چرا ایلان ماسک در یک روز 12.6 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

روزهای بد ایلان ماسک ظاهراً قرار نیست به این زودی تمام شود. او حالا پس از عقب افتادن از مسابقه هوش مصنوعی و بحران‌های پیوسته توییتر برای یک بار دیگر حجم قابل توجهی از ثروت خود را از دست داد؛ چیزی بیش از 12 میلیارد دلار.

بر اساس گزارش شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، گاوصندوق ایلان ماسک در روز پنجشنبه پس از کاهش 12.6 میلیارد دلاری دارایی خالص او که بزرگ‌ترین کاهش ثروت ماسک در سال جاری است، باز هم خالی‌تر از قبل شد. این روز پر ضرر پس از 24 ساعت نسبتاً پر فراز و نشیب برای اسپیس ایکس، تسلا و توییتر، سه کسب‌وکار پر سروصدای تحت مالکیت و رهبری ماسک رخ داد.

البته این میزان ضرر قطعاً بیشترین میزان ضرر ماسک نیست. چندی پیش گاردین در گزارشی نوشت: ماسک از نوامبر 2021 تقریباً 182 میلیارد دلار (معادل 150میلیارد پوند) ضرر کرده است، اگرچه منابع دیگر مدعی هستند که در واقع ضرر او به 200 میلیارد دلار می‌رسد.

پایگاه‌ داده رکوردهای جهانی با استناد به ارقام به دست آمده از فوربس نوشت: دارایی خالص ماسک از اوج 320 میلیارد دلار در سال 2021 به 138 میلیارد دلار تا ژانویه 2023 کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل عملکرد ضعیف سهام تسلا است. برخی منابع می‌گویند ایلان ماسک با این میزان از ضرر، رکورد جهانی بیشترین میزان از دست دادن ثروت شخصی در تاریخ را شکست.

گزارش‌ها تعیین رقم دقیق ضررهای ماسک را تقریباً غیرممکن می‌دانند، اما اشاره می‌کنند که زیان کل ماسک از رکورد قبلی 58.6 میلیارد دلاری (47 میلیارد پوندی) ضرردهی که توسط ماسایوشی سون سرمایه‌گذار ژاپنی در سال 2000 ثبت شده بود، «بسیار فراتر» است.

بیشتر بخوانید  اتحادیه اروپا نسبت به احتمال مسدودی توییتر در این قاره هشدار داد

در ماه دسامبر سال 2022 رئیس تسلا جایگاه خود را به عنوان ثروتمندترین فرد جهان به برنارد آرنو، مدیر اجرایی شرکت فرانسوی LVMH که صاحب برند مد لویی ویتون است واگذار کرد. برآورد فوربس تا 12 ژانویه، دارایی خالص آرنو را 203.7 میلیارد دلار (168 میلیارد پوند) و ماسک را 146.5 میلیارد دلار (121 میلیارد پوند) نشان می‌داد.

طبق گزارش رکوردهای جهانی گینس، اکثر ثروت ماسک در سهام تسلا است که ارزش آن در سال پرفرازونشیب 2022 به میزان 65 درصد کاهش یافت. روند کاهش ثروت ماسک در ماه اکتبر پس از اینکه او توییتر را به قیمت تقریباً 44 میلیارد دلار (36 میلیارد پوند) خرید سرعت گرفت.

از تسلا تا اسپیس ایکس؛ انفجار در زمین و آسمان

تسلا صبح روز پنجشنبه نتایج ناامیدکننده مالی سه‌ماهه اول را منتشر کرد و از کاهش تقریباً 20 درصدی حاشیه سود ناخالص شرکت خبر داد. این سازنده خودروهای الکترونیکی در ماه‌های اخیر چندین کاهش قیمت تهاجمی را در خط تولید خودروهای خود انجام داده است، حرکتی که باعث افزایش فروش شد اما در نهایت منجر به ضربه زدن به حاشیه سود کلی شرکت آن شد. قیمت سهام تسلا تا زمان بسته شدن بازارها در روز پنجشنبه با 9.8 درصد کاهش به 162.99 دلار رسید. 13 درصد سهام ماسک در تسلا بیشترین سهم از دارایی خالص 163.9 میلیارد دلاری او را تشکیل می‌دهد.

درست در همان پنجشنبه که گزارش تلخ تسلا منتشر شد فضاپیمای یکپارچه استارشیپ اسپیس ایکس، چهار دقیقه پس از اولین پرواز آزمایشی خود، «جداسازی سریع برنامه‌ریزی‌نشده» را بر فراز خلیج مکزیک تجربه کرد. البته جداسازی سریع توصیف فنی منفجر شدن فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس وسط آسمان است، انفجاری که حالا مشخص شده به علت نقص فنی پروژه با تصمیم تیم فنی رخ داده است.

بیشتر بخوانید  از تیک آبی توییتر تا تیک طلایی و تیک خاکستری؛ معنای تیک‌های توییتر چیست؟

استارشیپ با موفقیت سکوی پرتاب را قبل از شروع به چرخش ترک کرد و سپس قبل از جدا شدن منفجر شد. ماسک 42 درصد از سهام اسپیس ایکس را در اختیار دارد و در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک پرواز آزمایشی دیگر استارشیپ در چند ماه آینده است.

باتلاق توییتر ادامه دارد

بعد از این‌ها نوبت توییتر است، باتلاقی که انگار قصد دارد هر طور شده ماسک را غرق کند. ماسک به قول خود مبنی بر حذف تیک آبی از حساب‌های قدیمی در روز پنجشنبه عمل کرد. اما برخی تیک آبی توییتر خود را حفظ کردند! چطور؟ پس از اینکه The Verge گزارش داد که به لبرون جیمز یک اشتراک رایگان از ماسک پیشنهاد شده است، مدیرعامل توییتر تأیید کرد که برای تأیید جیمز، استفان کینگ و ویلیام شاتنر پول پرداخت کرده است.

تبلیغ‌کنندگان و سازمان‌های رسانه‌ای اکنون در میان نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه حذف علامت‌های تأیید شده قدیمی می‌تواند اطلاعات نادرست را افزایش دهد، وضعیت را با استرس و نگرانی تماشا می‌کنند. قبلاً مشکلاتی از حساب‌های Twitter Blue برای جعل هویت افراد، برندها و ادارات دولتی سرشناس رخ داده است. قیمت سهام Eli Lilly در نوامبر سال گذشته پس از اینکه یک حساب کاربری جعلی به عنوان شرکت داروسازی توییت کرد که انسولین اکنون رایگان است، تقریباً 5 درصد سقوط کرد. اکنون که بسیاری از برندها تیک آبی تأیید شده خود را از دست داده‌اند، احتمالاً چنین جعل هویتی بسیار آسان‌تر از قبل خواهد بود.

ماسک علی‌رغم سقوط ارزش دارایی خالص خود در پنجشنبه گذشته همچنان پس از برنارد آرنو، سرمایه‌دار فرانسوی، دومین فرد ثروتمند جهان باقی‌مانده است. باید اعتراف کرد ضرر اخیر افزایش 26.8 میلیارد دلاری ثروت ماسک را در سال جاری پس از بازگشت 33 درصدی اولیه قیمت سهام تسلا که در ژانویه رخ داد تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید  5 شرکت جذاب هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *