احتمال افزایش نوسانات قیمت بیت‌کوین در پی کاهش نقدینگی وجود دارد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بررسی داده‌های آن‌چین نشان می‌دهد که تلاش‌های هماهنگ دولت بایدن برای قطع ارتباط صعنت ارزهای دیجیتال با سیستم بانکی ایالات متحده تأثیر خود را بر این بازار گذاشته و منجر به کاهش نقدینگی بیت کوین در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شده است.

به گزارش بیت‌کوینسیت، بارچارت (Barchart) در آخرین گزارش خود خاطرنشان می‌کند که روند کاهش نقدینگی بیت کوین همچنان ادامه دارد و عمیق بازار جفت بیت کوین/تتر به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ ماه اخیر رسیده است.

عمق بازار (Market Depth‌) به توانایی بازار برای انجام معاملات بزرگ بدون تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت اشاره دارد. این معیار، اندازه و حجم کل معاملات باز، قیمت پیشنهادی خرید و پیشنهادات را در نظر می‌گیرد.

داده‌های سی‌سی‌دیتا (CCData) نشان می‌دهد که در پایان ماه آوریل (فروردین)، تنها ۴۶۲ بیت کوین به ارزش کمی بیش از ۱۳میلیون دلار برای تغییر حداقل یک درصدی قیمت این دارایی کافی بود. طبق گفته بارچارت، این رقم به معنی کمترین عمیق بازار برای جفت بیت کوین/تتر از ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) است؛‌ زمانی که قیمت بیت کوین در پی بحران همه‌گیری کووید ۱۹ به‌شدت سقوط کرد.

نقدینگی بیت کوین همچنان در حال کاهش است
نقدینگی بیت کوین همچنان در حال کاهش است

متریال ایندیکتورز (Material Indicators)، یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده داده‌ها بازار، روز گذشته نموداری را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد نهنگ‌های بیت کوین در حال حاضر مجبور هستند تا سفارش‌های خرید‌وفروش بزرگ خود را به‌دلیل خطر انحراف قیمت (Slippage) ناشی از نقدینگی کم به سفارش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند.

کاهش نقدینگی بیت کوین، نهنگ‌ها را مجبور به انجام تراکنش‌های کوچک کرده است
کاهش نقدینگی بیت کوین، نهنگ‌ها را مجبور به انجام تراکنش‌های کوچک کرده است

متریال ایندیکتورز توضیح داد:

اگر تعجب می‌کنید که چرا کیف پول‌هایی با موجودی ۱۰۰ تا ۱٬۰۰۰ دلار (رنگ زرد) در حال خرید بیت‌کوین هستند و نهنگ‌های بزرگ (رنگ قهوه‌ای) بیت کوین نمی‌خورند، احتمالاً به این دلیل است که رفتار سرمایه‌گذاران خرد متفاوت از پول هوشمند است. زیرا، نقدینگی بین سطح کنونی تا ۲۹٬۱۰۰ دلار آن‌قدر ناچیز است که انحراف قیمت در سفارش نهنگ‌ها می‌تواند قابل‌توجه باشد. بنابراین، آن‌ها به معنای واقعی کلمه مجبور به انجام سفارشات کوچکتر هستند.

به گفته کایکو (Keiko) نیز حجم معاملات صرافی‌های متمرکز در ماه آوریل (فرودین)، پس از ۳ ماه افزایش متوالی تا ماه مارس (اسفند) و عبور از سطوح پیش از فروپاشی FTX کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی همه‌گیری بعدی را پیش‌بینی می‌کند
حجم معاملات در صرافی‌ها متمرکز پس ۳ ماه رشد متوالی در آپریل کاهش یافته است
حجم معاملات در صرافی‌ها متمرکز پس ۳ ماه رشد متوالی در آپریل کاهش یافته است

با این همه، از جنبه مثبت، اندازه کل بازار ارزهای دیجیتال اکنون به‌طور قابل‌توجهی از اندازه‌اش پیش از شروع بازار صعودی ۲۰۲۲ بزرگتر است. علاوه بر این، حجم معاملات سه‌ماه در کوین بیس، بزرگترین صرافی ایالات متحده در ۳ فصل گذشته بیش از ۱۴۰میلیارد دلار بوده است. البته که این رقم هنوز نیمی از میانگین سال ۲۰۲۱ است.

کایکو همچین خاطرنشان می‌کند که نقدینگی بیت کوین و اتریوم، هر دو به پایین‌ترین سطح یک ساله خود، عمق بازار ۲درصدی نزدیک شده‌اند. یکی از روند‌هایی که این شرکت به آن اشاره می‌کند این است که اکنون معاملات آتی دائمی (Perpetual) به‌طور فزاینده‌ای باعث حرکت قیمت می‌شوند.

کانر راید (Conor Ryder)، پژوهشگر کایکو دراین‌باره می‌گوید:

نسبت حجم معاملات پرپچوال به اسپات به بالاترین سطح خود در ۲ سال گذشته رسیده است و اکنون کشف قیمت در بازارهای مشتقه در حال انجام است.

او اضافه می‌کند:

در اواسط ماه آوریل (فروردین) انباشت زیادی از موقعیت‌های لانگ وجود داشت، اما به‌محض کاهش نقدینگی، تعداد موقعیت‌های شورت به بالاترین سطح خود رسید. حجم موقعیت‌های باز در حال کاهش است، اما از آنجایی که ترکیب آن با قیمت میزان نقدینگی را مشخص می‌کند، هنوز روند مشخصی وجود ندارد. گرچه، داده‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر معاملات آتی چگونه به قیمت شکل می‌دهند.

قیمت بیت کوین در زمان نگارش این گزارش با کاهش ۰.۷۵درصدی نسبت به روز گذشته در محدوده ۲۹٬۱۰۰ دلار در حال معامله است.

منبع: ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *