با این نکات کاربردی از گوشی خود در برابر هکرها محافظت کنید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

خوب است بدانید برای محافظت از گوشی خود در برابر هکرها، ویروس‌ها و انواع بدافزارها نکات و راهکارهای آسانی وجود دارد.

به گزارش ایرانی متا، در عصر مدرن، گوشی‌های موبایل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما تبدیل شده‌اند. گوشی‌ها حجم انبوهی از اطلاعات شخصی ما را نگهداری می‌کنند. اما هر چه استفاده از گوشی‌های هوشمند افزایش پیدا می‌کند، خطر هک شدن آن‌ها هم افزوده می‌شود. یک هکر می‌تواند به‌آسانی به گوشی شما دسترسی پیدا کرده و اطلاعات مهم شما از جمله اطلاعات بانکی، تصاویر شخصی و ایمیل‌هایتان را استخراج کند. از این رو مهم است که بدانید چگونه می‌توان با هکرها مقابله کرد.

نکات طلایی محافظت از گوشی در برابر هکرها

ما در اینکه ۲۰ نکته کاربردی را به شما خواهیم گفت که می‌تواند به محافظت از گوشی در برابر هکرها کمک شایانی کند.

۱. از یک رمزعبور قدرتمند استفاده کنید

اول و مهم‌ترین گام برای امن کردن گوشی شما، استفاده از یک پسورد قدرتمند است. همیشه رمزعبور پیچیده و سختی را تعیین کنید که شامل حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علائم خاصی مثل # و $ است. هیچ موقع از رمزهای ساده‌ای که به‌خاطر می‌مانند مثل نام، تاریخ تولد و غیره استفاده نکنید.

۲. سیستم عامل گوشی‌تان را آپدیت کنید

بروزرسانی‌های سیستم عامل گاهی اوقات حاوی پچ‌های امنیتی هستند که می‌توانند روزنه‌هایی که هکرها از آن‌ها سواستفاده می‌کنند را، مسدود کنند. مطمئن شوید که همیشه گوشی شما به آخرین نسخه سیستم عاملش بروزرسانی شده و آخرین پچ‌های امنیتی را روی آن دریافت کرده‌اید.

۳. اپلیکیشن‌ها را فقط از منابع معتبر دانلود کنید

دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع قابل اعتماد و معتبری مثل Play Store گوگل یا App Store اپل، می‌تواند به محافظت از گوشی شما در برابر بدافزارها و باج‌افزارها کمک کند. هرگز اپلیکیشن‌های مورد نیازتان را از منابع نامعتبر دانلود نکنید؛ زیرا ممکن است حامل ویروس‌ها و بدافزارها باشند و از آن طریق، اطلاعات شما را به‌سرقت ببرند.

بیشتر بخوانید  آموزش انتقال فایل‌های صوتی ضبط‌شده با اپل واچ به آیفون + تصاویر

۴. از یک اپلیکیشن آنتی ویروس استفاده کنید

نصب اپلیکیشن آنتی ویروس روی گوشی شما می‌تواند از اطلاعاتتان در برابر هر نوع بدافزاری از جمله ویروس، جاسوس ابزار و تروجان محافظت کند. یک آنتی ویروس می‌تواند یک بدافزار را پیش از آنکه بخواهد به گوشی شما آسیبی بزند، شناسایی کند.

۵. مراقب شبکه‌های وای فای عمومی باشید

شبکه‌های وای فای عمومی معمولاً ناامن هستند و این کار هکرها را برای دستیابی به اطلاعات گوشی موبایل شما آسان می‌کند. بنابراین هنگام استفاده از آن‌ها حتماً مراقبت اطلاعات حیاتی خود مثل اطلاعات بانکی، فروشگاهی و ایمیل‌های شخصی‌تان باشید.

۶. از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

احراز هویت دو مرحله‌ای، یک لایه امنیتی اضافه‌تر است که به شما این امکان را می‌دهد برای دسترسی به اکانت خود، از دو نوع احراز هویت استفاده کنید. به‌طور مثال هم باید رمزعبور خود را وارد کنید و هم کدی که به سیم کارت‌تان ارسال می‌شود را وارد کنید. فعال کردن این گزینه به شما کمک می‌کند تا حتی اگر پسوردتان به‌دست هکرها افتاد هم نگذارید آن‌ها به اکانت شما دسترسید پیدا کنند.

۷. مراقب کلاهبرداری‌های فیشینگ باشید

کلاهبرداری‌های فیشینگ به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که شما را مجبور می‌کنند با حقه‌بازی، اطلاعات شخصی‌تان را وارد کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل رمزعبور یا جزئیات کارت بانکی شما باشد. همیشه مراقب پیام‌های متنی یا ایمیل‌هایی که از شما اطلاعات شخصی‌تان و یا کلیک روی یک لینک مشکوک را می‌خواهند، باشید.

۸. قابلیت پاکسازی اطلاعات از راه دور را فعال کنید

اگر قابلیت پاکسازی اطلاعات از راه دور را فعال کرده باشید، وقتی گوشی شما به‌سرقت برود و یا گم شود، شما می‌توانید تمام اطلاعات‌‌تان روی آن را از طریق اینترنت پاک کنید. این قابلیت می‌تواند جلوی به‌خطر افتادن اطلاعات شما را بگیرد.

۹. گوشی‌تان را روت یا جیلبریک نکنید

روت کردن یا جیلبریک کردن گوشی می‌تواند آن را در برابر انواع بدافزارها و ویروس‌ها آسیب‌پذیر کند. و این به‌معنای دسترسی آسان‌تر هکرها به اطلاعات موبایل شما است.

بیشتر بخوانید  کاهش عجیب قیمت محصول جدید وارداتی سایپا! + عکس

۱۰. مراقب هر آنچه در فضای مجازی به‌اشتراک می‌گذارید، باشید

مراقب اطلاعات شخصی که در فضای مجازی به‌اشتراک می‌گذارد (نظیر رمزهای عبور، اطلاعات بانکی یا رمزهای امنیتی شبکه‌های اجتماعی) باشید. این اطلاعات به هکرها کمک می‌کند تا به داده‌های گوشی‌ موبایل شما دسترسی پیدا کنند.

۱۱. از رمزگذاری فایل‌ها استفاده کنید

رمزگذاری، فرآیند تبدیل داده‌های شما به کدی است که فقط خود شما می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. با فعال کردن این قابلیت، شما از اطلاعاتتان در برابر هکرها محافظت خواهید کرد. این قابلیت بسیار مهم و حیاتی برای داده‌های حساسی همچون اطلاعات بانکی، تصاویر شخصی و ایمیل‌های شما است.

۱۲. از VPN استفاده کنید

VPN، ابزاری برای رمزگذاری روی اتصال اینترنت شما و هدایت کردن آن از طریق یک شبکه خصوصی است. با استفاده از وی‌پی‌ان شما می‌توانید از به‌سرقت رفتن اطلاعات موبایل خود در وای فای‌های عمومی یا دیگر شبکه‌های ناامن جلوگیری کنید.

۱۳. از کلیک روی لینک‌های مشکوک بپرهیزید

هکرها معمولاً لینک‌هایی را برای کاربران ارسال می‌کنند که با کلیک روی آن‌ها یا از یک سایت جعلی بازدید می‌کنند و یا یک بدافزار را دانلود می‌کنند. هرگز روی لینک‌های مشکوک یا صفحات پاپ آپ که خصوصاً از طرف افراد مشکوک برای شما ارسال می‌شوند، کلیک نکنید.

۱۴. همیشه اپلیکیشن‌هایتان را آپدیت نگه دارید

درست مثل بروزرسانی‌های سیستم عامل، بروزرسانی‌های اپلیکیشن‌ها نیز معمولاً با پچ‌های امنیتی همراه است. این پچ‌ها هر مشکلی که هکرها می‌توانند از آن‌ها سواستفاده کنند را برطرف می‌کنند. مطمئن شوید که تمام برنامه‌های شما بروز است.

۱۵. از احراز هویت بیومتریک (اثر انگشت یا تشخیص چهره) استفاده کنید

احراز هویت بیومتریک نظیر اسکن اثر انگشت یا تشخیص چهره، می‌تواند به‌عنوان یک لایه امنیتی اضافه‌تر روی گوشی موبایل شما فعال شود. فعال‌سازی این ویژگی می‌تواند جلوی دسترسی هکرها به اطلاعات موبایل شما، حتی اگر رمزعبورتان را داشته باشند هم بگیرد.

۱۶. از یک ابزار مدیریت رمزعبور استفاده کنید

ابزارهای مدیریت رمزعبور می‌توانند پسوردهای پیچیده و سختی را ایجاد کرده و برای شما نگهداری کنند. این به شما کمک می‌کند بدون دردسر بتوانید از رمزهای عبور پیچیده برای اکانت‌های مختلف خود در اینترنت استفاده کنید. بنابراین شانس دسترسی هکرها به حساب‌های کاربری شما کمتر و کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید  تصاویر خلق شده توسط هوش مصنوعی از لحظات هولناک پس از زلزله 9 ریشتری!

۱۷. از قابلیت ضد سرقت استفاده کنید

اکثر گوشی‌های موبایل با قابلیت ضد سرقتی مثل Find My iPhone در آیفون‌ها یا Android Device Manager در گوشی‌های اندرویدی همراه هستند. فعال کردن این قابلیت به شما در هنگام دزدیده شدن یا به‌سرقت رفتن گوشی کمک می‌کند. به‌لطف این ویژگی می‌توانید از راه دور، تمام اطلاعات روی گوشی‌تان را حذف کنید.

۱۸. مراقب مهندسی‌های اجتماعی باشید

مهندسی اجتماعی، روشی است که توسط هکرها برای دستیاری به رمزهای عبور یا اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌شود. همیشه مراقب هرگونه درخواست‌های بی‌جا برای ارائه اطلاعات خود در فضای مجازی باشید. در واقع هیچوقت هیچ یک از اطلاعات‌تان را در اختیار اشخاص، اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها قرار ندهید.

۱۹. گوشی‌تان را در شارژرهای عمومی شارژ نکنید

ایستگاه‌های شارژ موبایل عمومی می‌توانند به هکرها اجازه دهند تا به اطلاعات شخصی موبایل شما دسترسی پیدا کنند. همیشه شارژر شخصی خودتان را به‌همراه داشته باشید و از شارژرهای عمومی دوربی کنید.

۲۰. از اطلاعاتتان بکاپ بگیرید

بکاپ گرفتن از اطلاعات موبایل می‌تواند در مواقعی که آن دزدیده یا گم می‌شود به کمک شما بیاید. همیشه از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید و در یک جای امن از آن نگهداری کنید که مطمئن هستید دست هکرها به آن نخواهد رسید.

جمع‌بندی

محافظت از گوشی در برابر هکرها در دنیای امروزی بسیار مهم و واجب است. با دنبال کردن روش‌هایی که در بالا توضیح دادیم، شما می‌توانید گوشی‌تان را در برابر بدافزارها، ویروس‌ها یا سایر برنامه‌های ناامن، مقاوم کنید. اگر نکته دیگری هم به‌نظر شما می‌رسد، حتماً از طریق بخش نظرات آن را با ما به‌اشتراک بگذارید.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *