نگاهی به تفاوت‌های تیارا با فیدلیتی / خودرویی که در بازار آزاد ۲.۱ میلیارد تومان فروخته می‌شود! + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

تیارا جدید‌ترین شاسی‌بلند عرضه‌شده به بازار است. با رسیدن به موعد تحویل ۹۰ روزه شرکت مکث‌موتور بابت پیش‌فروش تیارا در بهمن ۱۴۰۱، حالا اولین سری از این محصول را در پلتفرم‌های خریدوفروش خودرو حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون آگهی می‌کنند؛ یعنی دقیقا ۱۱۲ درصد بیشتر از رقمی که خود مکث‌موتور از متقاضیان گرفته است. تیارا جزو شاسی‌بلند‌های هفت‌نفره قرار می‌گیرد و از این حیث می‌توانیم آن را با نسخه‌های هفت‌نفره فیدلیتی بهمن‌موتور مقایسه کنیم که در بخش فنی رقابت نزدیکی دارند.

مقایسه تیارا و فیدلیتی؛ تفاوت قیمت ۲۰۰ میلیونی در کارخانه

به گزارش ایرانی متا، قیمت کارخانه تیارا توسط مکث‌موتور چیزی نزدیک ۹۹۰ میلیون تومان اعلام شده و بهمن‌موتور از مشتریانی که فیدلیتی هفت‌نفره می‌خرند، از این به‌بعد یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. به‌این ترتیب شاهد تفاوت ۲۰۰ میلیونی بین قیمت کارخانه تیارا و فیدلیتی هفت‌نفره هستیم. شرکت مکث‌موتور که بهمن پارسال تیارا را برای نخستین مرحله به‌شکل پیش‌فروش سه‌ماهه عرضه کرد، در قدم اول ۹۸۴ میلیون تومان به‌شکل نقدی گرفت و موقع تحویل یک چک پنج میلیونی هم از خریداران دریافت کرد تا قیمت کارخانه تیارا نهایتا به ۹۸۹ میلیون تومان برسد. آن طرف بهمن‌موتور در ابتدای اردیبهشت و به‌دنبال افزایش قیمت محصولات داخلی در کارخانه، قیمت محصولات خودش را بالا برد و در نتیجه قیمت کارخانه فیدلیتی هفت‌نفره با جهش ۴۰ درصدی از ۸۴۴ میلیون به یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ارتقا پیدا کرد.

مقایسه تیارا و فیدلیتی؛ تفاوت قیمت ۲۰۰ میلیونی در بازار آزاد

قیمت تیارا و فیدلیتی هفت‌نفره در بازار آزاد الان حدود ۲۰۰ میلیون اختلاف دارد. الان که در هفته اول اردیبهشت هستیم، نخستین مدل‌های تیارا که سه‌ماه قبل پیش‌فروش شدند، در سایت‌هایی مثل دیوار و … حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده‌اند. فیدلیتی هفت‌نفره هم در بازار آزاد معادل دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی همان تفاوت قیمت ۲۰۰ میلیونی که در کارخانه بین قیمت تیارا و فیدلیتی وجود دارد، در معاملات بازار آزاد هم حکم‌فرما شده است. با احتساب قیمت‌هایی که از بازار آزاد گفتیم، باید تفاوت قیمت تیار در کارخانه و بازار را ۱۱۲ درصد بدانیم که این عدد برای فیدلیتی هفت‌نفره به ۹۳ درصد می‌رسد. این را هم اضافه کنیم عدد‌هایی که به‌عنوان قیمت تیارا و فیدلیتی در بازار اعلام کردیم، یکجور متوسط قیمت است. مثلا بااینکه که قیمت تیارا در بازار حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون است، بین آگهی‌ها هم پیشنهاد دو میلیاردی وجود دارد و هم پیشنهاد دو میلیارد و ۳۰۰ میلیونی.

بیشتر بخوانید  این ماهواره وقوع زلزله را 15روز زودتر پیش‌بینی می‌کند! + عکس

مقایسه تیارا و فیدلیتی؛ عملکرد تقریبا یکسان در بخش فنی

مشخصات فنی تیارا و فیدلیتی هفت‌نفره تفاوت زیادی ندارد. هر دو مدل از پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ بهره می‌برند که این موتور می‌تواند نهایتا قدرتی معادل ۱۵۵ اسب‌بخار تولید کند. حداگثر کشتاور خروجی موتور فیدلیتی ۲۳۰ نیو‌تن‌متر است و این عدد برای تیارا ۲۱۵ نیو‌تن‌متر تخمین زده می‌شود. راننده هر دو خودرو می‌تواند نهایتا با سرعتی معادل ۱۸۰ کیلومتر برساعت حرکت کند. مصرف سوخت ۷.۵ لیتری تیارا به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر از اشتهای کمتر آن نسبت به فیدلیتی هفت‌نفره حکایت دارد، چون گفته می‌شود این یکی به ازای هر ۱۰۰ کیلومت کمی بیش از هشت لیتر می‌سوزاند. در بخش ظاهری هم باید بگوییم هر تیارا و فیدلیتی هفت‌نفره جزو شاسی‌بلند‌های متوسط دسته‌بندی می‌شوند. طول تیارا و فیدلتی چیزی نزدیک چهار متر و ۸۰ سانتی‌متر است و ارتفاع هد دو مدل به یک متر و ۷۰ سانتی‌متر می‌رسد. فضای صندوق تیارا در حالت هفت‌نفره ۱۴۵ لیتر و در حالتی که صندلی‌های عقب خوابیده باشند، هزار و ۳۸۰ لیتر خواهد بود. البته همین فضا در صندوق عقب فیدلیتی و در حالتی که صندلی‌های عقب خوابیده باشند، به هزار و ۶۸۰ لیتر می‌رسد.

مقایسه تیارا و فیدلیتی در یک نگاه

مشخصات فنی

تیارا

فیدلیتی هفت‌نفره

حجم موتور 

1.5 لیتر

1.5 لیتر

حداکثر گشتاور خروجی

215 نیوتن‌متر 230 نیوتن‌متر

حداکثر قدرت

155 اسب‌بخار

155 اسب‌بخار

حداکثر سرعت

180 کیلومتربرثانیه

180 کیلومتربرثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

7.5 لیتر به ازای 100 کیلومتر

8.1 لیتر به ازای 100 کیلومتر

قیمت کارخانه

989 میلیون تومان

یک میلیارد و 190 میلیون تومان

قیمت بازار

دو میلیارد و 100 میلیون تومان

دو میلیارد و 300 میلیون تومان

بیشتر بخوانید  لندکروز چینی در راه بازار ایران + عکس

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *