مایکروسافت تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود را تولید می‌کند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

برخی خبرها حکایت از آزمایش مایکروسافت بر روی تراشه اختصاصی خود به منظور کاهش وابستگی به انویدیا دارد.

به گزارش ایرانی متا، دیجیاتو نوشت: گزارشی تازه می‌گوید مایکروسافت ظاهراً درحال کار روی تراشه‌های اختصاصی خود است که می‌توانند برای تمرین مدل‌های زبانی بزرگ استفاده شوند و از وابستگی به تراشه‌های انویدیا جلوگیری کنند. این تراشه‌ها ظاهراً چند سالی است که در دست توسعه قرار دارند و حالا در داخل مایکروسافت و OpenAI آزمایش می‌شوند.

به گزارش وب‌سایت The Information، مایکروسافت برای کاهش وابستگی پرهزینه خود به انویدیا، درحال تولید تراشه‌های جدیدی است که امکان آموزش مدل‌های زبانی بزرگ را خواهند داشت. این تراشه‌ها از سال 2019 به‌صورت مخفیانه در دست توسعه قرار داشتند و حالا برای تعلیم مدل‌هایی مثل GPT-4 آزمایش می‌شوند.

انویدیا درحال‌حاضر اصلی‌ترین تأمین‌کننده سخت‌افزارهای پردازش هوش مصنوعی است. تخمین زده می‌شود که OpenAI برای تجاری‌سازی ChatGPT از بیش از 30 هزار GPU انویدیا H100 استفاده کرده باشد. حالا ظاهراً مایکروسافت به‌دنبال ساخت تراشه‌های اختصاصی خود است تا برای توسعه هرچه بیشتر در حوزه هوش مصنوعی، پول کمتری هزینه کند و وابستگی کمتری به سایر شرکت‌ها داشته باشد.

تراشه هوش مصنوعی مایکروسافت چه زمانی به‌کار گرفته می‌شود؟

گزارش حاضر می‌گوید مایکروسافت سرعت توسعه پروژه‌ای موسوم به Athena را افزایش داده که به تولید همین تراشه‌ها مربوط است. هرچند مشخص نیست که این تراشه‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان سرویس‌های ابری Azure قرار می‌گیرند یا خیر، ولی این غول ردموندی قصد دارد تراشه‌هایش را در حوالی سال آینده میلادی به‌صورت گسترده‌تر در داخل مایکروسافت و OpenAI به‌کار بگیرد.

مالک موتور جستجوی بینگ ظاهراً نقشه راه نسل‌های بعدی تراشه‌های خود را هم تهیه کرده است. به‌نظر نمی‌رسد که این تراشه‌ها جایگزین مستقیمی برای تراشه‌های انویدیا باشند، درعوض از این محصولات برای کاهش هزینه‌های جانبی در عرضه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در بینگ، مجموعه آفیس، گیت‌هاب و غیره استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید  چرا ChatGPT در ایتالیا فیلتر شد؟

اگر این گزارش درست باشد، مایکروسافت به جدیدترین غول فناوری تبدیل می‌شود که در کنار آمازون، گوگل و متا برای توسعه هوش مصنوعی، تراشه اختصاصی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *