شت‌کوین چیست و چرا نباید دنبال خرید آن باشیم؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

حالا که به لطف په په دوباره بحث میم‌کوین و شت‌کوین‌ها داغ شده بسیاری حسرت می‌خورند که چرا بخشی از سرمایه خود در دنیای کریپتو را شت‌کوین نخریدند تا مثل په په سودی 100 برابری تجربه کنند.

فارغ از این که په په بعد از آن پرش بلند در حال سقوط است باید به این نکته دقت کرد شت‌کوین، شت‌کوین است و به قول قدیمی‌ها ذات بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است!

ما به شما می‌گوییم شت‌کوین چیست و چرا باوجود سودهای به ظاهراً چند ده و چند صد برابر نباید دنبال خرید آن باشید.

شیت کوین چیست؟

اصطلاح [shitcoin] به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش ذاتی مبتنی بر معیارهای کلاسیک ارز یک پروژه اقتصادی یا کریپتویی را ندارد. معیارهای تعریف یک کوین یا توکن به عنوان یک شیت کوین در سراسر جهان متفاوت است.

هواداران بیت‌کوین و ساتوشی ناکاموتو هر سکه‌ای غیر از بیت‌کوین را شیت کوین می‌نامند، در حالی که برخی دیگر شیت کوین‌ها را هر پروژه‌ای فراتر از 100 پروژه برتر بازار ارز دیجیتال می‌خوانند.

اما فارغ از این نگاه‌های افراطی شیت کوین چیست و چگونه می‌توانید یکی پروژه را به عنوان شت‌کوین تعریف کنید؟

علائم شیت کوین چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال هنوز نوپا است و نمی‌توان نشانه‌هایی قطعی برای شت‌کوین‌ها ذکر کرد، اما برخی از نشانه‌هایی که می‌توانند یک ارز دیجیتال را در دسته شت‌کوین قرار دهند را در ادامه مرور می‌کنیم.

  • تیم توسعه ناشناس: تیم توسعه شناخته شده نیست و حتی به جز ناشناخته بودن هیچ ارتباطی با کاربران توکن ندارد.
  • بدون هیچ برنامه و نشانی در دنیای واقعی: هیچ نشان، برنامه و حرفی از آن در دنیای واقعی نیست.
  • ارزش و حجم بازار پایین: ارز و حجم بازار یکی از نشانه‌های اقبال مردم به یک پروژه است و پایین بودن این دو خوشایند نیست.
  • نقدینگی و حجم معاملات پایین: این یعنی حتی اگر سرمایه شما چند صد برابر هم شود، باز هم امکان نقد کردنش را ندارید.
  • نقشه راه نامشخص یا مبهم: داشتن یک رودمَپ و برنامه مشخص یکی از مهم‌ترین عناصر تضمین‌کننده کیفیت پروژه است.
  • فعالیت توکن در کارها و بخش‌های مشکوک: ردپای توکن در پول‌شویی، انتقال مواد مخدر و چیزهایی شبیه این.
  • نداشتن توان فنی ویژه: توکن و کلیت پروژه هیچ کاربرد خاصی ندارند و صرفاً بر اساس تبلیغات رشد کرده‌اند.
  • عدم وجود سرمایه‌گذاران شناخته شده یا جامعه کاربری مستحکم: چهره مشهور و معتبر یا جامعه کاربران قوی برای حمایت از توکن وجود ندارد.
بیشتر بخوانید  3 گوشی هوشمند مورد انتظار در 2023

شیت کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

شت‌کوین‌ها هیچ ارزشی ذاتی و فنی جز سوداگری ندارند. توسعه‌دهندگان در حین راه‌اندازی پروژه سروصدایی ایجاد می‌کنند تا سرمایه‌گذاران زیادی را وارد کشتی کنند و اطراف پروژه خود یک «هایپ» و هیجان خاصی شکل دهند. هنگامی که رشد قیمت شروع می‌شود، دارندگان بزرگ شروع به تخلیه کیف پول‌های خود می‌کنند و سود اصلی را به جیب می‌زنند.

به این مدل اصل هرم می‌گویند. سرمایه‌گذاران اولیه به پشتوانه همه دارندگان، معامله‌گران و غیره درآمدزایی می‌کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران ضرر و خطرات قابل‌توجهی از نگهداری توکن‌های بی‌ارزش متحمل می‌شوند. به زبان ساده سرمایه‌گذاران اولیه سود خود را از جیب شما بر می‌دارند و به شما «هیچ» می‌فروشند.

هنگامی که توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اولیه برای کسب سود کوتاه‌مدت توکن‌ها را نقد می‌کنند، توکن‌ها دو برابر سریع‌تر از زمان به قله‌های قیمت، سقوط می‌کنند. قیمت ممکن است برای یک دوره نامشخص راکد بماند تا بار دیگر پروژه پامپ شود، هرچند اکثر پروژه‌ها از موج اول جان سالم به در نمی‌برند و فراموش می‌شوند.

بیایید به Dogecoin بپردازیم تا اصل کار پشت شیت کوین‌ها را درک کنیم. این سکه ارزش خود را از رسانه‌های اجتماعی می‌گیرد. به اسنوپ داگ یا ایلان ماسک فکر کنید که درباره دوج‌کوین توییت می‌کنند. چنین کاری تقریباً تضمین می‌کند که هرکسی آن را بخرد و تقاضا ایجاد کند. این بازی سود اصلی را به جیب چهره‌هایی چون ماسک می‌ریزد که با پامپ و دامپ مدام دوج‌کوین شکست‌های مالی خود را جبران می‌کنند.

چرا شیت کوین‌ها را دوست داریم؟

طمع و سرگرمی دو دلیل متداول است که چرا دنبال شت‌کوین‌ها می‌رویم. با هر چرخه رشد جدید ارزهای دیجیتال و هیاهویی که در اطراف آنها وجود دارد، راه‌های بیشتری برای کسب درآمد با استفاده از شیت کوین شکل می‌گیرد و ما هر بار وسوسه می‌شویم تا با سرمایه‌گذاری در شت‌کوین‌ها ضررهای خود را جبران کنیم.

بیشتر بخوانید  اشتباهاتی که شارژ گوشی شما را خالی و باتری را نابود می‌کند!

چگونه از خرید شیت کوین خودداری کنیم

اگرچه به سختی می‌توانید در طول مسیر  تجاری خود در دنیای کریپتو از مقابله با شیت کوین‌ها اجتناب کنید، اما می‌توانید با پیروی از توصیه‌های ساده خطر را کاهش دهید. پروژه‌های شیت کوین دارای الگوهای خاصی هستند که بیشتر از آن‌ها پیروی می‌کنند.

  • پروژه بدون نقشه راه را حذف کنید
  • پیش از خرید هر پروژه مشکوکی حسابی درباره آن تحقیق کنید
  • از میم‌کوین‌ها دوری کنید
  • از صرافی‌های معتبر خرید کنید
  • با احتیاط و گام‌به‌گام در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنید
  • فقط پروژه‌هایی با حجم بازار بالا را در سبد خود قرار دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *