واقعیت افزوده (AR) چیست و چگونه کار می‌کند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

پیش از این شاید ترکیب دنیای مجازی و دنیای واقعی، عجیب و افسانه‌ای به نظر می‌رسید؛ اما به لطف حضور تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های پیشرفته، این اتفاق دیگر دور از انتظار نیست. در این مقاله قصد داریم به مفاهیم مرتبط با واقعیت افزوده بپردازیم. بدانیم که این مفهوم چیست و چه کاربردی برای ما دارد. یک تکنولوژی نه چندان جدید که با ترکیب اطلاعات مجازی و دنیای واقعی، باعث شگفتی می‌شود. در ادامه با مقاله واقعیت افزوده (AR) چیست و چگونه کار می‌کند؟ همراه بمانید تا این تکنولوژی را بیشتر بشناسید.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده این تکنولوژی را توضیح دهیم باید بگوییم که این فناوری چیزی را به زندگی واقعی شما اضافه می‌کند. داده‌ها و اطلاعات دیجیتالی که ممکن است برای شما مفید یا سرگرم‌کننده باشند. این تکنولوژی، حس حضور در دنیای دیجیتالی را به شما می‌دهد در حالی که در دنیای واقعی خود هستید. با استفاده از نرم‌افزارها و یک وسیله دیجیتالی (عینک و…) می‌توان، تجربه‌ای تعاملی و خلاقانه از ترکیب دنیای دیجیتالی و حقیقی به دست آورد. این فناوری امروزه در بیشتر برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شود.
با استفاده از این فناوری جالب، اطلاعات و داده‌های دیجیتالی به دنیای واقعی اضافه می‌شوند و تجربه‌های جدیدی را خلق می‌کنند. به طور مثال، تصور کنید که در دنیای فیزیکی خود با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، باید دنبال یک موجود مجازی بگردید. این کار چطور انجام می‌شود؟ حتما جالب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، این طور نیست؟
یک بازی مشهور در سال 2016 که با استفاده از قابلیت واقعیت افزوده شکل گرفت، پوکمون گو (Pokémon Go) بود. بر طبق این بازی، بازیکن باید در دنیای واقعی همراه با ابزارهای دیجیتالی حاوی دوربین (موبایل، تبلت و…) مسیری را طی کند تا در نهایت موفق به رویت موجود دیجیتالی پوکمون شود. با مشاهده این موجود، بازیکن برنده محسوب شده و به مرحله بعد وارد می‌شد. این بازی برای پلتفرم‌های مختلف ساخته شد و در مدت زمان کمی به محدودیت بالایی دست پیدا کرد. اما در ادامه ببینیم که این تکنولوژی از کجا و چطور به وجود آمد.

بیشتر بخوانید  3 دلیل اهمیت اپل ویژن پرو؛ همه چیز تغییر خواهد کرد؟

 

واقعیت افزوده (AR) از کجا آمد؟

 

واقعیت افزوده (AR) که معادل آن در زبان انگلیسی (Augmented reality) است در یک زمان طولانی سر زبان‌ها افتاد. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که این تکنولوژی در سال 1966 توسط ایوان سوزرلند با اختراع نمایشگر سربند به وجود آمده است. اما باید بدانید که در سال 1950 فردی به نام مورتون هیلینگ، پیش از سوزرلند، دریچه‌ای را به دنیای واقعیت افزوده باز کرده بود. بسیاری از افراد مورتون هیلینگ را بنیان‌گذار و پدر تکنولوژی واقعیت افزوده می‌دانند. هیلینگ یک پروژه فیزیکی ایجاد کرد با شکلی شبیه به کلاه و عینک که روی سر قرار می‌گرفت. او سعی داشت، تصاویر داخل رایانه را توسط این ابزار مقابل چشم قرار دهد.

 

واقعیت افزوده (AR) چگونه کار می‌کند؟

واقعیت افزوده یکی از بزرگترین روند‌های فناوری شناخته می‌شود که توانایی شناسایی افراد و اشیاء را دارد. این فناوری می‌تواند یک دنیای جدید و شگفت‌انگیز ایجاد کند. اما سوال این است که این تکنولوژی چگونه کار می‌کند؟
شروع به‌کارگیری این تکنولوژی با استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مجهز به دوربین است. فرقی نمی‌کند که دستگاه، عینک مجهز به دوربین باشد یا تبلت و گوشی هوشمند؛ مهم این است که دستگاه مورد استفاده، دارای دوربین باشد تا ارتباط مورد نیاز بین دنیای مجازی و حقیقی شکل بگیرد. بر روی این دستگاه‌ها، نرم‌افزارهای خاص مربوط به تکنولوژی AR بارگذاری شده تا تجربیات جدیدی را برای کاربر خلق کند.
تکنولوژی AR توسط دوربین‌های موجود، اشیاء و افراد را بصورت هوشمند تشخیص می‌دهد و به تحلیل و پردازش شکل و حرکت آن‌ها مشغول می‌شود. بعد از این مرحله، انتقال داده‌ها و اطلاعات از فضای ابری اتفاق می‌افتد و این محتواها به دنیای حقیقی اضافه می‌شوند. کاربر نیز امکان تعامل و ارسال دستور را به اشکال مختلف دارد و می‌تواند فرمان‌های کنترلی خود را برای فضای ابری ارسال کند. داده‌ها به شکل سه بعدی و جالب در محیط واقعی و روی اشیاء و افرادی که دستگاه قبلا پردازش کرده بود، ظاهر می‌شوند. این اتفاق حاصل ترکیب دنیای واقعی و مجازی است که کاربر نیز توانایی کنترل آن را دارد.
لازم به ذکر است که AR پیشرفته امروز، برای درک محیط اطراف خود از امکاناتی مثل: حسگرها، GPS، شتاب‌سنج‌ها، ژیروسکوپ‌ها و نرم‌افزارهای مختلف کمک می‌گیرد تا یک اسکن دقیق از محیط پیرامون خود داشته باشد. این امکانات می‌توانند، محتوای دیجیتال را در سمت و سوی مناسب و مطابق با جایگاه سوژه مورد نظر تنظیم کنند. لنز‌های تماسی که از ویژگی AR بهره می‌برند نیز از جدیدترین نمونه‌های این تکنولوژی محسوب می‌شوند.
با اسنپ چت کار کرده‌اید؟ برنامه‌ای که پس از شناخت چهره شما توسط دوربین، اشکال و فرم‌های جالبی را روی صورت انتقال می‌دهد. انتقال این شکل‌های عروسکی به دلیل وجود تکنولوژی AR است.

بیشتر بخوانید  افرادی که آیفون خود را هنگام خوابیدن شارژ می‌کنند، بخوانند!

خطرات Augmented reality چیست؟

واقعیت افزوده خطراتی را نیز به دنبال دارد. سوء استفاده از این تکنولوژی و به‌کارگیری مداوم آن می‌تواند برای سلامت روحی و جسمی انسان مضر باشد. مشکلات چشم، مشکلات گوش و وابستگی‌های روانی به فضای مجازی از جمله مشکلاتی است که در پی استفاده بیش از حد از عینک‌ها و دستگاه‌های مرتبط با  AR گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *