نگاهی به آینده گوشی‌های هوشمند؛ 5 تحول مهم‌ گوشی‌های هوشمند در سال 2023

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

گوشی‌های هوشمند کانون زندگی دیجیتالی ما در سال‌های اخیر هستند. در اینجا مهم‌ترین تحولات این گوشی‌ها در سال 2023 و کمی بعد از آن را مرور می‌کنیم.

تاریخچه فناوری از بسیاری جهات با کاهش اندازه فیزیکی همراه با افزایش توان محاسباتی، یکپارچگی سیستم، اتصال و مقرون‌به‌صرفه بودن محصولات گره خورده است.

به بیان دیگر، 50 سال پیش کامپیوترها به اندازه یک اتاق بودند، به طور پراکنده از طریق اینترنت نوپا به هم متصل می‌شدند، صدها هزار دلار هزینه داشتند و فقط در دسترس تعداد کمی از آدم‌ها بودند. اکنون آنها به دستگاه‌های دستی و کوچکی بدل شدند، از طریق اینترنت به هم متصل هستند، صدها دلار هزینه دارند و بیش از شش میلیارد کاربر دارند.

با این همه باید بدانیم هیچ‌چیز در دنیای فناوری ثابت نمی‌ماند: برای مثال، الگوی دستگاه‌های هوشمند دستی مثل موبایل ممکن است به‌مرورزمان جای خود را به دستگاه‌های پوشیدنی و حتی کاشتنی – مثل ایمپلنت‌های مغزی هوشمند – بدهد و محاسبات محیطی را رقم بزند. به همین بهانه نگاهی به روندهای کوتاه مدت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند داریم.

ترندهای گوشی‌های هوشمند

اول از خبر بد شروع کنیم. بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در حال حاضر در حال افت پس از همه‌گیری است. پنج فروشنده برتر همگی در سه‌ماهه چهارم سال 2022 کاهش قابل توجهی در فروش سال‌به‌سال داشتند: اپل -11٪، سامسونگ -17٪، Xiaomi -27٪، Oppo -16٪، Vivo -16٪. . سامسونگ در حوزه فروش پردازنده هم متحمل ضرر شد.

رهبران بازار اپل و سامسونگ به دنبال حفظ سودآوری از طریق فروش تلفن‌های هوشمند پریمیوم خود هستند. در مورد سامسونگ این موارد شامل دستگاه‌های تاشو و سری جدید گلکسی S23 می‌شود. با این حال، فروشندگان چینی یعنی شیائومی، اوپو و ویوو در برابر مشکلات بازار بین‌المللی و بازار داخلی سخت آسیب‌پذیر هستند.

شرکت تحلیلگر  Canalys نتیجه می‌گیرد که ریسک فزاینده رکود جهانی سال 2023 را به سال سختی تبدیل خواهد کرد که مسیر نامشخصی برای بهبود بازار گوشی‌های هوشمند دارد. آمبر لیو، تحلیلگر این شرکت می‌گوید: فروشندگان کوچک‌تر باید با یافتن فرصت‌های خاص با سبدهای کارآمد و مدیریت درآمد، بر تضمین سودآوری تمرکز کنند. از سوی دیگر برندهای محبوب راه‌های افزایش تقاضا را از طریق اکوسیستم‌های تثبیت‌شده اینترنت اشیا، پیشنهادهای پیشرفته نسل جدید و کانال‌های مؤثر و استراتژی‌های تبلیغاتی پیگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید  بهترین گوشی‌های هوشمند تابستان 1402

خبر خوب این است که هنوز دستگاه‌های جدیدی در راه هستند. چرخه راه‌اندازی گوشی‌های هوشمند در سال 2023 با دستگاه‌های جدید قابل توجهی مانند Samsung Galaxy S23 Ultra ، OnePlus 11 و Lenovo ThinkPhone در حال پیگیری است.

علاوه بر پیشرفت‌های معمول در قدرت پردازش، فناوری نمایشگر، عکاسی و فیلم‌برداری مبتنی بر هوش مصنوعی و مدیریت انرژی، فعالیت‌های زیادی در بخش فرم و طراحی محصول وجود دارد، به‌ویژه در گوشی‌های تاشو و بازشو. همچنین ممکن است در سال 2023 شاهد اولین گوشی با صفحه‌نمایش قابل چرخش باشیم.

یکی دیگر از پیشرفت‌ها – به‌ویژه در میان تولیدکنندگانی با مجموعه‌ای از دستگاه‌های متنوع – تأکید بیشتر بر ویژگی‌های «اکوسیستم» است که بهره‌وری و راحتی را برای دارندگان دستگاه‌های دیگر از همان برند افزایش می‌دهد. اپل، گوگل و حتی هواوی روی این مسئله تمرکز جدی دارند.

همچنین، احتمالاً در سال 2023 شاهد گوشی‌های هوشمند بیشتری با اتصال ماهواره‌ای برای مقاصد اضطراری خواهیم بود، پس از اعلام آیفون 14 اپل در سپتامبر 2022، و همکاری کوالکام با Iridium که در CES 2023 اعلام شد، که عملکرد مشابهی را برای تلفن‌های اندرویدی پریمیوم به ارمغان می‌آورد، یک شرکت انگلیسی به نام Bullitt Group نیز در سه‌ماهه اول سال 2023 یک سرویس پیام‌رسانی ماهواره‌ای دوطرفه تلفن هوشمند را راه‌اندازی خواهد کرد.

پنج پیش‌بینی درباره آینده بازار موبایل

برای دریافت دید وسیع‌تری از روندها در فضای موبایل، مقالات آینده‌نگر حوزه موبایل را بررسی کردیم و فراوانی پیش‌بینی‌ها را در حوزه‌های مختلف ثبت کردیم. بیایید پنج پیش‌بینی برتر این حوزه را بررسی کنیم.

امنیت و حریم خصوصی

تلفن‌های هوشمند این روزها کانون زندگی دیجیتالی اکثر مردم هستند و به همین دلیل کاملاً در زیر نگاه مجرمان سایبری قرار دارند. تلفن‌ها به طور معمول همه نوع داده‌ها و اعتبارنامه‌های شخصی (و گاهی اوقات تجاری) را در خود نگه می‌دارند، در نتیجه امنیت خود دستگاه‌ها، اتصالاتی که برقرار می‌کنند و برنامه‌هایی که روی آن‌ها اجرا می‌شوند در اولویت قرار دارند؛ بنابراین تعجبی ندارد که امنیت و حریم خصوصی را در صدر فهرست ترندهای موبایل برای سال 2023 و بعد از آن قرار دهیم.

بیشتر بخوانید  نیویورک تایمز از OpenAI شکایت می‌کند

احراز هویت چندعاملی (MFA) برای دسترسی به دستگاه‌های تلفن همراه، ترکیب رمز عبور یا پین، کارت هوشمند یا کلید امنیتی سخت‌افزاری یا تأیید هویت بیومتریک، مانند اثر انگشت یا چهره اهمیت فزاینده‌ای خواهد داشت. برای دور نگه داشتن مجرمان از دارایی‌های دیجیتال تلفن همراه خود این مسائل در اولویت هستند.

مانند همیشه، به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل و به‌روزرسانی‌های امنیتی حیاتی خواهد بود تا خلأهای شناخته شده‌ای را که مجرمان سایبری می‌توانند از آنها استفاده کنند مسدود کنید.

هوش مصنوعی و قدرت تحلیل

از آنجایی که سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند توانمندتر شده است و واحدهای پردازش عصبی تخصصی (NPU) را در خود جای‌داده‌اند، نقش هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها افزایشی جدی خواهد یافت.

بارگذاری پردازش تصویر، صدا و داده‌های متنی از CPU و GPU به الگوریتم‌های AI/ML نه تنها باعث بهره‌وری بیشتر انرژی و افزایش عمر باتری تلفن می‌شود، بلکه نیاز به برقراری ارتباط با سروهای ابر برای انجام کار هوش مصنوعی را نیز کاهش می‌دهد، راه‌حلی که اغلب به طور قابل توجهی کمتر کارآمد و ایمن بود.

هوش مصنوعی، ML و تجزیه‌وتحلیل در حوزه‌های بیشتری از تجربه کاربری تلفن همراه (UX) نفوذ خواهند کرد، از جمله: چت‌بات‌ها و دستیاران هوش مصنوعی، شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی برنامه، بهبود تشخیص چهره و ویدئوکنفرانس؛ تشخیص صدا، ترجمه و تبدیل متن به گفتار؛ تجزیه‌وتحلیل داده‌های برنامه‌های بهداشتی؛ خدمات مبتنی بر مکان و در نهایت شناسایی حفره‌های امنیتی و فعالیت‌های مشکوک.

واقعیت افزوده موبایل

برای بسیاری از مردم تجربه موفق واقعیت افزوده بازی پوکمون گو در سال 2016 بود، بازی‌ای که در آن کاربران دنیای واقعی را زیر و رو می‌کنند و به دنبال موجودات مجازی (پوکمون) در مکان‌های تعریف‌شده توسط بازی می‌گردند، جایی که می‌توانند با شخصیت‌های بازی تعامل داشته باشند.

چند سالی بود که واقعیت مجازی کم‌تر مورد توجه بود، اما حال به نظر می‌رسد ترکیبی از تعامل کاربر و فرصت تجاری احتمالاً باعث گسترش AR موبایل می‌شود که نه تنها در تلفن‌های هوشمند بلکه در دستگاه‌های تخصصی مانند عینک‌های AR نیز قابل تجربه است.

بیشتر بخوانید  حمایت یاکارینو از اقدامات جنجالی اخیر ماسک در توییتر

نظرسنجی مارس 2022 توسط ARTillery Intelligence بیش از 102000 بزرگسال آمریکایی را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که 30٪ حداقل یک بار از AR موبایل استفاده کرده‌اند، در حالی که 54٪ از کاربران AR تلفن همراه حداقل به صورت هفتگی و 75٪ حداقل ماهانه درگیر این تکنولوژی هستند.

استفاده گسترده از اینترنت 5G

اگرچه پوشش جدی نسل جدید اینترنت (5G) در بسیاری از مکان‌ها، حتی در کشورهای توسعه‌یافته کامل نشده، اما توسعه شبکه این نسل از اینترنت با سرعت در حال گسترش است.

طبق GSA (انجمن جهانی تأمین‌کنندگان تلفن همراه) از ژانویه 2023، 112 اپراتور در 52 کشور در سراسر جهان در آزمایش‌های عمومی شبکه‌های 5G سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اتصال سریع و کم تأخیر 5G طیف وسیعی از موارد استفاده از تلفن همراه را فعال می‌کند، از جمله: وسایل نقلیه خودران و هواپیماهای بدون سرنشین. پخش ویدئوهای با کیفیت بالا؛ خانه‌های هوشمند، شهرها، کارخانه‌ها و کشاورزی؛ مراقبت‌های بهداشتی از راه دور و برنامه‌های کاربردی خرده‌فروشی.

توسعه بعدی در 5G Advanced خواهد بود، پله‌ای به سوی 6G. به نظر می‌رسد تکمیل زنجیره نسل جدید اینترنت همراه تا سال 2025 طول بکشد.

اینترنت اشیا و خانه هوشمند

اینترنت اشیا (IoT) بسیاری از بخش‌های خانگی و تجاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما خانه هوشمند که طیف گسترده‌ای از وسایل را در بر می‌گیرد، یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های رشد در سال‌های آینده است. با این حال تا همین اواخر، ترکیبی از استانداردهای مختلف اتصال و پیچیدگی‌های دیگر راه‌اندازی و مدیریت نصب خانه هوشمند را – برای مثال از طریق تلفن هوشمندتان – به طور غیرضروری پیچیده کرده بود، مگر اینکه خود را به اکوسیستم یک سازنده محدود کنید.

به نظر می‌رسد با پیشرفت‌های سال‌های اخیر و رویکردهای به حوزه هوشمندسازی تجربه زندگی شاهد ظهور پروتکل‌های عمومی و ساده‌سازی حوزه اینترنت اشیا و خانه هوشمند باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *