خالق ChatGPT: عصر هوش مصنوعی غول‌پیکر به پایان رسید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
به گفته سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، عصر مدل‌های زبانی غول‌پیکر پایان یافته و هوش مصنوعی باید به شیوه‌های دیگری بهبود یابد.
به گزارش ایرانی متا، زومیت نوشت: توانایی‌های حیرت‌انگیز ChatGPT، چت‌بات خبرساز شرکت OpenAI، باعث افزایش شدید محبوبیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی هوش مصنوعی شده است؛ با‌این‌حال، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، روز گذشته گفت استراتژی تحقیقاتی‌ای که به تولد چت جی‌پی‌تی منتهی شد، به‌پایان رسیده است. گفتنی است مشخص نیست که پیشرفت‌های بعدی هوش مصنوعی قرار است از‌طریق چه استراتژی‌هایی به‌دست بیایند.

در سال‌های اخیر، OpenAI به پیشرفت‌های تحسین‌برانگیزی در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی دست پیدا کرده است. این شرکت الگوریتم‌های یادگیری ماشین را که پیش‌تر ساخته شده بودند، بسیار بزرگ‌تر کرد. GPT-4، جدیدترین پروژه‌ی مدل زبانی OpenAI، احتمالاً برپایه‌ی تریلیون‌ها کلمه و هزاران پردازنده‌ی گرافیکی پرقدرت تعلیم داده شده است. دستیابی به چنین مدل پیشرفته‌ای نیازمند هزینه‌ی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است.

سم آلتمن می‌گوید پیشرفت‌های بیشتر هوش مصنوعی قرار نیست در نتیجه‌ی بزرگ‌ترکردن مدل‌های زبانی حاصل شود. مدیرعامل OpenAI اعتقاد دارد پایان عصر مدل‌های غول‌پیکر فرارسیده است و او و اعضای تیمش در تلاش‌اند تا مدل‌ها را به شیوه‌‌هایی دیگر بهتر کنند.

گفته‌های غیرمنتظره‌ی سم آلتمن جدیدترین نمونه از تحولات برق‌آسای حوزه‌ای است که در ماه‌های اخیر به ترند اول صنعت فناوری تبدیل شده است. از زمان انتشار ChatGPT در پایان سال گذشته‌ی میلادی، مایکروسافت از فناوری به‌کاررفته در این چت‌بات در بسیاری از سرویس‌هایش ازجمله موتور جست‌و‌جوی بینگ استفاده کرده و گوگل نیز سراغ معرفی چت‌باتی به نام «بارد» رفته است.

در همین حین که مدیرعامل OpenAI از پایان عصر مدل‌های بزرگ می‌گوید، استارتاپ‌های دیگری نظیر Anthropic و AI21 و Cohere و Character.AI که بودجه‌ی مالی زیادی در‌اختیار دارند، با تمام توان می‌کوشند تا مدل‌های زبانی بسیار بزرگ‌تری بسازند.

بیشتر بخوانید  استفاده لینکدین از هوش مصنوعی OpenAI برای تکمیل پروفایل کاربرانش

بر‌اساس گزارش وایرد، احتمالاً GPT-4 آخرین مدل زبانی بزرگ OpenAI خواهد بود. آلتمن فعلاً نگفته است که شرکتش برای بهینه‌سازی هوش مصنوعی سراغ چه روش‌های دیگری می‌رود. یکی از بنیان‌گذاران Cohere با گفته‌های آلتمن موافق است و می‌گوید مدل‌های زبانی را می‌توان بدون اضافه‌کردن پارامترهای جدید، بهبود چشمگیری بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *