جایگزین‌های پراید از راه رسیدند + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به گزارش ایرانی متا به نقل از گجت‌نیوز، گروه خودروسازی سایپا قصد دارد به‌زودی برای پراید دو جایگزین را به بازار عرضه کند که از این دو یک خودرو داخلی بوده و دیگری یک خودرو وارداتی خواهد بود. در ادامه با این دو جایگزین پراید آشنا خواهیم شد.

دو خودرو جایگزین پراید در ایران

کیا پگاس

گروه خودروسازی سایپا قصد دارد کیا پگاس را در قالب یک خودرو وارداتی به‌عنوان جانشین پراید به بازار عرضه کند. این خودرو به یک موتور ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۱۳۲ نیوتن‌متر را به‌تولید برساند.

سایپا پاژ

پاژ نیز به‌عنوان محصول جدید سایپا در اسفند ۱۴۰۲ معرفی خواهد شد تا بتواند جای پراید را در بازار ایران بگیرد. این خودرو به یک موتور ۳ سیلندر تنفس طبیعی مجهز خواهد شد که می‌تواند قدرتی برابر با ۷۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند.

گفتنی است در حال حاضر جزئیاتی از قیمت این دو خودروی جدید سایپا برای بازار ایران اعلام نشده و باید تا زمان عرضه منتظر بمانیم.

نگاهی به جایگاه هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

در حال حاضر هوش مصنوعی در تمامی بخش‌های صنعت خودروسازی کاربردهایی گوناگون دارد و در مراحل مختلف از طراحی، زنجیره تأمین و تولید گرفته تا پس از تولید و حتی خدمات پس از فروش و بیمه نیز بهره‌گیری از هوش مصنوعی دیده می‌شود.

از میان زمینه‌های کاربرد بسیار هو‌‌‌‌ش مصنوعی در خودروسازی می‌توان به این موارد به صورت فهرست‌وار اشاره کرد: سامانه‌های کمک راننده و ارزیابی ریسک و تجربه‌ راننده، یادگیری و تحلیل عادت‌های رانندگی، کاهش رانندگی با حواس‌پرتی، دسترسی مشتری، ارتقا تجربه‌ مشتری و سرنشینان خودرو، دسترسی شخصی‌سازی‌شده، مسیریابی خودکار و تصمیم‌گیری خودکار برای مدیریت زنجیره تأمین، پیش‌بینی حجم بازار، پیش‌بینی و تأمین مجدد، تولید و مونتاژ خودرو، حسگرهای اطلاعات برای بهبود عملکرد خودرو، بهینه‌سازی زنجیره تولید، استفاده از ربات برای کارهای سخت و پرخطر، کنترل کیفیت، تشخیص خطاها با دقت بالا و نظارت سازنده.

بیشتر بخوانید  افزایش نگرانی‌ها درباره استفاده متفاوت از هوش مصنوعی؛ جنگ‌های آینده شکلی جدید به خود خواهند گرفت؟

با افزایش نفوذ هوش مصنوعی، تقاضا برای وسایل نقلیه مستقل در 8 – 10 سال آینده افزایش پیدا می‌کند. طبق تخمین‌های FutureBridge، فروش وسایل نقلیه مستقل در سال 2019، 33 میلیون دستگاه بوده است و احتمالا تا سال 2030 به 80 میلیون دستگاه می‌رسد.

تقریبا 89% از وسایل نقلیه مستقل فروخته شده در سال 2019 در سطح 1 و تقریبا 11% از آن‌ها در سطح 2 بوده‌اند. در حال حاضر کاربرد یا پذیرش هوش مصنوعی در یک وسیله نقلیه مستقل در مراحل اولیه است و بیشتر در دستیار پارک و برنامه‌های رانندگی (تا حدی خودکار)، استفاده می‌شود. تعداد بسیار کمی از وسایل نقلیه (تقریبا 0.01٪) در سطح 3 هستند. با این وجود انتظار می‌رود فناوری هوش مصنوعی در صنعت خودرو در ده سال آینده به بلوغ برسد و وسایل نقلیه سطح 3 بیشترین سهم را در بازار داشته باشند. سپس به دنبال آن وسایل نقلیه سطح 2 و سطح 4/5 افزایش پیدا کنند.

AI مبنای اصلی خودروهای خودران (self-driving) و اتومبیل‌های متصل (connected) است. طبق برآورد بازار تا پایان سال 2030، حدود 85٪ از وسایل نقلیه (البته تا حدی)، اتومبیل‌های مستقل خواهند بود. البته در حال حاضر تعداد کمی از کشورها دارای زیرساخت‌های حمایتی (مانند جاده‌ها، مقررات و استانداردها) برای رانندگی خودکار هستند. بیشتر کشورهای پیشرفته (مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس، چین و ژاپن) تا سال 2025 زیرساخت‌های بهبودیافته‌ای برای وسایل نقلیه مستقل خواهند داشت. وسایل نقلیه مستقل سطح 3 تا پایان سال 2030 رایج‌تر خواهند بود و علاوه بر این، سطح 4 و 5 هم انتخاب خواهند شد.

5 پاسخ

  1. پراید پاژ! بگیم بهش بهتره، یه موتور پرایدو تو ده تا ماشین تا حالا گذاشتن به اسم ماشین جدید میفروشن واقعا که

  2. قیمت پراید پروازی هست ما الان درزمین هستیم اینا که معرفی نمودید با موتورجت درحال تکاپ هستن ما هنوز خسته شده پرایدیم

  3. سلام . باز همان پراید خوبه این ماشینهایی که معرفی می‌کنند قیمتش با سانتافه برابری میکنه مگه میشه کوئیک بشه قیمتش ۴۵۰ میلیون موتور سیکلت شده ۲۰۰ میلیون دوچرخه شده ۱۵ میلیون من که ماندم به کرایه تاکسی ندارم پیاده میرم و میام داخل شهر

  4. اسنپ که مجانی تا نونوایی هم بخوای با اسنپ بری ،بیشتر واست میسرفه تا ماشین بخری سوار بشی وپول ماشین را به کار بزنی خیلی به صرفه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *