رای منفی دادگاه عالی آمریکا به ارائه حق مالکیت به هوش مصنوعی به‌ عنوان مخترع پتنت‌ها

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

دادگاه عالی آمریکا با ارائه حق مالکیت به هوش مصنوعی به‌عنوان مخترع پتنت‌ها مخالفت کرد

به گزارش ایرانی متا به نقل از دیجیاتو، این درخواست توسط فردی به نام «استفن تیلر» ثبت شده بود که می‌خواست حق مالکیت دو محصول را به نام هوش مصنوعی بزند.

زمانی که تیلر اقدام به ثبت مالکیت حقوقی برای هوش مصنوعی کرده بود، مدل‌هایی مثل ChatGPT هنوز عرضه نشده بودند و این فناوری تا این حد رواج پیدا نکرده بود. او بنیان‌گذار Imagination Engines است که درزمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی زایا فعالیت می‌کند. این شرکت سیستمی به نام DABUS را ساخته که توسط تیلر به‌عنوان سازنده این محصولات، معرفی شده است.

بااین‌حال، حکم دادگاه عالی آخرین فرصت او برای ثبت‌نام DABUS به‌عنوان مبدع این دو محصول بود. او ابتدا درخواست پتنت خود را برای اداره پتنت و نشان تجاری آمریکا (USPTO) فرستاد، اما این اداره به او پاسخ منفی داد و متذکر شد که فقط «افراد طبیعی» می‌توانند مالک پتنت‌ها باشند.

تیلر سپس از مدیر USPTO به یک دادگاه فدرال در شرق ویرجینیا شکایت کرد. دو سال بعد، دادگاه در حکمی به نفع اداره پتنت رأی داد. درنتیجه او به دادگاه تجدیدنظر متوسل شد و در آنجا هم شکست خورد.

تیلر درنهایت به سراغ دادگاه عالی ایالات‌متحده رفت که با اختیارات گسترده خود می‌توانست حکم هر دادگاه دیگری را تغییر دهد. منتها حالا این دادگاه هم از بررسی درخواست تیلر امتناع کرده است و قصد ندارد پرونده او را بررسی کند. درنتیجه دیگر راهی برای ثبت‌نام DABUS به‌عنوان مالک پتنت در آمریکا باقی نمانده است.

البته تیلر همچنان ناامید نشده. او امید دارد که شاید کنگره یک روز تصمیم به تغییر قوانین پتنت بگیرد و به ابزارهای هوش مصنوعی اجازه دهد تا خود را به‌عنوان مبدع محصولات معرفی کنند. او می‌گوید آمریکا برای پیشرفت باید چنین تغییراتی را بپذیرد و راه حفظ این مالکیت‌های فکری را هموار کند. بااین‌وجود، به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها قدمی در این راه برداشته شود.

بیشتر بخوانید  سامسونگ مشغول توسعه یک سیستم هوش مصنوعی بزرگ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *