگ نام داشت، باعث شد تا یکی از بزرگترین تغییرات در کسب و کار اوبر از زمان آغاز به کار آنها در سال ۲۰۰۹ اعمال شود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که مدیرعامل اوبر برای افزایش سود کمپانی از سوی سرمایه‌گذاران به شدت تحت فشار بود.

از سال ۲۰۲۱ و با بهبود شرایط اقتصادی، اوبر با کمبود نیروی کار مواجه شد. مسئولان کمپانی دریافتند که باید تلاش‌هایی فراتر از ارائه پیشنهاد پاداش، برای جذب راننده انجام دهند و در عین حال با تغییرات سختی که رانندگان طلب می‌کردند کنار آمدند و در نهایت مزد این تلاش‌ها را گرفتند.

این تغییرات باعث شد تا درآمد سهم کمپانی اوبر در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده و اولین سود تعدیل شده تمام سال خود از زمان تاسیس به بعد را به ثبت برساند. طبق آنالیز انجام شده توسط شرکت تحقیقات بازار YipitData، حالا ۷۴% بازار شرکت‌های جابجایی مسافر آمریکا دراختیار اوبر است که این عدد در اوایل سال ۲۰۲۰، تنها ۶۲% بود.

بیشتر بخوانید  «متا» 20 درصد از سرمایه‌گذاری خود را به متاورس اختصاص خواهد داد

خسروشاهی ادامه داد:« مجموعا تجربه خیلی بدی بود.»

او تجربه‌اش به‌عنوان راننده اوبر را با یک خودروی تسلای دست دوم آغاز کرد و با این خودرو، مسافران را در سطح شهر جابجا می‌کرد. بعد از اتمام این ماجراجویی بود که آقای خسروشاهی تغییرات متعددی را در کمپانی اعمال کرد و البته طبق گفته خودش هنوز مسیری طولانی پیش روست.

یک پاسخ

  1. لطفا چند نفر از مدیران خودمان را جهت همفکری و مساعدت خدمت شرکت اوبری بفرستید تا آن شاالله راندمان شرکت چند برابر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *