افزایش ۳۲۹ میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا از ابتدای ۲۰۲۳ در پی توسعه هوش مصنوعی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اکنون، تا حدی به لطف افزایش علاقه به هوش مصنوعی، سهام انویدیا به 270.64 دلار رسیده است.

به گزارش ایرانی متا، دیجیاتو نوشت: ارزش بازار انویدیا طی چهار سال گذشته رشد زیادی پیدا کرده و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیشتر از 94 درصد افزایش یافته است. از هوش مصنوعی به‌عنوان دلیل احتمالی این رشد یاد شده است. هرچند هوش مصنوعی شکل جدیدی از فناوری نیست، اما از زمانی که OpenAI در اواخر سال گذشته ChatGPT را معرفی کرد، در کانون توجه قرار گرفته است.

Bard گوگل، ChatGPT و هر نوع سیستم دیگری، به قدرت محاسباتی زیادی برای آموزش و تقویت قابلیت‌های هوش مصنوعی خود نیاز دارد. این قدرت تا حد زیادی توسط تراشه‌های ساخته شده شرکت‌هایی مانند انویدیا به دست می‌آید. به گفته محققان، ChatGPT برای کار کردن به 30 هزار پردازنده گرافیکی انویدیا A100 نیاز دارد که بین 10 هزار تا 15 هزار دلار قیمت دارند، به این معنی که انویدیا فقط از ChatGPT می‌تواند حداکثر 300 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

با وجود این ارقام، شاید افزایش ارزش سهام انویدیا جای تعجب نداشته باشد. ارزش کل این شرکت در 19 آوریل سال 2023 تقریباً 690 میلیون دلار بود و فقط در سال جاری، ارزش بازار انویدیا 329 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بهبود سهام انویدیا همزمان با رشد هوش مصنوعی

از طرفی دیگر، سهام انویدیا در نوامبر 2021 به 329.86 دلار رسید. در اکتبر 2022 به 112.27 دلار کاهش پیدا کرد سپس تا پایان سال با اندک افزایش به 146.12 دلار صعود کرد. اکنون، تا حدی به لطف افزایش علاقه به هوش مصنوعی، سهام انویدیا به 270.64 دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید  قابلیت‌های جذاب iOS 17 در راه است

البته فقط هوش ‌مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای تراشه‌های انویدیا نشده است. پردازنده‌های گرافیکی این شرکت، مانند سری RTX 40، در بین گیمرها و سازندگان محبوبیت زیادی دارد. اما این تصور منطقی وجود دارد که افزایش ناگهانی ارزش انویدیا، حداقل تا حدود زیادی به دلیل هوش مصنوعی بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *