بحران در گوگل؛ آیا Bing جای Google را در گوشی‌های سامسونگ می‌گیرد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ظاهراً عواقب ظهور ChatGPT برای گوگل زودتر از آن چه به نظر می‌رسید ظاهر شده است. به دنبال برخی شایعات درباره جایگزینی بینگ با گوگل در گوشی‌های هوشمند سامسونگ شرکت آلفابت – شرکتِ مادر گوگل – بزرگ‌ترین کاهش یک‌روزه سهام خود در بیش از دو ماه گذشته را تجربه کرد. در مقابل مایکروسافت 1.7 درصد رشد کرد.

البته این اولین باری نیست که در سالِ جاری سهام گوگل به دلیل ترس از نوآوری و قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت ضربه خورده است. در ماه فوریه، سهام این شرکت پس از ارائه هوش مصنوعی گوگل کاهش یافت. هوش مصنوعی گوگل در ارائه خود ضعف‌های جدی نشان داد که باعث شد سرمایه‌گذاران آن را در قواره رقابت با محصول مایکروسافت ندانند.

رویداد گوگل تنها یک روز پس از آن برگزار شد که مایکروسافت نسخه تازه Bing را که با ChatGPT یکپارچه شده بود رونمایی کرد. در نتیجه پس از سال‌ها بی‌اهمیت بودن مایکروسافت با بینگ بازگشته بود و گوگل باید به آن توجه می‌کرد. تهدید بینگ برای تسلط جستجوی گوگل در ماه‌های اخیر با اضافه شدن فناوری OpenAI برای ارائه پاسخ‌های ChatGPT مانند به درخواست‌های کاربران تشدید شده است.

از دست دادن سامسونگ یعنی به خطر افتادن اقتدار گوگل در حوزه سرچ

اما خبر اخیر، یعنی جایگزینی Bing با Google در گوشی‌های سامسونگ از هر خبری بدتر است. جستجو برای بیش از دو دهه در مرکز تجارت و قدرت گوگل بوده است. از سوی دیگر در گذشته اعتبار هوش مصنوعی و الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل به‌سختی زیر سؤال می‌رفت. با این حال این شرکت در چند ماه گذشته تلاش کرده تا ثابت کند که آنچه را که برای انتقال جستجو به آینده‌ای همگام با هوش مصنوعی نیاز است دارد، کاری که در آن موفق نبوده است. عدم موفقیتی که می‌تواند به از دست رفتن بازار سامسونگ منجر شود.

بیشتر بخوانید  الکتریکی کردن همه چیز چطور می‌تواند آمریکا را نجات دهد؟

نیویورک‌تایمز گزارش داده که گوگل به دنبال ایجاد تغییرات “رادیکال” در پیشنهادهای جستجوی خود است تغییری که با اخبار تغییر موتور جست‌وجوهای پیش‌فرض سامسونگ سرعت گرفته است. شاید بپرسید چرا رادیکال؛ چون گوگل 3 میلیارد دلار از قرارداد با سامسونگ سود می‌برد.

نیویورک‌تایمز روز یکشنبه با استناد به پیام‌های داخلی گوگل گزارش داد، کارمندان گوگل وقتی از ایده سامسونگ برای تغییر موتور جست‌وجو مطلع گشتند، شوکه شدند. به گزارش تایمز، تمدید قرارداد بین آلفابت و تولیدکننده پیشرو گوشی‌های هوشمند، یعنی سامسونگ، در حال مذاکره است و سامسونگ همچنان می‌تواند به گوگل پایبند باشد، اما ظاهراً خطر جدی است.

نمایندگان گوگل در مورد مذاکرات این شرکت با سامسونگ اظهارنظری نکرده‌اند، آن‌چنان‌که نماینده سامسونگ نیز از اظهارنظر خودداری کرد.

ارتباط گوگل با سامسونگ کلیدی است، زیرا همه گوشی‌های سامسونگ بر روی سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شوند و گوگل موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آن‌ها است. بر اساس داده‌های IDC، سامسونگ در سال 2022،261 میلیون گوشی هوشمند را روانه بازار کرده است که همگی از نرم‌افزار اندروید گوگل استفاده می‌کنند. این شرکت کره‌ای همکاری‌های دیرینه‌ای با مایکروسافت و گوگل دارد و دستگاه‌هایش با برنامه‌ها و سرویس‌های هر دو، مانند OneDrive و Google Maps مجهز شده است.

منتظر هوش مصنوعی Magi باشیم؟

گوگل در حال کار بر روی چندین پروژه برای به‌روزرسانی و بهبود سرویس‌های جستجوی خود و جلوگیری از واگذاری زمین به رقیب است. به گزارش تایمز، این موارد شامل افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی به پیشنهادهای موجود در گوگل، تحت پروژه‌ای به نام Magi است که در حال حاضر بیش از 160 نفر روی آن کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید  سامسونگ بالاخره به جنجال عکاسی از ماه واکنش نشان داد

لارا لوین، سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای گفت: گوگل از ارائه ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای جستجو هیجان‌زده است و به زودی جزئیات بیشتری را به اشتراک خواهد گذاشت.

گوگل برای چندین دهه با سهمی بیش از 80 درصد بر بازار جستجو تسلط داشته است، اما وال‌استریت نگران است که این شرکت در رقابت سریع هوش مصنوعی از مایکروسافت عقب بماند، مایکروسافتی که موتور جست‌وجوی آن، Bing سهمی تک‌رقمی از بازار جستجو دارد.

جیمز کوردول، تحلیلگر سهام آتلانتیک گفت: سرمایه‌گذاران نگران هستند که گوگل به یک انحصارگر تنبل در جستجو تبدیل شده باشد و تحولات چند ماه اخیر به عنوان زنگ خطری باشد. کوردول اضافه کرد که هزینه‌های بالقوه مرتبط با رقابتی‌تر کردن جستجوی Google نسبت به Bing مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می‌تواند باعث نگرانی شود.

سرنوشت یک رقابت؛ منتظر سقوط گوگل باشیم؟

باید دید که آیا سامسونگ این کار را انجام می‌دهد و در نهایت گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض با Bing تعویض می‌کند یا خیر. سامسونگ و گوگل همکاری بسیار نزدیکی دارند، بنابراین ممکن است گوگل از راه دیگری دنبال تشویق شریک کره‌ای خود باشد. سامسونگ از تهدید حذف جستجوی گوگل برای نزدیک شدن به مذاکرات از موضع قدرت استفاده خواهد کرد و سپس هر امتیازی را که واقعاً بخواهد دریافت می‌کند.

البته سامسونگ همچنین باید به این فکر کند که می‌خواهد در سمت درست تاریخ باشد. اگر قرار است Bing نقشی محوری در آینده جستجوی آنلاین ایفا کند، بهترین کار برای سامسونگ است که با مایکروسافت همکاری کند، شرکتی که با ChatGPT می‌تواند رهبر بازار هوش مصنوعی در دهه‌های آینده باشد. گوگل امروز 95 درصد بازار سرچ موبایل و بینگ 1 درصد آن را دارد، اما هوش مصنوعی می‌تواند معادلات را عوض کند.

بیشتر بخوانید  سکند لایف؛ از قدیمی‌ترین پروژه متاورس دنیا چه می‌دانید؟

منبع: Yahoo News, Bloomberg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *