5 ضعف بزرگ متاورس که مانع جذب کاربران معمولی شده

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از زمانی که فیس‌بوک به متا تغییر نام داد، صنعت فناوری در مورد ایده متاورس حسابی به هیجان آمد و شرکت‌های بزرگ دنبال سرمایه‌گذاری در آن رفتند. ایده دنیایی جدید که خیلی از محدودیت‌ها در آن بی‌معنی است واقعاً جالب است و به نظر می‌رسد علاقه‌مندان و تولیدکنندگان محتوا در همه ‌جای دنیا به آن اهمیت می‌دهند.

با این حال به نظر می‌رسد که کاربر معمولی اهمیتی که باید به متاورس نمی‌دهد و سقوط سهام متا نیز متأثر از همین مسئله است. در این مقاله 5 ضعف متاورس که باعث عدم استقبال عموم مردم از آن شده است را با هم مرور می‌کنیم.

گرافیک ضعیف

وقتی به متاورس فکر می‌کنید، دنیای مجازی فراگیر را تصور می‌کنید که کاملاً عاری از محدودیت‌های انسانی است. همان‌طور که مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا گفته: “… رؤیای این بود که در کنار افرادی که به آنها اهمیت می‌دهیم احساس حضور داشته باشیم. آیا این وعده نهایی فناوری نیست؟ با هر کسی بودن، توانایی انتقال از راه دور به هر کجا و چیزی را ایجاد و تجربه کنید؟”

با توجه به این انتظارات تعجب‌آور نیست که مردم به گرافیک پیش و پا افتاده متاورس واکنش منفی نشان دهند. در دنیایی که بازی‌های کامپیوتری روزبه‌روز با کیفیت گرافیکی بهتری عرضه می‌شود مردم قطعاً به گرافیک سطح پایین متاورس پشت می‌کنند.

درست است که هدف نهایی در متاورس این است که به شما این امکان را دهد که تقریباً همه چیز را به صورت مجازی انجام دهید اما این به معنای فقدان زیبای بصری و رابط کاربری نامناسب نیست.

بیشتر بخوانید  تصمیم جدی زاکربرگ برای مبارزه با ایلان ماسک!

هدست‌های VR گران و حجیم هستند

دومین مشکل متاورس این است که هنوز برای اکثر مردم قابل دسترسی نیست. هدست‌های واقعیت مجازی امروزه بسیار گران هستند، کاملاً راحت نیستند و نگهداری و حمل آن سخت است.

البته طراحی در طول زمان بهبود خواهد یافت، اما قیمت تنها در صورتی می‌تواند کاهش یابد که این فناوری توسط عموم مردم به کار گرفته شود و تولید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در حال حاضر چشم‌انداز تغییر این روند موجود نیست.

هدف نهایی در اینجا این است که اندازه هدست‌های واقعیت مجازی را به یک جفت عینک تقلیل دهیم، مشابه آنچه ممکن است در حال حاضر استفاده کنید. انجام این کار بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. برای مثال، می‌توانید از عینک خود به عنوان یک دستگاه واقعیت افزوده در دنیای واقعی استفاده کنید و زمانی که می‌خواهید به متاورس برگردید، به VR متصل شوید.

امنیت و حفظ حریم خصوصی

یکی دیگر از دلایلی که مردم از ایده متاورس اجتناب می‌کنند، خطرات اجتناب‌ناپذیری است که در مورد امنیت و حریم خصوصی به همراه خواهد داشت، به ویژه زمانی که بزرگ‌ترین تأییدکننده آن، متا یا همان فیس‌بوک، سابقه طولانی و مملو از رسوایی‌های بی‌شمار و عدم محافظت از حریم خصوصی کاربران را در کارنامه دارد.

فارغ از مسئله سابقه بد فیس‌بوک یا همان متا در حفاظت اطلاعات شخصی کاربران واقعیت این است که دادن دسترسی شبانه‌روز به یک هدست برای جمع‌آوری کوچک‌ترین حرکات چشم شما کمی ترسناک است.

بهداشت و سلامت انسان

این فقط حریم خصوصی شما نیست که در خطر است، بلکه سلامت، ایمنی و رفاه کلی شما نیز در خطر است. اگر ایده متاورس موفق شود، آن جا جایی خواهد بود که اکثر ما در نهایت بیشتر وقت خود را در آن صرف می‌کنیم و این از نظر روانی ناسالم و همراه با ریسک است؛ درست مثل اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی.

بیشتر بخوانید  خروج تدریجی محققان و دانشمندان از توییتر

خطر متاورس ممکن است بارها بد‌تر از رسانه‌های اجتماعی باشد، زیرا به طور تصاعدی تحریک‌کننده‌تر و در نتیجه اعتیادآورتر است. به‌هرحال، اگر می‌توانید همیشه در یک محیط بی‌نهایت هیجان‌انگیز باشید، چرا اصلاً به دنیای واقعی برگردید؟

متاورس برای سلامت جسمانی شما نیز مضر است. به جای نگاه‌کردن به صفحه دسکتاپ یا موبایل در چند سانتی‌متری شما، یک هدست واقعیت مجازی روی صورت شما قرار می‌گیرد، به این معنی که صفحه‌نمایش در آن بسیار نزدیک به چشمان شما قرار دارد که در درازمدت می‌تواند ناسالم باشد.

ما همچنین مطمئن نیستیم که هدست‌های واقعیت مجازی چگونه افراد را با مشکلات بینایی و ناتوانی‌هایی مانند صرع حساس به نور سازگار می‌کنند.

افزایش خطر آزار و اذیت سایبری

آزار و اذیت و مزاحمت سایبری در حال حاضر یک مشکل بزرگ در اینترنت است، اما در متاورس اثرات آن بسیار شدیدتر خواهد بود. به یاد داشته باشید، هدف متاورس این است که به شما احساس حضور بیشتری بدهد و اگرچه این برای تجربیات مثبت عالی است، اما حتماً تجربه‌های منفی نیز تشدید می‌شوند.

سخنان تنفرآمیز، آزار و اذیت جنسی، و تهدید به مرگ در متاورس بسیار آسیب‌زا خواهد بود، زیرا شما در واقع می‌توانید شخص مقابل خود را ببینید و بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *