یک آزمایش خطرناک؛ هکرها کنترل ماهواره‌های دولتی اروپا را دست گرفتند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

محققان مدعی شدند که در یک آزمایش توانستند به رابط کنترل یک ماهواره تصویربرداری دسترسی داشته باشند. این کار به آنها اجازه داد سیستم‌های ماهواره را دست‌کاری و کدهای مخرب به آن معرفی کنند.

هزاران ماهواره دولتی که با سرعت در مدارهای بالای سر ما دور زمین حرکت می‌کنند چقدر آسیب‌پذیر هستند؟ تیمی از محققان ثابت کردند که می‌توانند ماهواره متعلق به آژانس فضایی اروپا را هک کنند، اقدامی که به آنها اجازه داد کنترل کامل ارتباطات، تصویربرداری و حتی سیستم‌های مانورپذیر ماهواره را در دست بگیرند.

این نفوذ یک هک کنترل شده به عنوان بخشی از کنفرانس جاری CYSAT ESA بود. یک تیم امنیت سایبری از شرکت فناوری چندملیتی تالِس چالش Hack CYSAT ESA را در دست گرفت و راهی برای به دست‌گرفتن کنترل یک نانوماهواره OPS-SAT که در ابتدا در سال 2019 به مدار پایینی زمین فرستاده شده بود یافت. این نفوذ به هکرها اجازه دسترسی به سیستم موقعیت‌یاب جهانی ماهواره، سیستم کنترل و حتی دوربین ماهواره را داد.

این تیم هکری ادعا کرد که کنترل ماهواره را در طول آزمایش حفظ کرده و تیم محققان ماهواره را مجبور به انجام هیچ ترفند دیوانه‌واری در حین دور زدن کره زمین توسط ماهواره نکرده‌اند. با این حال این تیم گفت که از طریق سیستم آنبرد به کنترل‌های ماهواره‌ای دسترسی پیدا کرده و سپس از سطوح دسترسی استاندارد برای ورود به رابط کنترلی آن استفاده کرده‌اند. سپس ثابت کردند که می‌توانند کدهای جدید و مخرب را نیز به سیستم وارد کنند.

این تیم هک خود را در کنفرانس روز پنجشنبه ارائه کرد، جایی که گفتند یک هکر به طور بالقوه می‌تواند بخش‌هایی از سیستم تصویربرداری ماهواره را مختل کند و خود را از دایره دید آن پنهان کند. به دست آوردن کنترل امکاناتی مثل GPS می‌تواند طیف وسیعی از شیطنت‌ها را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید  محدودیت تعداد پیام‌های خصوصی قابل ارسال در روز برای کاربران عادی توییتر

پیر – ایو ژولیوه، معاون راه‌حل‌های سایبری شرکت تالس که مجری تست هک بود، گفت: صنعت فضایی باید امنیت سایبری را در هر مرحله از چرخه حیات ماهواره، از طراحی اولیه گرفته تا توسعه و نگهداری سیستم‌ها به شکل جدی در نظر بگیرد.

ماهواره‌های آمریکا زیر سایه حمله هکرهای چینی

هک‌های ماهواره‌ای بدترین سناریو برای اپراتورها است و مایه نگرانی فزاینده‌ای برای دولت‌های فعال در این حوزه در سراسر جهان است. گزارش فاش شده سیا که توسط فایننشال تایمز مستند شده است نشان می‌دهد که ایالات متحده بر این باور است که چین در حال توسعه راه‌هایی برای «تحت کنترل گرفتن» ماهواره‌های خارجی است. این سند بخشی از نشست اخیر پنتاگون است که گفته می‌شود توسط یک کارمند ۲۱ساله فناوری اطلاعات دولتی افشاشده است.

این سند توضیح می‌دهد که چگونه چین می‌تواند سیگنال‌های ارسال شده از زمین به ماهواره‌های مدارگرد را تقلید کند. این کار به طرف چینی اجازه می‌دهد کنترل سیستم‌های ماهواره را در دست بگیرد. بر اساس گزارش‌ها چین با حمله سایبری به ایستگاه‌های زمینی و هک ماهواره‌های دیده‌بانی ایالات متحده در سال‌های گذشته مرتبط بوده است.

این اولین باری نیست که افراد عادی ثابت می‌کنند که می‌توانند مجموعه روبه‌رشد ماهواره‌هایی را که در مدار پایین زمین می‌چرخند، با عبور از سیستم‌های زمینی هک کنند. سال گذشته، یک محقق بلژیکی ثابت کرد که می‌تواند ترمینال SpaceX Starlink را با مودچیپ سفارشی خود هک کند. این هک به او اجازه داد تا کد سفارشی خود را وارد شبکه کند. یک تیم دانشگاهی دیگر از دانشگاه تگزاس نیز موفق شد سیگنال Starlink را بدون نیاز به انجام هرگونه نفوذ واقعی کنترل کند.

بیشتر بخوانید  مراقب باشید، گوگل در حال حذف حساب‌های غیرفعال است!

از سوی دیگر ثابت شده است که سیستم‌های ماهواره‌ای تجاری بسیار آسیب‌پذیرتر از حد تصور هستند. در فوریه سال گذشته و در زمان شروع حمله به اوکراین، کاربران اروپایی اینترنت اختلالات گسترده خدمات آنلاین را گزارش کردند. به گزارش بلومبرگ کارشناسان امنیت سایبری اخیراً توضیح دادند که روسیه چگونه توانست چندین سیستم اینترنت ماهواره‌ای اصلی شرکت‌هایی مانند Viasat را هک کند. این اتفاق در حالی افتاد که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به شرکت‌های این چنینی در مورد آسیب‌پذیری‌های امنیت سایبری هشدار داده بودند. آن‌طور که بلومبرگ توضیح داد این هک شامل نفوذ اپراتورهای روسی به سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌های مختلف برای قطع ارتباط‌ها بود. هکرها نتوانستند به کنترل ماهواره‌ها دسترسی پیدا کنند.

در آغاز سال 2022، یک گروه متشکل از سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوری آمریکا لایحه‌ای را ارائه کردند که منابع بیشتری به امنیت سایبری ماهواره‌ها اختصاص می‌دهد. بر اساس اسناد موجود، گروه ویژه ماهواره‌ای مورد نظر این لایحه هزینه‌ای سالانه نزدیک به 3 میلیون دلار خواهند داشت.

نیروی فضایی – شاخه فضایی نیروهای مسلح آمریکا – به طور مشخص روی محافظت از ماهواره‌ها و گسترش برنامه فضایی آمریکا کار می‌کند. بیشتر وظایف این شاخه از نیروهای مسلح ایالت متحده شامل نظارت بر رادارهای هشدار اولیه برای حملات موشکی ضد ماهواره و همچنین مسئله زباله‌های فضایی است که می‌تواند به ماهواره‌ها و فضاپیماهای حاضر در مدار آسیب برساند.

نیروی فضایی در کنار آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی (که خود یک نهاد نظامی تحت نیروی هوایی ایالات متحده است) روی چالش‌های هک ماهواره کار کرده است و به هر کسی که بتواند آسیب‌پذیری‌های ماهواره‌ای را شناسایی کند جایزه می‌دهد. هفته گذشته این آزمایشگاه اعلام کرد که در حال ایجاد یک رقابت تازه برای هکرها است تا آن‌ها آسیب‌های امنیتی ماهواره آزمایشی Moonlighter را که به زودی به فضا پرتاب می‌شود بررسی کنند.

بیشتر بخوانید  چگونه Decentraland با استفاده از هوش مصنوعی، متاورس را زنده نگه می‌دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *