5 پیشنهاد ساده برای ترک اعتیاد به گوشی هوشمند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ممکن است خودتان هم چندان به این مسئله دقت نکرده باشید، اما احتمالاً شما همین حالا که در حال مطالعه این مطلب هستید به گوشی هوشمند خود معتاد شده‌اید، به ویژه از آنجایی که مردم به دلیل همه‌گیری کرونا دو سالی را در خانه گیر کرده بودند و با گوشی موبایل بیشتر از قبل سروکار داشتند.

مطالعات نشان می‌دهد که ما به طور متوسط ​​80 تا 150 بار در روز از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنیم. اگر فکری برای کنترل این مسئله نکنید به هر شکل باید منتظر عواقب روحی و جسمی آن باشید.

در حالی که استفاده از تلفن‌های هوشمند مزایای زیادی مانند ارتباطات بهتر، تعادل بهتر بین کار و زندگی و سرگرمی دارد، اما یک جایی شما متوجه می‌شوید که نمی‌توانید بدون نگاه کردن به موبایل خود آن را رها کنید.

به منظور کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند و سروسامان دادن به زندگی خود، در اینجا چند پیشنهاد ساده برای ترک اعتیاد به گوشی‌های هوشمند به شما معرفی می‌کنیم.

میزان استفاده خود را بررسی کنید

هر دو گوشی هوشمند آیفون و اندروید اکنون نوعی ردیابی استفاده از تلفن هوشمند را ارائه می‌دهند که به شما می‌گوید دقیقاً چه مدت از گوشی هوشمند خود و از چه برنامه‌هایی استفاده کرده‌اید.

این برنامه داخلی به شما امکان ایجاد محدودیت برای استفاده از برنامه‌ها را می‌دهد. در این مدت فقط برنامه‌هایی که در لیست سفید قرار داده‌اید برای استفاده در دسترس خواهند بود در حالی که بقیه برای مدتی که مشخص کرده‌اید خاکستری و از دسترس خارج می‌شوند.

این یک راه عالی برای جلوگیری از استفاده از برنامه‌های اعتیادآور مانند اینستاگرام، تلگرام و بازی‌ها است. معمولاً می‌توانید این بخش از تنظیمات گوشی را در تنظیمات و بخشِ «Screen Time» گوشی هوشمند خود پیدا کنید.

بیشتر بخوانید  انفجار در دنیای ارزهای دیجیتال؛ آیا چین ممنوعیت کریپتو را لغو می‌کند؟

مراقب زمان خود باشید

همیشه در دسترس بودن برای دوستان و همکاران بدی‌های خاص خود را دارد و به نوعی به شما یادآوری می‌کند که شما هرگز واقعاً برای خود وقت نمی‌گذارید یا کارهای ضروری دیگر را انجام نمی‌دهید. شما باید به زمان خود احترام بگذارید و از آن محافظت کنید، بنابراین استفاده از تلفن هوشمند خود را در ساعات خاصی از روز محدود کنید.

پیشنهاد ما این است که گزینه «مزاحم نشوید» را در ساعات خاصی از روز روشن کنید و به این شکل به همه اعلام کنید که در دسترس نیستید. در این وضعیت فقط موارد دلخواه از مخاطبین شما می‌توانند از طریق تلفن با شما ارتباط بگیرند که شامل اعضای خانواده، برخی دوستان یا یک همکار خاص می‌شود.

همچنین می‌توانید گوشی هوشمند خود را هر روز در یک زمان خاص به طور کامل خاموش کنید. گاهی اوقات تماس‌ها و پیام‌های متنی می‌تواند ادامه کار یا گذراندن وقت با عزیزانتان را برای شما سخت کند. اگر روزانه با این مشکل مواجه هستید، کمی سم‌زدایی دیجیتال ضرری ندارد.

کارهای دیگری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید

اگر عاشق کتاب خواندن، بازی‌های رومیزی، تماشای فیلم یا قدم زدن با سگ خود هستید، به جای گذراندن وقت در تلفن هوشمند خود، باید بیشتر این کارها را انجام دهید.

مهم نیست کدام فعالیت را انتخاب می‌کنید، وجود یک گوشی هوشمند همیشه تجربه تفریح و وقت‌گذرانی شما را خراب می‌کند. دفعه بعد که در حال تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود هستید یا در حال انجام یک بازی هستید، تلفن خود را روی “مزاحم نشوید” بگذارید یا اصلاً خاموش کنید. این یک راه عالی برای کاهش زمان صرف شده در گوشی هوشمند در حین انجام کار دیگری است، چون دیگر هر بار که اعلان دریافت می‌کنید، تلفن هوشمند خود را بررسی نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید  جریمه 1 میلیارد پوندی فیس‌بوک در اروپا / متا: شاید اینستاگرام و فیس‌بوک دیگر در اروپا فعالیت نکنند

رنگ صفحه تلفن خود را سیاه و سفید کنید

تحقیقات نشان داده است که انسان‌ها نسبت به رنگ‌ها حساس هستند و وقتی که اعلانی ظاهر می‌شود نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. اگر تلفن خود را به یک صفحه سیاه و سفید تبدیل کنید، میل به بررسی اعلان‌ها و برنامه‌ها در شما به شکل جدی کاهش پیدا می‌کند. برخی از تلفن‌ها حتی یک ویژگی زمان‌بندی ارائه می‌کنند که در آن می‌توانید تلفن خود را به صورت خودکار به حالت خاکستری ببرید. این کار برای زمان خواب بسیار مناسب است.

اعلان برنامه‌های غیر ضروری را خاموش کنید

پیشنهاد جدی ما این است که به جز برنامه‌های ضروری و پیام‌های خاص، اعلان‌های برنامه‌های غیرضروری را خاموش کنید. هر برنامه‌ای می‌خواهد توجه شما را به خود جلب کند و اغلب این کار را با ارسال مکرر اعلان‌ها برای شما انجام می‌دهد. بازی‌هایی هستند که اعلان‌هایی را ارسال می‌کنند تا شما را وادار به زمان گذاشتن و حتی پول خرج کردن کنند، برنامه‌های سوشال‌مدیا مثل اینستاگرام هم به‌روزرسانی‌هایی درباره افراد مختلف را برای شما ارسال می‌کنند که بررسی در لحظه آن‌ها ضروری نیست.

حتی می‌توانید برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را به طور کلی از تلفن خود حذف کنید و فقط به‌روزرسانی‌های لپ‌تاپ/دسکتاپ آن را بررسی کنید. به‌روزرسانی‌های مداوم از دوستان می‌تواند بسیار حواس‌پرت کننده باشد و در نهایت شما را وادار کند تا در یک برنامه خاص غرق شوید.

منبع: mensxp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *