بلواسکای جایگزین غیرمتمرکز توییتر خواهد بود / سه ویژگی مهم بلواسکای چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از آنجایی که ایلان ماسک به استفاده از توییتر مانند یک سلاح در برابر رقبایی مانند ساب استک ادامه می‌دهد، نقاط منفی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعیِ متمرکز هر روز آشکارتر می‌شوند. برای کسانی که در طول سال‌ها مخاطبان ارزشمندی در توییتر داشته‌اند این مسئله از این جهت نگران‌کننده است که روابط و مخاطبان خود را در یک چشم به هم زدن از دست بدهند.

همین مسئله باعث شده تا بسیاری از ما امروز از نزدیک شاهد ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز مانند Mastodon باشیم. در نهایت، نسل تازه رسانه‌های اجتماعی قول می‌دهند که شخصیتی شبیه ماسک نمی‌تواند کسی را از پروتکل اصلی سانسور یا به هر شکل دیگر منع کند. این رسانه‌ها سعی دارند به شما کمک کنند تا مخاطبین خود را هم همراه ببرید. از نظر تئوری می‌توانید Gmail را کنار بگذارید و همچنان مخاطبین و ایمیل‌های خود را با خود به آدرس دیگری ببرید.

قبل از اینکه ماسک توییتر را بخرد، جک دورسی، مدیرعامل سابق این شبکه اجتماعی، بلواسکای را تأمین مالی کرده بود و از توییتر جدا شد. او قصد یک شرکت عام‌المنفعه را داشت که وظیفه‌اش ساخت یک پروتکل منبع‌باز و غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی است. فقط برای دسترسی دعوت می‌شود؛ اما اکنون شروع به عضوگیری اندکی گسترده‌تر کرده است.

در حال حاضر، رابط کاربری BlueSky شبیه‌سازی بی‌شرمانه‌ای از توییتر و در واقع یک کپی تمام‌عیار است. البته یک تفاوت کلیدی این است که به طور پیش‌فرض یک فید زمانی از افرادی که دنبال می‌کنید تنظیم می‌شود و به شما امکان می‌دهد بین فید الگوریتمی و فید دیگری جابه‌جا شوید.

بیشتر بخوانید  5 هوش مصنوعی برتر ساخت عکس

این سرویس در حال حاضر فاقد ابزارهای اساسی است که برای انجام مأموریت غیرمتمرکز خود، از جمله امکان واردکردن داده‌های حساب شبکه‌های اجتماعی دیگر، است.

با این حال، بسیاری مجذوب این هستند که Bluesky چه خواهد شد. در کوتاه مدت، نشان‌دهنده رقابت مستقیم با Mastodon و Nostr دو پروتکل غیرمتمرکز شبکه اجتماعی دیگری است. در درازمدت اما سرنوشت Bluesky می‌تواند آینده شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را مشخص کند.

در ادامه نگاهی داریم به مصاحبه جی گرابر، مدیرعامل Bluesky با الکس هیث از سایت خبری دِ ورج.

تاکنون چند حساب را فعال کرده‌اید و فکر می‌کنید کاربران لیست انتظار چه زمانی همگی مجاز به داشتن اکانت باشند؟

من در ارائه جدول زمانی تردید دارم؛ زیرا ما یک تیم کوچک هستیم و در حال حاضر سخت کار می‌کنیم تا با تقاضا مطابقت داشته باشیم و ابزار مورد تعدیل را ایجاد کنیم که فکر می‌کنیم برای پذیرش گسترده‌تر ضروری است. ما تاکنون حدود 20000 نفر را به عضویت بلواسکای پذیرفته‌ایم.

به نظر می‌رسد Mastodon / ActivityPub جایی است که بیشتر انرژی در رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز مصرف می‌شود. اصلی‌ترین چیزی که پروتکل AT ارائه می‌دهد که بهتر است چیست و چگونه می‌توانید با آن رقابت کنید؟ من همچنین کنجکاو هستم که آیا تا به حال مشتاق وجود قابلیت همکاری بین atproto و ActivityPub بودید؟

ما پروتکلی طراحی کرده‌ایم که دارای سه بخش بزرگ است که فکر می‌کنیم در اکوسیستم ماستودون وجود ندارد: اکانت پرتابل، قابلیت دیسکاور جهانی و قابلیت تعدیل و تعادل تنظیم‌پذیر.

ما خودمان را در رقابت با Mastodon نمی‌دانیم – ما از رویکردهای غیرمتمرکز کردن پلتفرم‌های اجتماعی استقبال می‌کنیم و صرفاً رویکردی متفاوتی داریم. تمرکز ما در حال حاضر روی توسعه رویکردمان و اثبات کارکرد آن در مقیاس بالا است.

بیشتر بخوانید  نگاهی به آینده گوشی‌های هوشمند؛ 5 تحول مهم‌ گوشی‌های هوشمند در سال 2023

من می‌دانم که جک دورسی در هیئت‌مدیره شما حضور دارد و به تحقق این موضوع کمک کرد. این روزها به نظر می‌رسد که او خیلی بیشتر به نوستر علاقه دارد و وقت خود را در آنجا می‌گذراند. آیا حضور او در Bluesky تغییری کرده؟

نه او هنوز در هیئت‌مدیره ما است. او همچنین از رویکردهای متعدد برای دستیابی به یک اکوسیستم اجتماعی غیرمتمرکز استقبال می‌کند و من معتقدم که او در نهایت فقط می‌خواهد این الگوی پروتکل‌ها به جای پلتفرم‌ها موفق شود.

آیا برای یک مدل کسب‌وکار خاص برنامه‌ریزی می‌کنید؟

ما ایده‌هایی برای مدل‌های کسب‌وکار داریم، اما در حال حاضر روی چالش‌های کوتاه مدت تعدیل و رشد متمرکز شده‌ایم. در اینجا چیزهای زیادی برای پرداختن وجود دارد! در یک بازار آزاد، به احتمال زیاد خدمات ارزش‌افزوده‌ای وجود خواهد داشت که مردم تمایل به پرداخت برای آن‌ها را دارند.

آیا آماده‌اید که ایلان ماسک لینک‌های شما را در توییتر ممنوع کند؟

به عنوان صاحب یک سایت متمرکز، او در صورت تمایل آزاد است که این کار را انجام دهد و دقیقاً به همین دلیل است که آنچه می‌سازیم مهم است – پروتکل AT به کاربران آزادی می‌دهد.

چون حتی اگر برنامه Bluesky تصمیم بگیرد حساب من را مسدود کند، من می‌توانم حساب کاربری خود را به سیستم دیگری ببرم و از ابتدا شروع نکنم؟

100 درصد این مزیت پرتابل بودن حساب از خدماتی است که ما طراحی کرده‌ایم. کاربران همچنان می‌توانند به راحتی از یک سرویس با کاربری آسان استفاده کنند، اما توانایی کاربر برای خروج در زمانی که می‌خواهد، توانایی سرویس را برای سوءاستفاده از قدرت خود محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید  احتمال پشتیبانی سری آیفون 15 از شارژ سریع 35 واتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *