یک متخصص علوم‌شناختی و محقق هوش مصنوعی پاسخ داد؛ آیا ChatGPT می‌تواند در آینده جایگزین انسان‌ها در مشاغل مختلف شود؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

سؤال بسیاری از کسانی که تجربه کار با ChatGPT را داشتند این است که آیا واقعاً این هوش مصنوعی جالب می‌تواند در آینده نزدیک یا حتی کمی دور جایگزین انسان در مشاغل مختلف شود؟ تولید کنندگان محتوا و ویراستاران اولین کسانی بودند که این پرسش را مطرح کردند، اما حالا با ظهور جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی، دوبلورها، نویسندگان، کارمندان منابع انسانی، دستیارهای شخصی و بسیاری از مشاغل دیگر نیز چنین پرسشی را مطرح می‌کنند.

به گفته بن گورتزل، دانشمند حوزه علوم‌شناختی و محقق هوش مصنوعی، جهان در حال تجربه یک لحظه تاریخی در فناوری هوش مصنوعی است. گورتزل که بیشتر به خاطر کارش به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان ربات سوفیا، یک هوش مصنوعی انسان‌نما شناخته می‌شود، اذعان می‌کند که سر و صدای زیادی پیرامون این فناوری وجود دارد. او معتقد است که مدل‌های زبان بزرگ جدید که هوش مصنوعی مولد – مثل GPT- را تقویت می‌کنند، پتانسیل تغییر جهان را دارند.

گورتزل معتقد است که مدل‌های هوش مصنوعی مولد – مانند مدلی که ChatGPT را تقویت می‌کند – این پتانسیل را دارد که جایگزین بسیاری از وظایفی شود که در حال حاضر توسط نیروی کار انسانی انجام می‌شود.

گورتزل می‌گوید: «آن‌طور که مشخص است، برای انجام بیشتر کارهایی که توسط انسان انجام می‌شود نیازی به خلاقیت و نوآوری فوق‌العاده یا جهش‌های فکری بزرگی نیست.» این حرف در واقع مهر تأیید بر حدس و گمان آن گروهی است که معتقدند هوش‌های مصنوعی از جنس GPT به دلیل بازدهی بالا و هزینه کم می‌توانند جایگزین بسیاری از نیروهای انسانی شوند.

این محقق حوزه هوش مصنوعی همچنین در مورد این امکان بحث کرد که ابزارهای هوش مصنوعی که بخش قابل توجهی از مشاغل افراد را به شکل یک روند خودکار انجام می‌دهند، می‌توانند منجر به تغییر در صنعت و تخصیص مجدد وظایف شغلی شوند. به‌عنوان‌مثال از کارکنان فست‌فود تا سردبیران اخبار می‌توانند تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید  باتری‌های لیتیومی چطور آینده انسان‌ها را عوض می‌کنند؟

گورتزل برای مثال به ویراستاران اشاره می‌کند و می‌گوید: ابزارهایی مانند Grammarly نیاز به ویراستاران انسانی را کاهش می‌دهند. آنها این شغل را کاملاً حذف نمی‌کنند، اما این نیاز به گسترده به ویراستاران را کاهش می‌دهند. ابزارهای خودکار می‌توانند برای نوشتن مقالات خبری و تحلیلی استفاده شوند. در مثالی دیگر آنها می‌توانند خلاصه امتیازات ورزشی و گزارش‌های آب‌وهوا را بنویسند.

با وجود این، او دو حوزه اصلی را شناسایی می‌کند که هوش مصنوعی جایگزین آن نخواهد شد: مشاغلی که بر تعامل انسانی متکی هستند و به خلاقیت پیشگامانه نیاز دارند. گورتزل می‌گوید: یک دسته از مشاغلی که منسوخ نمی‌شوند، مشاغلی هستند که ماهیت آنها تعامل انسانی است؛ مانند معلمان پیش‌دبستانی، استراتژیست‌های سیاسی و هنرمندان.

گورتزل می‌گوید چت‌بات‌های هوش مصنوعی مولد آن‌قدر قدرتمند هستند که مهم نیست ما به این فکر کنیم که آیا این سیستم هوشیار است یا خیر. او معتقد است که انسان‌ها خودآگاهی AGI (هوش مصنوعی عمومی) را بر اساس درک شهودی و به مرور خواهند پذیرفت، همان‌طور که ما آگاهی سایر انسان‌ها را می‌پذیریم.

او گفت: من فکر نمی‌کنم برای ساختن ماشین‌هایی با هوش سطح انسانی یا حتی مافوق بشری نیازی به حل سؤالات پیچیده در حوزه فلسفه آگاهی داشته باشیم.

گورتزل همچنین درباره تفاوت بین مدل‌های هوش مصنوعی که «محدود» در نظر گرفته می‌شوند و مدل‌هایی که AGI هستند، گفت: که AGI قادر به تفکر و خلاقیت انسان‌گونه خواهد بود.

او خاطرنشان کرد که توسعه‌دهندگان بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به AGI نزدیک شده‌اند. او پیش‌بینی می‌کند که پیشرفت‌هایی در AGI ممکن است طی سه تا ده سال آینده رخ دهد، اگرچه وضعیت فعلی فناوری هوش مصنوعی AGI نیست، گورتزل خوش‌بین است که ترکیب مدل‌های زبان بزرگ، استدلال ماشینی و یادگیری تکاملی مسیر رفتن به سمت AGI را تسریع کند.

بیشتر بخوانید  تمرکز شیائومی بر ساخت رقیب ChatGPT و Bard

با این همه او معتقد است که هوش مصنوعی‌های مولد امروزی نیز با داشتن چنین طیف گسترده‌ای از داده‌ها می‌توانند رفتار هوش مصنوعی‌های عمومی را جعل کنند. به باور گورتزل آنها برای انجام کارهای شگفت‌انگیز نیازی به فراتر رفتن از داده‌های آموزشی ندارند.

گورتزل درباره سؤالات فلسفی پیرامون هوش مصنوعی به مسئله عادت اشاره می‌کند. او می‌گوید که بسیاری از سؤال‌های انسان درباره معنا و مفهوم زمان باقی‌مانده است، اما انسان با زمان، کار با آن و استفاده از آن کنار آمده است. او حدس می‌زند که رویکرد مشابهی در مورد هوش مصنوعی و AGI اتخاذ شود که بدون نیاز به پاسخ‌های فلسفی امکان پیشرفت‌های قابل توجهی را فراهم می‌کند.

دکتر بن گورتزل (Ben Goertzel) یکی از چهره‌های معروف در حوزه هوش مصنوعی است. وی علاوه بر این که یکی از بنیان‌گذاران پروژه سینگولاریتی نت است، به‌عنوان CEO نیز در این پروژه فعالیت می‌کند. علاوه بر این دو مورد، بن گورتزل تجربه همکاری در پروژه‌های زیر را در کارنامه خود دارد.

وی در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ برای دیزنی کار کرد و پس از آن به سراغ تأسیس چند استارت‌آپ در حوزه رباتیک رفت. از مهم‌ترین تجربه‌های هانسون می‌توان به تأسیس Hanson Robotics اشاره کرد؛ شرکتی که خالق ربات انسان‌نمای سوفیا (Sophia) است.

منبع: ZDnet

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *