هوش مصنوعی رد بالن چینی را زد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

یک کارآفرین با ترکیب تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی موفق به ردیابی بالن مشکوک به جاسوسی چین تنها در چند دقیقه شد.

همشهری آنلاین به نقل از روزنامه سان نوشت: کوری یاسکولسکی راهی برای استفاده از نرم افزار Rapid Automatic Image Settings» (RAIC)» (تنظیمات تصویر اتوماتیک سریع) برای ترسیم مسیر بالن جاسوسی از کانادا به کارولینای جنوبی پیدا کرد.

این کارآفرین بنیانگذار و رئیس شرکت سینتتیاک (Synthetaic) است، یک استارت‌آپ تشخیص تصویر و ویدئو که هدف آن ردیابی سریع انتقال جهان بیرون به هوش مصنوعی پرکتیکال (کاربردی) است.

یاسکولسکی به اخبار اخیر در مورد بالن‌های جاسوسی بر فراز ایالات متحده و سیستم‌های موجود در محل که قادر به یافتن آنها بودند، علاقمند شد. او تصادفا ایده‌ای داشت که می‌توانست اطلاعات بیشتری در مورد اشیاء مرموز ارائه دهد.

فرآیند مهندسی سطح بالا با چیزی کاملا ساده آغاز شد: ترسیم. یاسکولسکی وسایل طراحی خود را بیرون آورد و چیزی را که گمان می‌کرد سرنگون شدن بالن از فضا به نظر برسد، کشید. بعد طرح خود را به الگوریتم‌های توسعه‌یافته «Synthetaic» داد. تقریبا ظرف دو دقیقه، الگوریتم‌ها مکان‌های بالن را نشان دادند.

یاسکولسکی گفت: «نمی‌توانستم چیزی را که می‌بینم باور کنم.» این فقط شروع ماجرا بود. بعد از آن این مهندس داده‌های بیشتری را که از شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری کرده بود، به داده‌های قبلی اضافه کرد.

یاسکولسکی گفت: «ما یک قوس بزرگ در طول زمان و مکان کشیدیم و شروع به جستجو در آن کردیم.» با گذشت زمان او و همکارانش توانستند نقشه کاملی از موقعیت‌های بالن تهیه کنند.

او گفت: «ما می‌توانیم مسیری به پهنای یک کیلومتر رسم و بالن را در سراسر ایالات متحده دنبال کنیم. ما یک مسیر از این بالن داریم: از وقتی از کانادا وارد ایالات متحده شد تا زمانی که از طریق کارولینای جنوبی از کشور خارج شد؛ با شش نقطه مشخص در طول مسیر.»

بیشتر بخوانید  رونمایی انویدیا از تراشه هوش مصنوعی GH200

یافته‌های یاسکولسکی علاوه بر اینکه گامی قابل توجه در دنیای هوش مصنوعی است، می‌تواند برای حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز حیاتی باشد. یکی از کارشناسان پیشنهاد کرد که اگر موارد مشابه از قبل شناسایی شوند، می‌توان از ورود جاسوسان به فضای هوایی ایالات متحده در آینده جلوگیری کرد.»

هالند میشل، عضو شورای کارنگی، توضیح داد که آینده حوزه پایش و نظارت امنیتی بر این نوع فناوری استوار است. ترکیب هوش مصنوعی با تصاویر ماهواره‌ای بدون شک یک فناوری بسیار قدرتمند برای نظارت و جاسوسی و ضد جاسوسی است.»

روش یاسکولسکی هنوز جدید است و نیاز به تکمیل دارد. نرم‌افزار «RAIC» همچنان می‌تواند دچار مشکل شود و اگر طراحی اولیه انسان به اندازه کافی دقیق نباشد، به نتایج مثبت کاذب منجر می‌شود. یاسکولسکی گفت: «این همکاری انسان و ماشین ایده‌ای است که من از نحوه عملکرد هوش مصنوعی در دنیای امروز دارم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *