این ماهواره وقوع زلزله را 15روز زودتر پیش‌بینی می‌کند! + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ژانگ‌هنگ ۱ در طول ۵ سال اخیر تقریباً ۶۰ زلزله با بزرگی ۷ ریشتر یا بیشتر و حدود ۶۰۰ زلزله با بزرگی ۶ ریشتر یا بیشتر در سراسر جهان را رصد کرده است.

به گزارش ایرانی متا، ماهواره ژانگ هنگ ۱ سیگنال‌های اولیه زمین لرزه ها تا ۱۵ روز قبل از وقوع را شناسایی کرده است. این به معنای پیش بینی زلزله توسط چین است؟

علی‌رغم همه پیشرفت‌هایی که بشر تاکنون در زمینه علم و فناوری به‌دست آورده، هنوز پیش بینی زلزله ممکن نشده است. با این حال، دانشمندان در تلاشند راهی را برای پیش بینی زمین لرزه با فاصله‌ای مناسب پیش از وقوع پیدا کنند. «ژانگ‌هنگ 1» (Zhangheng ۱) اولین ماهواره لرزه‌ای الکترومغناطیسی چین (CSES) است که نام خود را از مخترع چینی اولین لرزه‌نگار در بیشتر از 1800 سال قبل گرفته است. این ماهواره که جهت دریافت و ثبت سیگنال‌های الکترومغناطیسی ساخته شده بود، در فوریه 2018 به فضا پرتاب شد. حالا داده‌های واصله از این ماهواره چینی، از امکان پیش بینی زلزله 15 روز قبل از وقوع حکایت دارند!

دریافت سیگنال‌های اولیه زلزله ها ۱۵ روز قبل از وقوع توسط ماهواره چینی

«شن زوهوی» به‌عنوان دانشمند ارشد ۵۸ ساله برنامه ماهواره‌ای چین اظهار داشته که ژانگ‌هنگ ۱ در طول ۵ سال اخیر تقریباً ۶۰ زلزله با بزرگی ۷ ریشتر یا بیشتر و حدود ۶۰۰ زلزله با بزرگی ۶ ریشتر یا بیشتر در سراسر جهان را رصد کرده است. تیم پشت این ماهواره، به داده‌های میدان ژئومغناطیسی جهانی و طیف الکترومغناطیسی فرکانس پایین جهانی دست پیدا کرده‌اند و دو مدل را برای تحقیق درمورد داده‌های بعدی ساخته‌اند. با توجه به مشاهدات آن‌ها، زلزله‌های ۶ ریشتری یا بیشتر طی ۱۵ روز قبل از وقوع سیگنال‌های اولیه‌ای را از خود نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید  اولین تصاویر از محصول جدید پارس خودرو منتشر شد + عکس

دستیابی به این داده‌ها از طریق ماهواره چین شاید حداقل کمی به امیدها نسبت به پیش بینی زلزله اضافه کند. البته همان‌طور که شن زوهوی هم خاطرنشان کرده است، فاصله زیادی تا رسیدن به چنین دستاوردی وجود دارد. در مقطع کنونی پیش بینی زمان، شدت و مکان یک زمین لرزه به‌صورت دقیق ممکن نیست و ترکیبی از رشته‌هایی نظیر الکترومغناطیس، لرزه‌شناسی، زمین‌سنجی و ژئوشیمی می‌تواند چنین امری را به واقعیت تبدیل کند. حتی سیگنال‌های اولیه‌ای که ماهواره‌ها شناسایی می‌کنند، عمدتاً در فاصله چندصدکیلومتری از مرکز زلزله قرار دارند.

با وجود این، هرچند باید یافته ماهواره ژانگ‌هنگ ۱ چین در رابطه با پیش بینی زلزله را ابتدای مسیر در نظر گرفت، شن زوهوی به مسیر آینده پیش بینی زلزله امیدوار است. زوهوی می‌گوید امکان پردازش بی‌درنگ داده‌ها پیش از وقوع زمین لرزه به‌لطف پیشرفت بیگ دیتا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مهیا خواهد شد. به‌عقیده او، عرصه پیش بینی زمین لرزه بین ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر پیشرفتی چشمگیر به خود می‌بیند.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *