حالت Sleep برای لپ‌تاپ مناسب‌تر است یا Shut Down؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

آیا تفاوت‌های میان خاموش (Shut Down) کردن لپ تاپ با قرار دادن آن در مد Sleep را می‌دانید؟ فکر می‌کنید کدامیک از این دو حالت برای لپ تاپ ما مفیدتر است؟

مسلما زندگی روزمره بسیاری از شما شدیدا به لپ تاپتان وابسته است. بنابراین مهم است که همیشه دستگاه خود را در شرایط بهینه به کار بگیرید.

یکی از مهم‌ترین زمینه هایی که می‌تواند عملکرد یک لپ تاپ را دستخوش تغییر کند، نحوه خاموش کردن و راه‌اندازی مجدد آن است.

به همین جهت امروز سعی داریم تفاوت قرار دادن کامپیوتر در مد Sleep و Shut Down کردن آن را توضیح دهیم تا بتوانید حداکثر عملکرد لپ تاپ خود در زمان روشن شدن را تضمین کنید.

مد Sleep در لپ تاپ ها چه کار می‌کند؟

حتما با مد اسلیپ در لپ تاپ خود آشنایی دارد یا حتی شاید به‌طور دائم از آن استفاده می‌کنید!

در عین حال آیا به‌طور دقیق می‌دانید که در این مد چه اتفاقی می‌افتد؟

مد Sleep حالتی است که در آن کامپیوتر شما مصرف بسیار پایینی داشته و هر آنچه که بر روی آن در حال اجرا بوده؛ اعم از وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پرونده‌های باز، درون حافظه موقت دستگاه (RAM) ذخیره می‌شوند.

شما می‌توانید در بخش تنظیمات ویندوز (بخش Power & Sleep) تعیین کنید که پس از گذشت چه زمانی سیستم به‌طور خودکار وارد حالت Sleep شود.

در مد Sleep تنها رم دستگاه شما انرژی مصرف می‌کند و سایر اجزای آن اعم از پردازنده، هارد و دیگر قطعات به‌منظور کاهش مصرف انرژی خاموش می‌شوند.

اکثر لپ تاپ‌ها در صورتی که میزان شارژشان به مقداری بحرانی برسد، به‌طور خودکار وارد حالت اسلیپ می‌شوند. در این شرایط ویندوز تمام پیشرفت کاربر را ذخیره کرده و سپس دستگاه را به خواب می‌برد. بنابراین نیازی نیست نگران از دست رفتن اطلاعات خود در این مد باشید.

بیشتر بخوانید  تتر TRC20یا ERC20؟ / کدام یک بهتر است؟

برای وارد کردن لپ تاپتان به مد Sleep کافیست کلید پاور را یک بار فشار دهید یا لپ تاپ خود را ببندید.

همچنین برای خارج شدن از مد اسلیپ هم می‌توانید کلید Power دستگاه یا هریک از کلیدهای دیگر کیبورد را فشرده و یا تاچ پد دستگاه را لمس کنید.

وقتی لپ تاپ را Shut Down می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی دستگاهتان را خاموش (Shut Down) می‌کنید، تمامی برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها و حتی سیستم عامل به‌طور کامل بسته شده و حافظه هم پاک می‌شود.

بسیاری افراد معمولا در پایان روز که کارشان را با لپ تاپ به پایان رساندند، آن را خاموش می‌کنند. البته در شرایط اضطراری مثل وقتی که با صفحه آبی مرگ روبرو می‌شوید هم چاره‌ای جز خاموش کردن دستگاه نخواهید داشت.

در این شرایط می‌توانید با فشردن و پایین نگه داشتن کلید Power، دستگاه را خاموش کنید.

مدهای Sleep و Shut Down چه تفاوتی با هم دارند؟

دو تفاوت عمده میان مدهای Sleep و Shut Down وجود دارد.‌

نخستین تفاوت، مدت زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی مجدد است.

به‌طور کلی سیستمی که در مد Sleep قرار دارد، در مقایسه با سیستم دیگری که Shut Down شده سریعتر بوت خواهد شد.

به بیان دقیق‌تر، لود شدن محدد سیستم عامل در شرایطی که در مد اسلیپ قرار داشته باشد تنها چند ثانیه زمان خواهد برد و چون تمامی اطلاعات در رم ذخیره می‌شود، امکان ادامه کار با اپلیکیشن‌های مختلف دقیق از همان‌جایی که رها شده بودند فراهم خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر سیستمی خاموش شده باشد، زمان بیشتری برای اجرا و بوت شدن نیاز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  گوگل یا ChatGPT؛ کدام یک بهتر است؟

همچنین در صورتی که اپلیکیشن خاصی در هنگام استارتاپ سیستم عامل اجرا شود یا تنظیمات خاصی بر روی بوت شدن ویندوز انجام شده باشد، این مدت زمان، افزایش هم خواهد یافت.

علاوه بر این، پیش از خاموش کردن دستگاه باید حتما تمامی پیشرفت خود را ذخیره کنید؛ چرا که بر خلاف مد اسلیپ، اطلاعات شما در این حالت ذخیره نخواهد شد.

همچنین دومین تفاوت بین خاموش کردن دستگاه و قرار دادن آن در مد Sleep نیز مربوط به مصرف انرژی است!

بسیاری افراد معتقدند با خاموش کردن لپ تاپ در هنگام خواب شب می‌توان در مصرف انرژی آن صرفه‌جویی فراوانی کرد. با این وجود تحقیقات اخیر Energy Star نشان داده که تفاوت میزان مصرف یک لپ تاپ در مدهای اسلیپ و خاموش تنها یکی دو وات است!

حال که با تفاوت‌های دو مد Sleep و Shut Down آشنا شدیم، زمان آن رسیده که بررسی کنیم هریک از این مدها چه زمانی برای لپ تاپمان مناسب‌تر خواهند بود.

چه زمانی لپ تاپ را خاموش کنیم و چه زمانی در مد Sleep قرار دهیم؟

اگر در طول روز به‌طور پیوسته مشغول کار با کامپیوتر خود هستید، می‌توانید برای استراحت‌های کوچک میان وعده‌های کاری خود لپ تاپتان را در مد Sleep قرار دهید.

همچنین در صورتی که قصد دارید صبح زود با سیستم خود کار کنید، می‌توانید شب قبل دستگاه را به جای خاموش کردن در مد Sleep قرار دهید.

قرار دادن دستگاه در مد Sleep همچنین برای برخی قطعات لپ تاپ مانند پانل ال سی دی، باتری و هارد دیسک که عمر محدودی دارند هم مفید است؛ چرا که از این طریق می‌توان عمر آن‌ها را به‌طور قابل توجهی افزایش داد.

بیشتر بخوانید  تاثیر کاهش ارزش بازار استیبل کوین‌ها بر بازار رمزارزها

علاوه بر این، روشن بودن دائمی دستگاه همچنین تولید حرارت می‌کند و حرارت، بزرگ‌ترین دشمن تمامی اجزای دستگاه است.

از سوی دیگر، خاموش کردن دستگاه نیز بیشتر در شرایطی کاربرد دارد که قصد ندارید تا مدتی طولانی (مثلا چند روز) با لپ تاپ کار کنید. به عنوان مثال، می‌توانید آخر هفته‌ها لپ تاپ کاری خود را Shut Down نمایید.

البته توجه کنید که بسیاری افراد توصیه کرده‌اند که لپ تاپ خود را هر چند روز یک بار خاموش کرده و مجددا روشن کنید. هر چه کامپیوتر شما برای مدت طولانی‌تری روشن باشد، اپلیکیشن‌های بیشتری در پس زمینه اجرا می‌شوند. در صورتی که تعداد این اپلیکیشن‌ها پس‌زمینه از حدی بیشتر شود، ممکن است عواقبی نظیر کند شدن یا لگ گریبانگیر سیستم شما شود.

پس توصیه می‌کنیم اگر از لپ تاپ برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنید، حداقل هفته‌ای یک الی دو بار آن را خاموش کرده و مجددا راه‌اندازی کنید.

حداقل یک بار خاموش کردن هفتگی همچنین باعث خالی شدن رم دستگاه شده و می‌تواند توان پردازشی آن را نیز افزایش دهد. از این طریق می‌توان عمر مفید دستگاه را هم افزایش داد.

در همین زمینه البته برخی صاحب‌نظران نیز توصیه می‌کنند که لپ تاپتان را هر شب خاموش کنید! تصمیم در خصوص این که که به توصیه این افراد عمل کنید یا خیر به عهده شماست!

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *