ماکسیمالیست‌ها چطور بیت‌کوین و اتریوم را خراب می‌کنند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ماکسیمالیسم یکی از فلسفه‌ها و نگاه‌ها در دنیای کریپتو است. این نگاه به این مسئله معتقد است که هر بلاک‌چین معینی برای همه مقاصد مناسب است، بنابراین بلاک‌چین‌های دیگر ذاتاً بی فایده هستند و هیچ ارزشی ندارند. بله! درست حدس زدید این نوع نگاه به همان اندازه که به نظر می‌رسد ناخوشایند است.

ماکسیمالیست‌ها یا حداکثر گرایان اولیه بیت‌کوینی‌ها بودند، گروهی که متعلق به قبل از دوران قراردادهای هوشمند هستند.

با توجه به ادعاهای طرف‌داران ماکسیمالیست بیت کوین، بلاک‌چین بیت‌کوین تقریباً قادر به انجام هر عملکردی است که بلاک‌چین‌های بعدی اضافه کرده‌اند. در یک مورد دیگر آنها به طرز عجیبی ادعا می‌کنند که هر عملکردی که توسط بلاک‌چین بیت‌کوین پشتیبانی نمی‌شود مفید نیست و بنابراین برای دنیای کریپتو غیرضروری است. این یعنی پروژه جذابی مثل اتریوم – و تمام توکن‌های شکل گرفته روی شبکه آن – و پروژه‌های مثل کاردانو، دات و سولانا ذاتاً غیرمفید و بی‌اهمیت هستند.

این نگاه از ما می‌خواهد که به این نکته توجه نکنیم که بیت‌کوین اغلب شبکه کندی دارد و برای تراکنش‌های روزمره تا حدودی گران است.

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال رایج در میان عموم مردم و پادشاه دنیای ارز دیجیتال است و دارای نقاط قوت زیادی است. بیت‌کوین غیرمتمرکز، امن، راهی عالی برای ذخیره ارزش و تقریباً مقاوم در برابر محدودیت‌های معمول مالی است. این باعث می‌شود که تقریباً برای هر کاری تا حدی مفید باشد.

اتریوم هم پروژه جذابی است. اتریوم به عنوان ملکه بازار ارزهای دیجیتال پروژه‌ای بسیار غیرمتمرکز است و یک جامعه فوق‌العاده از توسعه‌دهندگان و خلق‌کنندگان دارد که هزاران برنامه مفید و کاملاً جدید را در اتریوم ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید  از مارک زاکربرگ تا ایلان ماسک؛ بزرگان چطور متاورس را کشتند و آن را دفن کردند؟

البته اتریوم همچنان کمی گران است، گسترش آن مستلزم مجموعه‌ای گیج‌کننده از راه‌حل‌ها است، مدیریت آن دشوار است و نحوه راه‌اندازی آن باعث شد چند نفر خاص خیلی پول‌دار شوند.

با وجود این دو، باز هم می‌توان از بلاک‌چین‌های دیگر هیجان‌زده بود. برخی از آنها ویژگی‌هایی دارند که واقعاً با اتریوم یا بیت‌کوین به اشتراک نمی‌گذارند، برخی از آنها برای هزینه تراکنش، حجم یا معیارهای دیگر را بهینه‌سازی می‌کنند.

نگاهی به تصور ماکسیمالیست‌ها

برای درک بهتر نگاه حداکثر‌گرایان باید مثالی زد. حداکثر‌گرایی معادل داشتن فقط یک ابزار در گاراژ خانه شما است. فکر کنید یک مته داشته باشید و بخواهید از آن مته برای هر پروژه‌ای در خانه استفاده کنید. دیوار خراب شد؟ سوراخ کن! تعمیر گچ‌بری‌ها؟ سوراخ کن! تعمیر لوله‌کشی؟ سوراخ کن! تعمیر خودرو؟ سوراخ کن! آیا این نگاه کارآمد است؟

البته مشخص است که ما همیشه نمی‌توانیم ابزار مناسبی برای هر موقعیتی داشته باشیم. برای مثال، خودروی شما ممکن است یک خودروی آفرودی باشد و برای یک مهمانی لوکس یا فضای شهری مناسب نباشد. شاید شما یک تویوتا کمری دارید. برای دور زدن بسیار سریع در پیچ‌های تند طراحی نشده، برای آفرود خیلی خوب نخواهد بود و چوب و الوار حمل نمی‌کند.

شاید بشود گفت کمری اتریوم خودروها است. این خودرو تا حدودی همه کارها را انجام می‌دهد که آن را به یک راه‌حل عالی برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال استفاده از یک خودروی همه‌فن‌حریف هستند، اما باز هم باید اعتراف کرد که اتریوم هم برای همه چیز کافی نیست.

به بلاک‌چینی فکر کنید که فقط برای یک کار تخصصی مناسب باشد. به‌عنوان‌مثال، شما در حال طراحی بلاک‌چین برای حدود یک میلیارد گیمر هستید.

بیشتر بخوانید  نگرانی‌ها از احتمال سقوط قریب‌الوقوع بازار بیت‌کوین

گیمرها نمی‌خواهند هر بار که یک دستاورد مانند رکورد زدن یا جمع‌آوری را به NFT تبدیل می‌کنند هزینه کنند، حتی اگر آن هزینه بسیار کم باشد؛ بنابراین شاید به یک بلاک‌چین نیاز داشته باشید که هیچ هزینه‌ای نداشته باشد. این به طراحی تخصصی بسیار جذابی نیاز دارد. اتریوم به دلیل ماهیت خود نمی‌تواند از این نیاز دقیق پشتیبانی کند.

شاید نیاز داشته باشید که بلاک‌چین خصوصی‌تر، ایمن‌تر، بسیار سریع‌تر یا بی‌نهایت مقیاس‌پذیر باشد یا از رمزنگاری جدیدی پشتیبانی کند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شما آماده باشید تا تمام سودمندی اتریوم را با چیزی بسیار بسیار شخصی‌سازی شده برای نیازهای خود عوض کنید.

در این صورت حداکثر گرایی یک اشتباه آشکار است. مطمئناً افراد باهوش راه‌حل‌های زیادی برای مفیدتر کردن اتریوم پیدا کرده‌اند. تقریباً به همان روشی که تویوتا مجموعه‌ای از ویژگی‌های زیباتر را برای جذب مشتری کمری به این خودرو اضافه کرد، اما کمری بسیار زیبا هنوز مرسدس یا خودروی آفرود نیست.

مهم نیست که چگونه به مسئله نگاه کنید اتریوم یک بلاک‌چین عمومی است که برای اکثر مصارف عمومی مناسب است. در نتیجه این بلاک‌چین پاسخی به تک‌تک موارد استفاده در زندگی روزمره نیست.

به همین دلیل است که حداکثر گرایی در همه اشکالش نشانه‌ای از مینیمالیست در حوزه کنجکاوی و شفافیت فکری است؛ مهم نیست که ماکسیمالیست چه بلاک‌چینی باشید، چون این کار در نهایت اشتباه است.

باید بپذیریم که ما با همکاری و یافتن ابزار مناسب برای کار مناسب به مقصد می‌رسیم، نه با فریاد زدن بر سر همدیگر به خاطر جرئت بیان این که یک بلاک‌چین همه‌منظوره ممکن است برای هر موردی مناسب نباشد.

بیشتر بخوانید  آغاز تولید آیفون 15 در هند

اتریوم یک نوآوری عالی است، دارای یک جامعه کاربری فوق‌العاده است و کاربردهای آن تقریباً بی‌پایان است. بیت‌کوین یک دستاورد قابل توجه است که جهان را تغییر و ذهن‌ها را متحول کرد، اما قرار نیست بیت‌کوین و اتریوم برای هر کاری مناسب باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *