آموزش کامل رجیستر کردن گوشی مسافری

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
اگر در سفری برای خود یک گوشی موبایل آورده باشید برای رجیستر کردن آن باید چه مراحلی را طی کنید؟ در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم.
طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن گوشی موبایل یا سایر تجهیزات سیم‌کارت‌خور، از آذر سال ۹۶ شروع شد. از آن به بعد همه‌ی این دستگاه‌ها باید ابتدا رجیستر و سپس استفاده شوند. این موضوع در مورد موبایل‌هایی که از طریق مسافری وارد می‌شوند هم صدق می‌کند. مسافرانی که از خارج از کشور برای خود دستگاه موبایلی تهیه کرده‌ و می‌خواهند بیشتر از ۳۰ روز در داخل از آن استفاده کنند باید دستگاه خود را رجیستر کنند.

ابتدا مسافران می‌توانستند حداکثر تا ۷ روز پس از ورود به کشور، با مراجعه به سامانه‌ی اظهارنامه گمرگی تلفن همراه و بدون مراجعه‌ی حضوری، گوشی خود را ثبت کنند. اما از سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفته شد که ثبت تلفن همراه مسافران صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن گوشی و تنها در لحظه‌ی ورود به کشور انجام ‌شود. بر این اساس، مسافران نمی‌توانند بعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی، گوشی یا تبلت را رجیستر کنند.

پس گوشی مسافری باید در مبادی ورودی و در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری ثبت شود.

در این مرحله باید با مراجعه به بخش مربوطه اطلاعات خود و دستگاه سیم‌کارت خود را ثبت کنید تا توسط گمرک تایید شود. اطلاعات مورد نیاز شامل شناسه یا شناسه‌های مربوط به دستگاه که روی جعبه ثبت شده است، نام‌ونام خانوادگی مسافر، کد ملی یا شناسه‌ی فراگیر، شماره تماس و اطلاعات دیگری که به گوشی شما مربوط است.

بیشتر بخوانید  چرا خرید آیفون 14 زرد انتخاب بدی است؟

البته مسافران اتباع پس از اینکه مدت یک ماه از تاریخ حضورشان در کشور گذشت می‌توانند دستگاه خود را به صورت حضوری در نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری رجیستر کنند.

رجیستری گوشی مسافری و پرداخت عوارض گمرکی

در مرحله‌ی بعد باید عوارض گمرکی موبایل یا هر دستگاه سیم‌کارت خور دیگر را پرداخت کنید. برای این کار از زمانی که دستگاه خود را در گمرک در لحظه‌ی ورود به کشور اظهار کردید یک ماه فرصت دارید تا به سایت گمرک مراجعه کنید و عوارض را پرداخت کنید.

در سایت گمرک به این آدرس ابتدا باید شناسه دستگاه خود یعنی IMEI را وارد کنید. این شناسه را می‌توانید روی جعبه‌ی دستگاهتان یا پشت باتری ببینید. همچنین می‌تواند برای اطلاع از آن #06#* را شماره‌گیری کنید. ۱۵ رقم ابتدای این شناسه را بدون علامت اضافی وارد کنید.

در این مرحله توجه کنید که شناسه را درست وارد کنید چون در صورت اشتباه وارد کردن امکان تغییر آن وجود ندارد. می‌توانید شناسه‌ای را که در جاهای مختلف نوشته شده با هم مقایسه کنید و مطمئن شوید که یکسان باشند.

همچنین اگر دستگاه شما دو سیم‌کارته است باید شناسه دیگر را هم وارد کنید. برای این کار از علامت مثبت سبز رنگ در پایین کادر سفید استفاده کنید. سپس گزینه‌ی دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید و منتظر پاسخ استعلام باشید.

در پاسخ استعلام بررسی کنید که برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما یکسان است سپس گزینه‌ی ادامه را انتخاب کنید. اگر مغایرتی مشاهده کردید با پشتیبانی سامانه به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرید.

سپس در صفحه‌ی جدید باید مدل و مشخصات فنی، نوع دستگاه، برند و مدل را به درستی انتخاب کنید و روی ادامه کلیک کنید. در این بخش هم دقت کنید که اطلاعات وارد شده با دستگاهتان یکی باشد در غیر این صورت حتی با وجود پرداخت عوارض دستگاه شما ثبت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید  مشکل شارژ نشدن گوشی اندرویدی را از این طریق حل کنید

در صفحه‌ی بعد هم باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. در این مرحله هم مهم است که شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده متعلق به مسافر باشد تا سایت گمرک به مرحله‌ی بعد وارد شود.

در مرحله‌ی بعد باید کد امنیتی ارسال شده به شماره‌تان را وارد کنید و ادامه دهید. این همان شماره‌ای است که در مرحله‌ی قبل ثبت کرده بودید.

سپس گمرک شناسه پرداخت و مبلغ تعیین شده حقوق و عوارض گمرکی را به همراه اطلاعات هویتی و دستگاه به شما نشان می‌دهد. اگر در این قسمت مغایرتی مشاهده نکردید پرداخت را انتخاب کنید و در غیر این روی صورت گزینه‌ی حذف یا بازگشت به مرحله اول کلیک کنید.

پس از پرداخت حقوق و عوارض در پیام پرداخت موفقیت‌آمیز کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را جایی یادداشت کنید و تا آخرین مرحله نگه دارید.

با کلیک روی گزینه‌ی تکمیل فرایند دوباره به سایت گمرک بازمی‌گردید. در این جا گزینه‌ی ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید.

سامانه همتا کد فعال‌سازی را برای شماره تماس مسافر پیامک می‌کند.

اگر شماره تماسی که مسافر اعلام کرده با نام شخص یکی نباشد در این پیامک از مسافر درخواست می‌شود سیم‌کارتی به نام خودش تهیه کند. پس از تهیه سیم‌کارت مسافر باید در سامانه همتا کارتابل تشکیل دهد و کد فعال‌سازی را در قسمت اطلاعات ثبت مسافری دریافت کند.

همچنین اگر هنگام ورود شماره تماسی اعلام نکرده‌اید از طریق همین کارتابل در قسمت اطلاعات ثبت مسافری کد فعال‌سازی را دریافت کنید.

فعال‌سازی

برای فعال‌سازی دستگاه خود می‌توانید به سایت همتا به این آدرس مراجعه کنید یا در اپلیکیشن همتا فرایند را شروع کنید. همچنین با کد دستوری #۷۷۷۷* می‌توانید موبایل خود را فعال کنید.

بیشتر بخوانید  برنامه سامسونگ برای رونمایی سالانه از مدل‌های جدید سری گلکسی S FE

در فعال‌سازی با کد دستوری پس از وارد کردن کد گزینه‌ی فعال‌سازی را انتخاب کنید. سپس در کادری که برایتان به نمایش در می‌آید ۱۵ رقم ابتدایی شناسه IMEI دستگاه مورد نظر را بدون هر گونه علامت اضافی وارد کنید.

در مرحله بعد شماره سیم‌کارتی که می‌خواهید فعال کنید وارد کنید و سپس نوبت وارد کردن کد فعال‌سازی است که در بخش قبلی مراحل دریافت آن را برایتان توضیح دادیم.

پس از طی این مراحل پیغامی برایتان نمایش داده می‌شود که در آن شناسه و شماره سیم‌کارت نوشته شده، آن را بررسی کنید و اگر مورد تایید بود تایید کنید تا دستگاهتان فعال شود.

رجیستر کردن گوشی سامسونگ

رجیستر کردن گوشی‌های برندهای مختلف تفاوتی با هم ندارند و برای همه‌ی آن‌ها می‌توانید طبق مراحلی که در این مقاله به شما آموزش دادیم عمل کنید.

هزینه رجیستر آیفون چقدر است؟

برای رجیستر کردن هر گوشی موبایل باید هزینه گمرک آن را بپردازید. هزینه گمرک گوشی مسافری ۱۶ درصد ارزش اصلی گوشی است. ۴ درصد از این میزان حق گمرک، ۲ درصد حق بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد عوارض هلال احمر است.

با هر پاسپورت چند گوشی رجیستر می‌شود؟

هر مسافر در طول یک سال فقط امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه مسافری را دارد.

منبع: زومیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *